Gjest Tine Skrevet 11. juli 2012 #1 Skrevet 11. juli 2012 På ferietur. Hva bør forventes vedrørende pakking og logistikk? Dagsturer og lengre turer. Mener de minimum bør kunne ta imot beskjeder og etterhvert ordne sitt selv. Og skal det være nødvendig å be dem pusse tennene. Bare banning og surmuling om jeg sier det mer enn en gang. Kanskje på tide å la dem kjenne konsekvensene selv av dårlig pakking? Tenker hvordan skal de ellers bli selvhjulpne? Hilsen lei.
Gjest Tine Skrevet 11. juli 2012 #3 Skrevet 11. juli 2012 Ikke disse guttene. Virker som det meste skjer på lykke og fromme. De bor hos sin far og det blir meg som må ta tak i alt til stadighet. Kanskje det virker mot sin hensikt. Bare la dem ta konsekvensene ?
kaprifolen Skrevet 11. juli 2012 #4 Skrevet 11. juli 2012 Ta konsekvenser som de unge voksne de er. Spør dem om dem anser seg selv som barn? Svaret blir trolig "nei", og det er da du lar dem høre at som voksne forventes det t man kan ta ansvar for egen hygiene, påkledsel og eiendeler. 5
Missy1 Skrevet 11. juli 2012 #5 Skrevet 11. juli 2012 Hadde forventa at de kunne klart å pakke selv, kle seg selv, pusse tenna selv, legge på sengetøy på senga selv osv... jeg flytta hjemmefra da jeg var 16... er man 15-17år gammel burde man jo klare å gjøre slike ting selv... 1
Gjest "gjest" Skrevet 11. juli 2012 #6 Skrevet 11. juli 2012 ikke hjelp dem. De må lære å ta ansvar for livene sine nu.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2012 #7 Skrevet 11. juli 2012 På ferietur. Hva bør forventes vedrørende pakking og logistikk? Dagsturer og lengre turer. Mener de minimum bør kunne ta imot beskjeder og etterhvert ordne sitt selv. Og skal det være nødvendig å be dem pusse tennene. Bare banning og surmuling om jeg sier det mer enn en gang. Kanskje på tide å la dem kjenne konsekvensene selv av dårlig pakking? Tenker hvordan skal de ellers bli selvhjulpne? Hilsen lei. Har dere slike problemer på tur, så har dere sikkert problemer hjemme også. Slike ting vises ekstra godt på tur. Begrenset plass osv. Bli enig før dere reiser,hvordan dere vil ha ferien. At du måbe en 17 åring å pusse tenna? Hvor lenge har du holdt på med det da? Og hvorfor driver du å snakker flere enn en gang. Gi konkrete beskjeder,men det gjelder ikke tannpuss. Unga dine er snart voksne. Hvordan skal de bli selvstendig, slik du holder på? Anonym poster: 1efbe5afda2193a76b6d6eaecd5050f9 3
mac84 Skrevet 11. juli 2012 #8 Skrevet 11. juli 2012 Synes du kan forvente at de greier alt det du nevner på egenhånd, og i hvertfall tannpussen! Er det sånn at de stadig går uten å pusse tenner? Dvs. merkbart dårlig ånde og gule tenner? Tips: Få guttas kompiser til å kommentere det - er vel ingen tenåringer som synes det er særlig kult!
Gjest "gjest" Skrevet 11. juli 2012 #9 Skrevet 11. juli 2012 Si: Tror dere at dere får dere kvinnfolk hvis det stinker av dere????? 2
SoftKitty Skrevet 11. juli 2012 #10 Skrevet 11. juli 2012 Det kan være litt vanskelig å pakke da? Jeg hater å pakke, fikk alltid litt hjelp av mamma for hun er superflink til det^^ Også lærte hun meg alle sine triks. De burde jo klare det selv etterhvert men kanskje de trenger litt hjelp til å lære det? Har møtt flere gutter som er helt elendige til å pakke... (dro på ferie med xen feks, han hadde med seg ting som 1 shorts og 14 par sokker til en ukes strandferie...etter det hjalp jeg ham litt når vi skulle reise:P) Alle over ~10 år må vel klare å pusse tennene selv hver kveld (og morgen) uten å bli bedt om det....
Gjest Mor Skrevet 11. juli 2012 #11 Skrevet 11. juli 2012 Jeg hjelper min 15 åring med pakkingen når han reiser på tur uten oss, jeg deler, som nevnt over, triksene mine med han. Han klarer det egentlig selv nå, men til litt lenger turer har jeg hjupet han nå i sommer. De trenger nok litt opplæring i "ren t-skjorte hver dag, nok truser, reserveklær mtp vær" osv Angående tannpuss så sier jeg at det velger han selv, men jenter liker frisk ånde:)
smilo Skrevet 12. juli 2012 #12 Skrevet 12. juli 2012 Mine unger på 12++ har pakket selv i flere år. De første årene skrev jeg liste og etterhvert overlot jeg til dem selv. Vi har vært på en ukes tur nå og de to yngste pakket selv og det var mer enn nok klær til alle anledninger. Når det gjelder tannpuss så bør også dette være en selvfølge, men du kan jo si som "gjest" tipser om
xinnia Skrevet 13. juli 2012 #13 Skrevet 13. juli 2012 Det er stor forskjell på 15 år gml jente og 15 år gml gutt. En jente i den alderen er stort sett voksen og veldig moden, mens gutten fortsatt er en guttunge...... Men klart- tannpuss burde de ha vendt seg til å gjøre- Vi mødre har en tendens til å gjøre barna våre en "bjørnetjeneste" med å hjelpe de litt vel mye- og jentene i den alderen er flinke til å overtastyringen selv, mens guttene gjerne synes det er helt ok at mamma fixer dette;-)
Ciara Skrevet 13. juli 2012 #14 Skrevet 13. juli 2012 Jeg hjelper min 15 åring med pakkingen når han reiser på tur uten oss, jeg deler, som nevnt over, triksene mine med han. Pakketriks, seriøst? Pakking er ikke vanskelig, og noe enhver tenåring bør klare. 4
mac84 Skrevet 13. juli 2012 #15 Skrevet 13. juli 2012 Pakketriks, seriøst? Pakking er ikke vanskelig, og noe enhver tenåring bør klare. Pakking er ikke like lett for alle tror jeg. Har flere venninner som rett og slett ikke greier å pakke ordentlig - de får ikke plass til alt de skal ha med, de legger ting som de er redd for på toppen omgitt av sko og andre ting, de stapper shampoo/balsam rett oppi kofferten uten pose rundt, osv. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor dette er så vanskelig for noen, men alle har tydeligvis ikke så lett for det...og det er ikke bare tenåringer som sliter med det
Ciara Skrevet 13. juli 2012 #16 Skrevet 13. juli 2012 Da synes jeg de skal få lov til å erfare dette, framfor at noen pakker. Shampogris i hele kofferten tror jeg er noe man bare opplever en gang før man har lært 3
mac84 Skrevet 13. juli 2012 #17 Skrevet 13. juli 2012 Da synes jeg de skal få lov til å erfare dette, framfor at noen pakker. Shampogris i hele kofferten tror jeg er noe man bare opplever en gang før man har lært Haha, sant nok. Jeg synes også at tenåringer fint bør greie å pakke sin egen koffert, men tror nok ikke det er så dumt at mor kommer med gode råd. Om tenåringen velger å overse disse rådene vil nok konsekvenser som shampo-gris være en bra lærepenge, ja:)
Sulosi Skrevet 13. juli 2012 #18 Skrevet 13. juli 2012 Jeg tror det er forskjell på gutter og jenter men det er selvfølgelig bare synsing fra min side. Min datter kunne fint pakke det hun trengte for ei uke hos far allerede som 9 åring. Mine gutter på 10 må ha alt inn med teskje.
Armitage Skrevet 13. juli 2012 #19 Skrevet 13. juli 2012 Spørsmålet mitt TS, er om du noengang gir dem anledning til å forsøke å ordne ting på egen hånd? Eller er du straks på pletten med en gang du ser at de ikke gjør det du mener de burde gjøre? Du må gi dem mulighet for å lære av egne feil. Hva så om de glemmer å pusse tennene eller å vaske seg? Eller glemmer å pakke visse klær? Verden går jo ikke under av den grunn.Så er det egentlig behov for at du går rundt og passer på dette hele tiden?
ViljaH Skrevet 13. juli 2012 #20 Skrevet 13. juli 2012 Anbefaler å la alle barn gutter og jenter pakke gym/svømme-bag selv fra barneskolen av. Så lærer man seg mysteriet med å kunne forutsi hva man vil trenge. Synes det er ille at 17 og 19- åring ikke klarer dette selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå