Gå til innhold

hva har man på barna inne i barnehagen? joggebukse/"penklær"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg er helt ny som barnehagemor, og har maange spm. Blant annet hva de går med i bhg. Er det "slaskete" å sende ungen i bhg med joggebukse? Eller bør man gå for noe litt finere?

Anonym poster: c0fc3aa90503496ffbbeca1ff1ffee0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge klærne er rene er vel det meste ok.

Da jeg jobbet i barnehage kom gjerne jentene i litt pene klær når de ble levert; skjørt og strømpebukse f.eks. Guttene var sjendent "pyntet".

Finklærne ble uansett tatt av når vi skulle ut å leke og de måtte ha på kjeledress.

Skrevet (endret)

Jeg ser intet, absolutt intet, poeng med penklær i bhg. Der skal man ha klær som tåler møkk, bøy og tøy og som ikke koster skjorta slik at det ikke er krise om det blir ødelagt.

Mine har brukt ull store deler av året, både undertøy og utenpåtøy. I tillegg til gode joggebukser, fleece, men selvsagt sommertilpasset tøy de få ukene det var varmt nok til det.

Endret av Silfen
  • Liker 12
Skrevet (endret)

Tror de ansatte i barnehagen har sett det meste, all den tid foreldre noen ganger må gi opp kampen med barnet og la de kle på seg selv:)

Men, tror de ansatte i barnehagen setter mest pris på praktiske klær. Jeg ser ikke noe galt i å sende mini i barnehagen med en deilig og varm joggebukse som egner seg til lek på gulvet.

Har du jente, prøv å gjøre noe praktisk med håret - hestehale, flette®, e.l.

Edit: Klærne bør selvfølgelig være rene og hele:)

Endret av mac84
Skrevet

Jeg ser intet, absolutt intet, poeng med penklær i bhg.

Men det gjør min fireåring, så til de grader! :ler:

Og av og til får hun lov til å slå seg løs med lilla tyllskjørt. Så lenge hun har gode alternativer når hun skal ut, og så lenge jeg er klar over at det kan bli ødelagt (dyre penklær i barnehagen er ikke noe sjakktrekk), så er det greit.

Det viktigste for personalet er at det er praktisk og har den funksjonen det skal ha. Og kanskje helst uten for mye ekstraarbeid (Converse er for eksempel ikke favoritten, forståelig nok). Som mor gjør det meg ingenting å sende barn i barnehage iført joggebukse, så lenge den ikke er sjaskete og skitten.

• Liker 1
Gjest NozMonster
Skrevet

jeg ser for meg at penklær ikke er like lett og konfortabelt for barnet og leke og herje i .....

helt vanlige klær, joggebukse om man vil det, er vel det helt vanlige å bruke..

tilpasset årstider, vær og føreforhold vel og merke..

Skrevet

Tenk praktisk og at det skal være behagelig for barnet å ha på seg. På høst og vinterstid er det helt ok å bare ha ullundertøy på f.eks- sånne langermede gensre/bodyer og stilongs + sokker. Strengt tatt trenger de ikke ha på seg mer enn det når de er inne, så er det bare for barnehagen å kle på et par ekstra lag før de skal ut :)

Jentungen min har vel ikke gått i joggebukse siden hun var to, hun _insisterer_ på å gå med kjole eller skjørt, så her er det praktiske klær/ullklær under og en liten kjole oppå, men det er ikke for at hun skal være velkledd da, men fordi det er en av få ting hun kan få lov å bestemme helt selv :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg foretrekker å kle barnet normalt pent.

Dette innebærer Olabukse e.l og en pen genser, og selfølgelig varierer det med årstiden.

Blir en del sommerkjoler når det er varmt...

Så i vinter en del unger i bare boddy og strømpebukse, eller ullbukse på, og jeg synes rett og slett det ser sjuskete og ustellt ut!

Det samme gjelder vel joggebukser, det er noe man til nød har på seg hjemme i helgen, og når man trener, ikke ellers.

Anonym poster: 2e5b78da42836c6bee49e0e5aeddc129

Gjest Magdalene
Skrevet

Unger i trange jeans er det dummeste jeg ser i bhg. Det er ikke akkurat enkelt å klatre i trær med, eller behagelig å sitte på gulvet å leke i, å ser ofte det er de barna som blir de passive, ellers som drar av seg buksen så fort foreldrene er gått.

Her har datteren vår oftest på tights/strømpebulse og tunika/ kjole, eller andre behagelige bukser. Joggebukse vil hun ikke ha på lenger, men det hadde hun på regnværsdager frem til i vår (Hun er tre år nå, og med tanke på hva som er behagelig å ha under regntøy).

• Liker 10
Gjest Marmot
Skrevet

Min sønn går utelukkende i joggebukser. Han skal klatre, hoppe, løpe, danse - han skal ikke hindres av klærne sine slik han gjør av de få jeansene han har. Jeg passer på at de er rene og hele, men ellers trumfer praktisk pent fullstendig.

Om vinteren bruker vi bare ull som innerste lag, og da hendte det ofte at han var i kun strømpebuksa (og body + genser på overkroppen) når han ble hentet. Det plager meg null og niks, jeg har på ingen måte noe behov for at ungen min skal være pent kledd når han skal leke og utfolde seg, enten det er hjemme eller i barnehagen.

• Liker 12
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg fikk ha på meg hva jeg ville i barnehagen jeg så lenge det var noe som kunne taes kjapt av når jeg skulle ha på kjeledress. Ballettdrakt og minimus-ører brukte jeg MASSE.

Da jeg jobbet på barneskolen så kom også elevene i mye rart, men det er ikke verre enn at man tar av skjørtene eller løfter kjolen over hodet når dressen skal på. Det klarer ungen selv også så det tar ikke mye tid. Ungene med jeans slet mere enn ungene med kjole liksom.

Skrevet

Dongeribukser i bhg er tull. Selvsagt, det finnes enkelte myke bukser, men stort sett er det tull. Ser enkelte foreldre som skviser toåringen inn i skinnyjeans mens halve bleien henger utenfor og jeg lurer på hvor de fikk utdelt hjerne.

• Liker 10
Skrevet

Min sønn begynner på skolen til høsten (han er 3 år, og det er vel mer som barnehage da vi bor i England) De må ha uniform på seg, men buksene er faktisk joggebukser... Ser ingen grunn til at en 3 åring ikke skal kunne gå i joggebukse i barnehage eller andre plasser for den saks skyld...

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker først og fremst komfort, sønnen min går som regel i myke bukser. Men heldigvis finnes det mye komfortabelt, fleksibelt OG pent :)

• Liker 2
Gjest pysepusen
Skrevet

Her er det absolutt praktiske klær som teller! Det er viktig at han kan bevege seg i dem. Han har brukt mye velourbukser, eller joggebukser med body eller genser til. I vår når det var litt varmt til å gå med ullundertøy under bukse og genser var det viktigere at han hadde ulltøy på seg enn at han så "sjuskete" ut. Forøvrig så er de barn, kan de ikke få ha det komfortabelt?

Men for all del - han har ikke slaskete, utvaskede og skitne joggebukser. Og sammen med en kul genser synes jeg det ser fint ut :) Så har han dongeribukse om vi finner en myk og god en :)

• Liker 2
Skrevet

Som assistent i barnehage kler jeg meg selv i myke klær det er enkelt å trekke vinterdress eller regnklær over. Jeg beveger meg på mange rare vis i løpet av dagen, men allikevel bare en brøkdel av hvordan ungene beveger seg.

Barn i førskolealder er i full utvikling av kroppens motorikk, og burde slippe å hemmes av foreldrenes forfengelighet i form av penklær i barnehagen. Så lenge klærne er rene, hele og i passende størrelse, så er man ikke sjuskete kledd for barnehagen.

• Liker 15
Skrevet

Unngå trange jeans, og la barna gå med ullstillongs/genser/sokker så lenge været tilsier at det trengs. Barn i barnehagen øver seg flittig på å kle på og av seg selv når man skal ut/inn/på do/skifte bleie. Da er det godt å ha på seg noe som de faktisk mestrer å kle på seg selv. Verken andre barn eller personalet bryr seg om hva man har på seg, så lenge ikke dette er et stort fokus. Jobber forresten i barnehage, og noe av det herligste med jobben er å se barns mestringsfølelse! Og det gir barna en god selvfølelse. Hva er viktigere enn det?

Skrevet

I barnehagen skal ungane gå i klede som er komfortable og funksjonelle ift leik. Dvs at joggebukser er heilt fint. Ungane er i bhg for å leike og lære, og då passar det dårleg med pentøy og andre ubehagelege klede. Om vinteren går ungane mine stort sett i ulltøy (langerma trøye+stillongs), fordi det er mest komfortablelt for ungane og mest praktisk for dei tilsette i barnehagen. Då er det berre å dra på utedressen (og evt eit lag til med ull under det igjen), og så er ungane klare for ut og leike. Når ullsesongen er over, går det stort sett i genser og enten joggebukse eller ein sånn "hybrid" mellom joggebukse og "vanleg bukse" - t.d ein olabukse med strikk i livet - synes desse er veldig kjekke, ser litt meir "kledd" ut enn joggebukse, samtidig som det er litt penare. På varme dagar er det t-skjorte og kortbukse (ikkje at det er så mange av dei dagane ;) ).

• Liker 1
Skrevet

Rent og helt, praktisk og komfortabelt blir det som gjelder for vårt barn i alle fall. Joggebukser, myke bukser i tynt jeans-stoff, stretchy og heller littegrann for stort enn litegrann for lite.

Nå er vi velsignet/forbannet med et barn som er veldig varmt av seg, så er litt spent på hvor "ullgrensa" vår må gå. I vinter har vi f.eks opplevd at å ha ull innendørs (selv kun strømpebuksa) gjør at barnet blir alt for varmt etter min smak.

Skrevet

Til et barnehagebarn så anser jeg komfort for å være viktigere enn at klærne er veldig pene å se på, men det er jo ikke ensbetydende med at det kun er joggebukser som er alternativet. Det finnes jo rimelig mange forskjellige versjoner av baggy bukser i mykt stoff og strikk i livet som både er komfortable og pene å se på. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...