Gå til innhold

Barn med Autisme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen her inne som har barn med Autisme?

Jeg har et barn på 21mnd som skal utredes for autisme nå (henvisning sendes til autismesenteret nå).

Jeg lurer på om det er noen her som har vært igjennom det samme og kan fortelle meg litt om prosessen.

Hva fikk dere til å mistenke autisme og hvor tidlig begynte dere å mistenke det? Hvordan var hverdagen deres før og hvordan er den nå som dere har fått hjelp? Hva slags hjelpetiltak settes inn?<br /><br /> Anonym poster: 6161d486c2cce53db30b89c2fcc4f44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ikke barn med autisme selv men jobber innen feltet. Det viktigste er å få igang opplæring tidligst mulig. Felles oppmerksomhetsferdigheter er essensielt. Jeg ville anbefalt å lese artikkelen Felles oppmerksomhet: Hva er det, og hvilke følger har det for opplæring av barn med autisme? av Heidi Skorge Olaff.

Jo tidligere opplæringen settes i gang jo lengre har barnet mulighet for å nå. En metode som har gode forskningsmessige resultater er Tidlig Intensiv Opplæring basert på anvendt Atferdsanalyse (TIOBA) http://akershus.autismeforeningen.no/fokus/satsing2010/106-tidlig-og-intensiv-opplaering

Anonym poster: 040a6ff5038fa55c01aeeeaa0f783040

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke barn med autisme selv men jobber innen feltet. Det viktigste er å få igang opplæring tidligst mulig. Felles oppmerksomhetsferdigheter er essensielt. Jeg ville anbefalt å lese artikkelen Felles oppmerksomhet: Hva er det, og hvilke følger har det for opplæring av barn med autisme? av Heidi Skorge Olaff.

Jo tidligere opplæringen settes i gang jo lengre har barnet mulighet for å nå. En metode som har gode forskningsmessige resultater er Tidlig Intensiv Opplæring basert på anvendt Atferdsanalyse (TIOBA) http://akershus.auti...nsiv-opplaering

At de blir utredet, er greit for å komme igang med noe ,men setter de virkelig diagnose på så små barn?

Anonym poster: aaa2097231c459c4c84fe83d1e60d140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At de blir utredet, er greit for å komme igang med noe ,men setter de virkelig diagnose på så små barn?

Anonym poster: aaa2097231c459c4c84fe83d1e60d140

Ja de kan sette diagnose på så små barn... jeg vet selvsagt ikke så veldig mye om dette ennå, men etter det jeg har lest så kan man se tydelige tegn på autisme når barnet er mellom 1,5 og 3 år...

mitt barn har veldig tydelige tegn... vet jo ikke om det er autisme ennå, men er greit å sjekke så vi får den hjelpen vi trenger så h*n kan bli bedre hvis det er autisme

TS

Anonym poster: 6161d486c2cce53db30b89c2fcc4f44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dreng på 13, som er infantil Autist. Han fikk først sin diagnose da han var 9 år. Det tok 1 år fra start til slutt af utredningen, før han fikk diagnosen. Jag har altid følt at han hr været anerledes end våres andre barn, men jeg trodde vitterlig ikke, at han var autist. Det var defor et stort sjokk for meg, da han fikk diagnosen. Men jeg kan i ettertiden godt "se", at han alltid har vært det.

Han har en del tilleggs diagnoser også: OCD, tourettes, søvnløshed, tics. Han er også det man kalder pickle eater, dvs han kun spiser bestemt fødevare. Han har en IQ på nesten 150, så han er ekstem intellegent. Han Begynte å prate engelsk i en alder av 2 år. Han kan fortælle om alle verdens kriger, alt om historie, biblen kan han utenav, han har bygget sin egen spille computer, han kan idag prate 5 forskjellige språk flytende, MEN...det tok oss 5 år å lærer han å knytte sko, han har akkurat lært det nu i en alder av 13. Han kan ikke selv finne ut av når han er sulten eller tørst. Og han liker ikke, at bevæge sig vekk fra våres hus. Vi har en stor grund, der kan han være å hoppe trampoline eller bade i poolen, men han går ikke længere end det. Han går i en klasse med 5 andre autist og blir hver morgen hentet af taxi, som kører han til og fra. Vi har endvidere kjøpt han en kugledyne. Det er en dyne fylt opp med kugle, som punkt trykker på hans kropp, da han har vanskelig for at føle sin egen kropp. Den veier 12 kg og koster 6000 kr. Han kan ikke sove uten den. Han får også innsovnings tabl, så han mindst får 6 timers søvn.

Det har vært en stor omvæltning for våres familie. Vi har 5 barn og våres sønn er barn nr 2, så har vært hårdt for hans søskende også!

Men vi vet no, hvordan vi skal agere rundt han, så vi har fået en dreng, som veldig sjelden har vredes utbrud. Før diagnosen hadde han daglig, nu er det over 1 år siden sist:)

Ønsker deg alt det beste og jo tidligere dei finner ut av det, jo bedre:)

Endret av Molimaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja de kan sette diagnose på så små barn... jeg vet selvsagt ikke så veldig mye om dette ennå, men etter det jeg har lest så kan man se tydelige tegn på autisme når barnet er mellom 1,5 og 3 år...

mitt barn har veldig tydelige tegn... vet jo ikke om det er autisme ennå, men er greit å sjekke så vi får den hjelpen vi trenger så h*n kan bli bedre hvis det er autisme

TS

Anonym poster: 6161d486c2cce53db30b89c2fcc4f44a

Som TS sier så kan man se autisme i enkelte tilfeller fra de er svært små. Unnvikende blikk kontakt, manglene respondering på sosiale initiativ fra andre (smiling o.l), manglende imitasjon og repetativ og stereotyp atferd (flappe med hender, snurre på hjulene på biler, legge alle lekene sine på rekke og rad i time etter time etter time). Som nevnt tidligere kan man også se det på manglende felles oppmerksomhetsferdigheter (eks: se på voksen når noe skremmende/uventet skjer for å vite hvordan man skal reagere, se på en leke h*n vil ha, se på mamma, se på leken for å få denne leken.)

Mange med autisme bruker ikke blikk i kommunikasjon og går derfor glipp av mange læringsmuligheter. Fra barn er rundt året vil mange strekke seg etter ting for så å se på voksen. Vi voksne forteller da hva den tingen heter og mange barn lager da en lyd som (kanskje, i hverfall for mor!) likner. "Lys", vov vov" og "fly" er vanlige eksempler.

Alle disse tingene er varselsignaler som en dyktig psykolog vil kunne identifisere som autisme fra rundt 1,5 år alder. Infantil autisme bør diagnostiseres før fylte 3 år, barn som er lengre "oppe" i spektere utdredes ofte seinere. Dette gjelder særlig de med Asberger eller særlig høy IQ da disse "skjuler" vanskene sine bedre gjennom å utvikle et funksjonelt språk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...