Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. juli 2012 Populært innlegg #1 Skrevet 11. juli 2012 Er det bare meg som er drita lei - mildt sagt- over alle disse gruppene på b.l.a facebook som omhandler kamp mot barnevernet? Begynner å bli lei av at det dukker opp i newsfeeden fra venner til stadighet. Litt morsomt å lese på gruppene. De "uheldige" mødrene er litt selvsentrert ser jeg, det er jo kun Bv som er den store stygge ulven som "stjeler" barna deres og plasserer dem i fosterhjem hos "slemme" familier som vil barna vondt. Som et normalt oppegående menneske, som for øvrig også er mor, så tenker jeg at bv har vel andre ting å bruke tida på enn å stjele barn ? Greit, det hender vel at de gjør gale vedtak de som andre instanser, men hallo. Kansje disse mødrene bør gå litt i seg selv å tenke over at det sannsynligvis er en grunn til at barna blir tatt fra dem? Tipper at hvis jeg hadde fått lest sakspapirene så hadde jeg vel sett grunnen, men av en så naturlig årsak som taushetsplikt så får vi jo ikke det. Men de "uheldige" mødre som blir fratatt barna meler jo såklart sin egen kake og ser ikke at ting skjer av en grunn. Er så lei sytinga deres! Ja dette blir vel en brannfakkel...<br /><br /> Anonym poster: b6a00fcab618b59e5c0c6dac914aae32 58
Japp Skrevet 11. juli 2012 #2 Skrevet 11. juli 2012 Jeg er enig med deg! Barnevernet kommer ikke plutselig på døra til en hvilken som helst familie og bare tar med seg ungen. Det er heller ikke en enkeltperson i barnevernet som bare kan bestemme seg for dette, det skal til behandling hos fylkesmannen før man fjerner barn fra familien. Sakene er ofte mye mindre svart/hvitt enn hva foreldrene mener. Det er gode grunner til at barn fjernes, ikke bare at det var rotete når barnevernet kom! Men jeg kan forstå frustrasjonen deres over at barnet blir tatt vekk fra de, det må være det verste som kan skje. Det hadde vært fint om de forstå at det var til det beste for barnet, men hadde de forstått det så hadde det kanskje ikke vært noen sak på de likevel 14
Gjest Søgni Skrevet 11. juli 2012 #3 Skrevet 11. juli 2012 Jeg synes egentlig det er mest trist, og vil ikke kalle det å "mele sin egen kake". Jeg kan tenke meg at det å miste omsorgen for barna sine må være noe av det vanskeligste man kan oppleve, uansett om det er aldri så riktig at det skjer. Jeg har et inntrykk av at det er en ukultur og et miljø der man oppmuntrer hverandre, på feil måte, i disse gruppene. Det triste, og det som blir helt feil, er at det lett kan knyttes til barnet, spesielt når opplysninger om barna blir lagt ut. Filmer på youtube der barna gråter når de blir henta av barnevernet osv. Det er ikke så vanskelig å identifisere barna heller. Jeg tror de fleste voksne mennesker vet at selv om det skjer feil i barnevernet, så stjeler de ikke barn, og barn blir ikke tatt ut av hjemmet uten grunn, eller som første tiltak. Derfor tror jeg disse gruppene har liten eller ingen tilslutning fra folk utenfor "miljøene". 23
Japp Skrevet 11. juli 2012 #4 Skrevet 11. juli 2012 Det triste, og det som blir helt feil, er at det lett kan knyttes til barnet, spesielt når opplysninger om barna blir lagt ut. Filmer på youtube der barna gråter når de blir henta av barnevernet osv. Det er ikke så vanskelig å identifisere barna heller. Ja, det er veldig trist. Men det er jo et godt eksempel på at disse foreldrene ikke evner å se barnas beste i ulike situasjoner. 15
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2012 #5 Skrevet 11. juli 2012 Jeg er enig med deg... bv er der for barnas beste og det er ikke sånn at de dukker opp på døra og bare tar ungen din fra deg uten grunn... Jeg har hatt kontakt med bv under min oppvekst og jeg har kontakt med bv nå for å få hjelp for jeg har et barn som utvikler seg annerledes enn andre barn og jeg kan ikke forstå hvorfor folk går rundt og sier så mye dritt om bv... jeg tror ikke noe på at det bare er sånn at "jeg har vært heldig" fordi de ikke har tatt fra meg min unge... Anonym poster: 372eaee55d0017af859199328850b58b 8
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2012 #6 Skrevet 11. juli 2012 Veldig enig. Har litt førstehåndskunnskap om BV, og vet med sikkerhet at her i min landsdel så bruker de veldig mye ressurser og prøver ut alt av andre metoder før de går så langt som å ta et barn ut av hjemmet sitt. Men disse jentene/damene føler jo som oftest at de har blitt urettferdig behandlet. Ikke aner jeg hvorfor de da velger å bruke FB som våpen mot BV da. Men de om det BV får mye pepper, men det folk ikke tenker på er jo at det er kun det de gjør som folk oppfatter som slemt som havner i media. På grunn av en ekstremt streng taushetsplikt så har de ikke lov til å forklare seg, BV må sitte og ta all dritten uten å kunne beskytte seg selv. Hatten av for BV Anonym poster: bf97c7d06b0fde99e1f74c9986ec11d5 12
Vera Vinge Skrevet 11. juli 2012 #7 Skrevet 11. juli 2012 Du sa akkurat det jeg skulle si, Søgni. Disse nettsidene og gruppene er ikke bra, og videoene og sakspapirene som legges ut, er noe av det verste. Men jeg er mer provosert over de gærningene som driver noen av disse nettsidene, enn av de fleste av foreldrene som er aktive der (selv om jeg antar at de som driver barnasrett.no og lignende steder har et sårt forhold til bv og egne barn selv). 4
Sulosi Skrevet 11. juli 2012 #8 Skrevet 11. juli 2012 Bare det at foreldre legger ut slik info (sakspapirer osv) på nett forteller meg noe om deres omsorgsevner. 24
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2012 #9 Skrevet 11. juli 2012 Jeg må si meg enig i det ts skriver. Jeg har selv erfaring med barnevernet via en familie i nær slekt, og jeg har gått fra å tro på de fortvilte foreldrene som hevdet at barna ble tatt fra dem fordi det var rotete hjemme til å forstå at saken er langt fra så svart-hvit som foreldrene har framstilt dette. På den tida da vi trodde på foreldrene var vi (jeg og mannen min) viktige støttespillere for dem og de forgudet oss. De ga oss innsyn i en del av sakspapirene, og dette forsterket vår overbevisning om at barnevernet gjorde en enorm feil. Vi trodde riktignok aldri at barnevernet gjorde dette av vond vilje, men vi trodde de aktuelle saksbehandlerne var inkompetente og ikke skjønte noe særlig. Når vi så senere fikk innsyn i noen andre papirer (foreldrene var nok på dette tidspunktet så blendet av sin egen selvrettferdighet og vår støtte at de ikke skjønte at dokumentene var avslørende i negativ retning for deres del) så ble vi gradvis oppmerksomme på at vi visste fint lite om denne familien utover det de viste oss av skuespill når vi var på besøk hos dem. Vi begynte å stille spørsmål og forsiktig antyde at de kanskje kunne endre på sine egne feil og mangler (de var ganske åpenbare i dokumentasjonen, men foreldrene avfeide alt som bagateller) for å komme barnevernet i møte. Men de var ikke villige til å se at de hadde noe forbedringspotensiale på noe som helst område. Alt var noen andres feil. Barnehagen, skolen, naboen, familien, barnevernet osv. Etter dette tok det ikke lang tid før vårt vennskapsforhold var over, og vi fikk kjenne selv disse foreldrenes urimelige og navlebeskuende handlingsmønster. De lot ikke noe stå i veien for sitt hat som nå også var rettet mot oss (nå var vi i samme båt som barnevern, skole, barnehage etc), og selv barna våre i barneskolealder ble brikker i deres spill for å få andre felles slektninger til å ta avstand fra oss. Heldigvis har vi klart å få denne delen av slekta på avstand og barna våre har det bra i dag. De har i tidlig alder lært en del vanskelige ting om tillit og folks masker utad. I dag har vi det bra, men i et par år var livet tøft og vi vurderte sterkt å flytte fra byen vi bor i. Nå mener ikke jeg at alle som får barna sine fratatt av barnevernet er slik som denne familien, langt ifra. Men jeg forteller denne historien for å vise hvor feil man kan ta selv om man tror man kjenner noen godt. Vi trodde på deres side av saken, men fikk smertelig erfare at barnevernet hadde gode grunner til å ta barna ut av den familien. Vår eneste kritikk mot barnevernet i dag er at de burde tatt barna lenge før. Anonym poster: 423f6150044ba14256c8770a2c4816d5 22
Far til 2 Skrevet 11. juli 2012 #11 Skrevet 11. juli 2012 (endret) Er det bare meg som er drita lei - mildt sagt- over alle disse gruppene på b.l.a facebook som omhandler kamp mot barnevernet? Begynner å bli lei av at det dukker opp i newsfeeden fra venner til stadighet. Litt morsomt å lese på gruppene. De "uheldige" mødrene er litt selvsentrert ser jeg, det er jo kun Bv som er den store stygge ulven som "stjeler" barna deres og plasserer dem i fosterhjem hos "slemme" familier som vil barna vondt. ... ... <br /><br /> Anonym poster: b6a00fcab618b59e5c0c6dac914aae32 Nå er det faktisk slik at ikke alle feil er er at barn hentes av barnevernet. For egen del antar jeg at det i enda flere tilfeller er et problem at barnevernet ikke gjør noe som helst. At barnevernet kritiseres i tilfeller der de undersøker saker pr post eller unngår enhver form for undersøkelse synes jeg er en tragedie og viser et problem som garantert opprettholder store problemer for veldig mange barn. At vi ikke kan kommentere slike hendelser er naturligvis forferdelig da det indirekte støtter etatens manglende evne til å gjøre noe for barna. Men du har rett i at du ikke er alene mht ønske om å unngå at barnevernet kritiseres for noe som helst. I dette forumet vil du sannsynligvis få stor støtte ettersom det her er lov å ha en kritisk mening om de fleste yrkesgrupper utenom barnevernet. Endret 11. juli 2012 av Far til 2 1
Frk Turkis Skrevet 11. juli 2012 #12 Skrevet 11. juli 2012 Nå er det faktisk slik at ikke alle feil er at barn hentes. For egen del antar jeg at det i enda flere tilfeller er et problem at barnevernet ikke gjør noe som helst. At barnevernet kritiseres i tilfeller der de undersøker saker pr post eller unngår enhver form for undersøkelse synes jeg er en tragedie og viser et problem som garantert opprettholder store problemer for veldig mange barn. At vi ikke kan kommentere slike hendelser er naturligvis forferdelig da det indirekte støtter etatens manglende evne til å gjøre noe for barna. Men du har rett i at du ikke er alene mht ønske om å unngå at barnevernet kritiseres for noe som helst. I dette forumet vil du sannsynligvis få stor støtte ettersom det her er lov å ha en kritisk mening om de fleste yrkesgrupper utenom barnevernet. Helt enig med deg i at det er viktig også å fokusere på de tilfellene der barnevernet gjør for lite eller ingenting. Men jeg er ikke enig i at det ikke er lov til å ha en kritisk mening om barnevernet på kg. Grunnen til at du oppfatter det slik er kanskje at de fleste som stiller seg kritiske til barnevernet er ihuga BV-hatere som ser verden i svart-hvitt? Slikt reagerer folk sterkt på her ja, forståelig nok. Det er dessverre sjelden man leser om noen som har et balansert kritisk syn på BV. Vi kunne sikkert hatt en interessant debatt om mulige forbedringer i BV, men det tviler jeg på at vi får til fordi slike debatter ofte blir bombardert av BV-hatere som får tråden ut av kurs. Jeg laget en sånn tråd selv for lenge siden (tror det var her på KG, men kan ha vært et annet liknende forum) under et annet nick, og det ble bare tull ut av det. Klart barnevernet gjør feil, som alle andre instanser. De tar barn ut av hjemmet som kunne vært hjulpet der de var med riktige tiltak i enkelte saker, og de reagerer for sent eller ikke i det hele tatt i andre saker. Men jeg er helt overbevist om at 99% av de som jobber i BV gjør sitt beste for barna, men at det ikke er mulig å helgardere seg mot feil når man jobber med mennesker. Der feil skjer vil jeg tro det i all hovedsak er snakk om misforståelser/feiltolkninger osv. Å tro at BV henter barn ut av hjemmene sine fordi de som jobber der er maktsyke har jeg ingen tro på. At enkeltpersoner i BV ikke burde jobbet der er nok sant (som i alle andre yrker), men å framstille det som om BV-ansatte generelt er ondskapsfulle og/eller inkompetente synes jeg blir tøvete. Jeg sier ikke at du framstiller det slik, men BV-haterne gjør det og ødelegger fort diskusjoner som ellers kunne vært nyttige. Jeg er sikker på at BV kan forbedres på mange områder. Men som med alt annet så vil det ta tid, og pr i dag så har vi det BV vi har og jeg tror det fungerer så godt som det kan med de ressurser de har. BV om ti år eller 20 år vil nok se ganske annerledes ut, for vi mennesker er heldigvis i stadig utvikling. 9
Far til 2 Skrevet 12. juli 2012 #13 Skrevet 12. juli 2012 (endret) Jeg ser at alle instanser kritiseres med jevne mellomrom. Forrige uke var det Ahus, Tidligere har bl.a. Politiet fått VELDIG mye kritikk and 22.juli. Psykologene og psykiatrikerene som har uttalt seg i 22.juli saken er blitt kraftig kritisert på faglig grunnlag.Sikerhetspolitiet har fått massevis av kritikk mht manglende oversikt. Det samme har forsvaret mht valg av tekniske løsninger og nedlegging av viktige militære leire. "Damen i kassa" i butikken har fått kritikk. Det samme har ambulansesjåfører og sikkerhetsavdelingen til Stortinget fått. Politikere får kritikk i mediene hele tiden, og det er faktisk kritikk som ofte går på person og ikke sak. Hvorfor i all verden skal ikke barnevernet også måtte tåle kritikk ? Hva er så unikt med denne etaten ? Slik jeg ser det er det den manglende evnen til å ta inn over seg kritikk og retten til å dekke seg bak "taushetsretten". Å dekke seg bak retten til å ikke kommentere noe er brukt vesentlig mer (altid ?) av barnevernet enn av andre med samme mulighet. Eneste som er i nærheten av det samme er ant politikerene som sier de ikke kan kommentere "slike saker" (som egentlig kan være hva som helst) eller som bare snakker svada uten å svare på spørsmålet. "Barnevernet" er og blir et lukket miljø som "roter rundt i sine egne saker" uten at noen skal kunne kritisere dem eller diskutere med dem hvordan de gjør oppgavene. Jeg har klare inntrykk av at de ansatte har fått krystallklare instrukser om ikke å diskutere noe som helst med "Ola og Kari Normann", norsk presse eller andre. Det nærmeste åpenhet som jeg noen gang har lest om var en leder i barnevernet i en eller annen kommune som sa noe liknende som at "Barnevernet har et tillitsproblem" da en 16-åring ble drept på et internat for barn drevet av barnevernet. Hvis det er slik at en ikke skal kunne kritisere en etat der barn drepes når samme etaten er opprettet for å trygge barns oppvekst, så er ingenting lovlig mht denne etaten. Editert: Må også legge til at den barnevernslederen som sa at barnevernet har et tillitsproblem er en av de mest troverdige uttalelsene jeg noen gang har hørt fra barnevernet. det sier at det finnes ansatte som ser at noe må gjøres, NOE INGEN ANDRE BARNVERSANSATTE HAR SAGT SÅ KLART TIDLIGERE uten at de har skjøvet kravet om mer penger forran seg på lik linje med sykeghus og andre helseinstirusjoner. Om fler barneverstilsatte hadde stått frem og bekreftet at de har en jobb å gjøre for å bedre situasjonen for mange barn, gjerne kombinert med uttalelser som forteller hvordan de skal oppnå sine mål, så hadde sansynligvis også kritikken vært mindre når ting går galt. Endret 12. juli 2012 av Far til 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2012 #14 Skrevet 12. juli 2012 Far til 2: Grunnen til den strenge taushetsplikten er jo fordi at i alle saker inneholder det sensitive opplysninger om barna sakene gjelder og familien dems. Barnevernet trenger også å evalueres, men ikke i full offentlighet. Anonym poster: 6cd23fe16d025368be382ee3996d1111 10
Far til 2 Skrevet 12. juli 2012 #15 Skrevet 12. juli 2012 Jeg forstår det, men det er saker der de kanskje (helt sikkert ?) burde vært litt mer ydmyke. F.eks. har de tapt en del rettsaker. Hva om de isteden for å stå knallhardt på at de har rett etter et sviende nederlag hadde stilt opp i pressen og sagt at de beklager tidligere vedtak og vil arbeide for at tilsvarende ikke skjer igjen ? En unskyldning vil faktisk hjelpe en del. Isteden forholder de seg helt tause og referer til taushetsretten. Dette gir ikke den store tilliten. Når det er sagt er ikke jeg de som står fremst i køen for å kritisere dem for hva de har gjort, men heller for hva de ikke har gjort og burde ha gjort. Ingen har ut ifra det jeg vet noen ganger trukket barnevernet for retten for å ha unlatt å gjøre noe. Jegtror det er et mye større svart hull mht offentlig informasjon på dette området. Kanskje det burde vært et offentlig tilgjengelig arkiv som samlet alle sakene i hele landet (slik at de ikke kunne gjennkjennes i et lokalmiljø) og kort beskrevet hva bekymringsmeldingen gikk ut på, hvem som som kom med den (familiemedlem, person i nærmiljøet, etc uten nærmere forklaring) samt hva barnevernet har gjort i saken. Da tror jeg vi kunne få hundrevis (antagelig tusenvis) av saker hvert år som vi så ble henlagt på veldig tynt grunnlag. Dette er noe bl.a.politiet opplyser om mht sitt arbeid. Hvorfor er det så mye vanskeligere for baernevernet ? 2
Gjest Raggy Skrevet 12. juli 2012 #16 Skrevet 12. juli 2012 Det er vel slik at mange som må ha hjelp fra barnevernet ikke forstår at ting de gjør med sine barn ikke er ok. Det er jo derfor de trenger hjelp. På den måten blir det mange som hyler om overtramp og urettferdighet. Jeg er av den oppfattning at barnevernet gjør for lite og går for seint inn i saker.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2012 #17 Skrevet 12. juli 2012 Er det bare meg som er drita lei - mildt sagt- over alle disse gruppene på b.l.a facebook som omhandler kamp mot barnevernet? Begynner å bli lei av at det dukker opp i newsfeeden fra venner til stadighet. Litt morsomt å lese på gruppene. De "uheldige" mødrene er litt selvsentrert ser jeg, det er jo kun Bv som er den store stygge ulven som "stjeler" barna deres og plasserer dem i fosterhjem hos "slemme" familier som vil barna vondt. Som et normalt oppegående menneske, som for øvrig også er mor, så tenker jeg at bv har vel andre ting å bruke tida på enn å stjele barn ? Greit, det hender vel at de gjør gale vedtak de som andre instanser, men hallo. Kansje disse mødrene bør gå litt i seg selv å tenke over at det sannsynligvis er en grunn til at barna blir tatt fra dem? Tipper at hvis jeg hadde fått lest sakspapirene så hadde jeg vel sett grunnen, men av en så naturlig årsak som taushetsplikt så får vi jo ikke det. Men de "uheldige" mødre som blir fratatt barna meler jo såklart sin egen kake og ser ikke at ting skjer av en grunn. Er så lei sytinga deres! Ja dette blir vel en brannfakkel...<br /><br /> Anonym poster: b6a00fcab618b59e5c0c6dac914aae32 Er det bare meg som er drita lei - mildt sagt- over alle disse gruppene på b.l.a facebook som omhandler kamp mot barnevernet? Begynner å bli lei av at det dukker opp i newsfeeden fra venner til stadighet. Litt morsomt å lese på gruppene. De "uheldige" mødrene er litt selvsentrert ser jeg, det er jo kun Bv som er den store stygge ulven som "stjeler" barna deres og plasserer dem i fosterhjem hos "slemme" familier som vil barna vondt. Som et normalt oppegående menneske, som for øvrig også er mor, så tenker jeg at bv har vel andre ting å bruke tida på enn å stjele barn ? Greit, det hender vel at de gjør gale vedtak de som andre instanser, men hallo. Kansje disse mødrene bør gå litt i seg selv å tenke over at det sannsynligvis er en grunn til at barna blir tatt fra dem? Tipper at hvis jeg hadde fått lest sakspapirene så hadde jeg vel sett grunnen, men av en så naturlig årsak som taushetsplikt så får vi jo ikke det. Men de "uheldige" mødre som blir fratatt barna meler jo såklart sin egen kake og ser ikke at ting skjer av en grunn. Er så lei sytinga deres! Ja dette blir vel en brannfakkel...<br /><br /> Anonym poster: b6a00fcab618b59e5c0c6dac914aae32 Det er vel helst de som aldri snakker om det på nett eller til andre, som virkelig sliter med bv. Det er kritikk mot at bv gjør for lite, eller ingenting. Så har du de sakene der bv har gjort feil,det er bare å google så finner du nok saker. Nei, bv går ikke inn og henter barn. Det er en lang prosess før det. Så har du de som har blogger, fb og andre nettsteder som legger ut om saksgangen. Det er tatt opp samtaler med bv,nav som er lagt ut på nett. Det er beskrivelse av far til barna,barnevern som er helt horribel. En mor legger ut hvordan far var i ekteskapet,en drittsekk, psykopat. En som fikk all hjelp av bv. Både lensmann og prest er koruppt. Når en hører samtalene med mor, så skjønner man mye. Mor forteller ikke noe om seg selv. Bare påstander om henne gjort av far,bv. Det som ligger på nett blir der. Dette skal ungene se om de ønsker. Hva gjør det med ungene at mor gjør slikt? Unger som lever med far, og får fortalt slike ting om han på nett? Slike tilfeller syns jeg ikke det er rart at mor ikke får ha kontakt med ungene sine. Så vet jeg om tilfeller der bv,har kjørt over foreldre. Brukt løgn,synsing. Senere så har dette komt frem. Det er iikke de foreldre som er på nett. De sliter sin ensomme kamp Anonym poster: dca9399d562539e6f0aab96a7493787a
Gjest Violetta Skrevet 12. juli 2012 #18 Skrevet 12. juli 2012 Jeg er så enig med ts, og synes det er på høy tid at denne diskusjonen kommer opp. Hva er alternativet til at vi har barnevernet? At unger går for lut og kaldt vann og ingen gjør noen ting? 2
Far til 2 Skrevet 12. juli 2012 #19 Skrevet 12. juli 2012 Jeg er så enig med ts, og synes det er på høy tid at denne diskusjonen kommer opp. Hva er alternativet til at vi har barnevernet? At unger går for lut og kaldt vann og ingen gjør noen ting? Jeg er en av de som ser at vi idag ikke har alternativer til barnevernet. Men det er ikke ensbetydende med at de ikke kan kritiseres når de gjør noe feil. Kanskje heller stikk motsatt, dvs at de bør kritiseres når d gjør noe galt fordi det ikke er alternative løsninger. Men den siste setningen din tilsier faktisk at barnevernet bør kritiseres når de ikke gjør noen ting ettersom det ikke finnes alternativer. Jeg har forståelse for at barnevernet ikke kan gå inn å kommentere spesifike saker i en del tilfeller. Men det er ikke ensbetydende med at etaten ikke bør åpne seg mer enn det de har gjort. De hemmelige tjenestene i Norge synes å være mindre hemmelig mht arbeidet de gjør sammenliknet med det barnevernet gjør (kanskje Norges hemmelige tjenester bør gå kurs i hemmelighold hos Barnevernet ?). En tilleggsinntekt for å holde kurs i hemmelighold ettersom de altid klager på for lave overføringer ? Og hva med kontrollutvalg, etc ? Vi ser i 22.juli saken at kolleger av psykiatrikere/psykologer synes å ha vstøttet hverandre blindt i mange år. Først når det kom opp en så stor sak som 22.juli saken har det blitt satt et kritisk søkelys på arbeidsmetoder og samarbeid i de aktuelle yrkesgruppene. Hvorfor er det noen som tror at den samme yrkesgruppen arbeider etter helt andre prinsipper og metoder når det i utgangspunktet omhandler barn ? Saker som er blott lagt i pressen de siste 60-70 årene tyder ikke på at det har blitt gjort mindre feil i barnevernet og deres foreløpere til denne etaten. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2012 #20 Skrevet 12. juli 2012 Jeg er en av de som ser at vi idag ikke har alternativer til barnevernet. Men det er ikke ensbetydende med at de ikke kan kritiseres når de gjør noe feil. Kanskje heller stikk motsatt, dvs at de bør kritiseres når d gjør noe galt fordi det ikke er alternative løsninger. Men den siste setningen din tilsier faktisk at barnevernet bør kritiseres når de ikke gjør noen ting ettersom det ikke finnes alternativer. Jeg har forståelse for at barnevernet ikke kan gå inn å kommentere spesifike saker i en del tilfeller. Men det er ikke ensbetydende med at etaten ikke bør åpne seg mer enn det de har gjort. De hemmelige tjenestene i Norge synes å være mindre hemmelig mht arbeidet de gjør sammenliknet med det barnevernet gjør (kanskje Norges hemmelige tjenester bør gå kurs i hemmelighold hos Barnevernet ?). En tilleggsinntekt for å holde kurs i hemmelighold ettersom de altid klager på for lave overføringer ? Og hva med kontrollutvalg, etc ? Vi ser i 22.juli saken at kolleger av psykiatrikere/psykologer synes å ha vstøttet hverandre blindt i mange år. Først når det kom opp en så stor sak som 22.juli saken har det blitt satt et kritisk søkelys på arbeidsmetoder og samarbeid i de aktuelle yrkesgruppene. Hvorfor er det noen som tror at den samme yrkesgruppen arbeider etter helt andre prinsipper og metoder når det i utgangspunktet omhandler barn ? Saker som er blott lagt i pressen de siste 60-70 årene tyder ikke på at det har blitt gjort mindre feil i barnevernet og deres foreløpere til denne etaten. Det har vi sagt i alle årtier. Den gang vi sendte ungene som billig arb.kraft til bøndene, den gang vi brukte skole og barnehjem. Vi sier det samme i dag...i dag er det fosterhjem. Bv gjør mye bra,og mye ugang. De bør tåle kritikk. Saksbehandler kan gjemme seg,personen slipper å stå til rette. Du skal være ressurssterk for å ta kampen med de. For meg blir det feil, når de bruker psykologer som er betalt av bv. Hører vi om psykologer som foreldrene velger? Samme saksbehandler som vil fjerne ungen, skall hjelpe foreldrene. Ved møte med bv,så blir foreldre studert,og det blir notert. Hvem er vel seg selv i et slikt møte? Dessuten er det altfor mye penger involvert. Det er bygd, startet instutisjoner, der eiere inndrar millioner fra det offentlige. Og veldig ofte,ikke noe bra tilbud for ungene. Det kritisereres fra alle hold offentlige midler brukt til private. Vi blir advart mot private sykehus, men det er ingen som hever øyebrynet når det gjelder ungene. Barn som er i bv, får den ene diagnosen etter den andre. Mange som blir myndig, og får sett sakspapirene sine,kjenner seg ikke igjen. De har fått utredninger fra andre, som kan tilbakevise disse diagnosene. Diagnoser tømmer enda mere ut av det offentlige,enten dere tror det eller ei. Anonym poster: dca9399d562539e6f0aab96a7493787a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå