Gå til innhold

Hvordan rydde effektivt? - hva er din rutine?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ha storopprydning/ rengjøring i dag, men jeg aaaner ikke hvor jeg skal begynne, hehe, begynner liksom litt i alle ender, og det blir da bare så som så med resultatet :P

Bor på hybel, og har alt for mye ting og for lite skapplass ol så det blir veldig fort rotete igjen, og ti gene bør absolutt organiseres bedre enn det er i dag...

Greia er at jeg er litt deprimert, så jeg mangler overskudd og motivasjon, og jeg bryr meg egentlig ikke så mye om at det er rotete heller..

Så hvordan går dere frem når dere har storrengjøring? Og er det noen produkter dere bruker som dere foretrekker over andre?

Tusen takk om boen tar seg tid til å svare :)<br /><br /> Anonym poster: 716cd456d8a0750bfff80cb7962d3686

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har blitt flinkere til å kaste ting. Har du liten plass, og for mye ting, så blir det bare å flytte rotet omkring.

Jeg starter gjerne i klesskapet. Om jeg ikke har brukt en ting på et år, så leveres det til Fretex (om det er i god nok stand - donerer ikke vekk sokker med hull og gamle truser :P).

Så tar jeg skuffer og skap, og kaster alt jeg ikke har sett på på et års tid.

Når masse er kastet er det plass til det jeg trenger. Da har jeg en Plan, jeg ser hvor det er mest praktisk å oppbevare ting. Om man lager en Fast Plass for noe, men den plassen er sånn at det er tungvint å ta frem/legge på plass, så ender man bare opp med å sette den fra seg alle andre steder, og rotet er et faktum. Så jeg oppbevarer det jeg trenger der jeg kommer til å bruke det, og i en beholder det er lett å ta inn/ut av.

Når jeg står i et rom og rydder legger jeg gjerne ting i hauger etter hvor de skal hen. Om jeg må på do tar jeg med meg det som skal ut på badet, eller det som skal inn på soverommet eller andre steder jeg må forbi.

Jeg prøver å ha det ryddig i stuen og på alle "overflater" som bord og hyller til daglig, og rydder "i farten", altså på vei fra et rom til et annet. Det er stort sett skap og skuffer som blir rotete.

Gjest _Blomsten_
Skrevet

Bruker ikke noe særlig med produkter. Kun toalettet egentlig. Begynn med å rydde en og en overflate, da vil du se resultatet fort.

Gjest loren
Skrevet

Jeg og rydder en og en overflate. Etter en uke med utpakking, litt dårlig til å legge på plass lær osv er det tid for en sjau her. Starter i et hjørne på leiligheten, i dag blir det stuebordet, så over til spisebordet, før alle minis leker får plass der de skal, så flyttes alt som ikke skal være på kommoden i stua. Vips er stua ferdig :-D

Så kjøkkenet, rydder kommoden der, setter inn oppvask og flytter alt som ikke skal være der videre. Samme rutine på gangen. Vips, to rom til ferdig.

Mitt beste tips er altså som _Blomsten_ over meg sier, en og en flate, flytt ALT som ike skal være på et rom, og så tørk støv og vask.

Og en ting til, jeg må ha musikk når jeg rydder ;) gjerne noe jeg kan råle litt rundt å synge, litt god norsk pop/rock eller noe :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...