Gå til innhold

Samlivsbrudd, hva gjør vi nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg og min samboer har bestemt oss for å flytte fra hverandre. Det er jeg så må flytte siden det er hans leilighet. Vi har et barn under et år. Det jeg lurer på er, hva gjør jeg egentlig nå?

Han vil ikke ha noe ansvar for barnet vårt, bare komme på besøk av og til. Det er forsåvidt helt greit, men hvordan avtaler vi dette, gjør vi det privat eller må vi på familievernkontoret?

Alle råd og tips blir jeg glad for. Jeg klarer ikke helt å samle tankene om hva jeg egentlig skal gjøre nå... Har aldri gjort dette før :vetikke:

Anonym poster: 5167728c3eb1910732f0229a421d10fe

Videoannonse
Annonse
Gjest regine
Skrevet

Så vidt jeg vet må dere gjennom mekling fordi dere har barn, selv uten å være gift. Ring familievernkontoret og spør! Mener at dette er obligatorisk for å få stønader du kan ha krav på som enslig forsørger (ekstra barnetrygd, skattekl. 2 og evt. overgangsstønad/stønad til barnetilsyn). Hva gjelder dette bør du snarest kontakte NAV, slik at du ivaretar barnets rettigheter.

Når det gjelder samvær: hva mener faren med at han bare vil se ungen av og til? Dette bør du ta opp på mekling - jeg tror ikke de vil anbefale en slik ordning, fordi det blir for ustabilt for barnet. MEN - han kan ikke tvinges til å verken ha samvær eller ta ansvar. Da er det kan hende like greit uten avtale, fordi det skaper mindre frustrasjon for deg at han stadig bryter den. Men da må du også kunne si nei til hans evt. forslag om sporadisk samvær, hvis det ikke passer med dine planer. Ellers blir du fullstendig låst i fht. hans timeplan.

Skrevet

Sporadisk samvær hadde jeg sagt tvert nei til uansett om han vil komme hjem til dere eller ha ungen hos seg. Ungen skal ha forutsigbarhet. Om han bare vil ha feks fire timer i uka, greitt nok men da får han binde seg til en fast dag med faste klokkeslett.

• Liker 3
Gjest Marmot
Skrevet

Aller først bestiller du time til mekling på familievernkontoret, det må du gjør i dag, det er ofte ventetid. Du får ingen stødnader som aleneforsørger før dere har vært på obligatorisk mekling.

På meklingen bør dere sette faste avtaler for når samvær skal foregå. Jeg ville tenkt meg nøye om før jeg gikk med på å la far "besøke barnet" hos dere. Det blir etter hvert stress for deg og det er dumt at far ikke får noe av "hverdagsjobben" med barnet sitt. Om det er eneste måten å få til noe som helst samvær på, bør du i det minste kreve faste tider, slik at det blir forutsigbart for både barnet og deg.

Når dere har fått meklingsattest, går du til NAV og leverer søknad om utvidet barnetrygd og andre stødnader om det er aktuelt, f.eks. overgangsstødnad. Jeg anbefaler deg også å be NAV om å regne ut og kreve inn bidrag.

Med mindre du er helt hundre prosent sikker på at det ikke er noen fare for at han plutselig snur, IKKE meld flytting for deg selv uten at han signerer flyttemelding for barnet samtidig. Gjør du det, er det plutselig han som sitter med hovedomsorgen og kan skape krøll for deg.

• Liker 1
Skrevet

Sporadisk samvær hadde jeg sagt tvert nei til uansett om han vil komme hjem til dere eller ha ungen hos seg. Ungen skal ha forutsigbarhet. Om han bare vil ha feks fire timer i uka, greitt nok men da får han binde seg til en fast dag med faste klokkeslett.

Jeg støtter denne.

Barnet har rett til forutsigbart og trygt samvær. Det er greit nok at avtalen tilsier samvær hjemme hos deg den første tiden, men det bør være en skriftlig avtale som tilsier at også far har ansvar for å sikre barnet tryggheten ved at han faktisk er tilstede i tiden fremover. Hvis samværet sklir ut nå er det vanskeligere å ta det opp igjen senere og barnet vil utvilsomt savne faren sin når det blir større og kanskje skal ha skoleavslutning eller vanlige fritidsaktiviteter på kveld eller helger.

Sett krav til farens deltagelse. Det er bare for å ivareta barnets rettigheter, men far kommer sikkert til å være glad for det senere. Det samme gjør du når du etterhvert trenger litt avlastning.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar. Jeg har sagt det til han at det er bedre for lillegull at vi har faste avtaler for samvær, men han vil komme å gå som det passer han. Det gjør han nå og, det er noe av grunnen til at forholdet ikke fungerer.

Han vil kanskje leke med barnet kl 22, selv om jeg sier at barnet sover da, barnet er våken fra ca 0800 til 2000, da har han god tid til å leke med barnet men da gidder han ikke og da blir det krangling. Han vil ha alt på sine premisser og det funker ikke så greit lenger. Han blir sur når jeg sier at barnet trenger rutiner og stabile forhold, han mener hele tiden at alt går greit og alt ordner seg, men det gjør jo ikke det uten at vi prøver å gjøre noe med det. Uff nå ble det bare surr her, men jeg måtte bare få det ut.

Anonym poster: 5167728c3eb1910732f0229a421d10fe

Gjest Marmot
Skrevet

På Familievernkontoret vil du få støtte på at faste avtaler er viktig, kanskje han gir seg da? Du plikter å legge til rette for samvær, men ikke på den måten at han bare skal få komme og gå fra ditt hjem når det passer ham. Både du og barnet har rett på forutsigbarhet.

Skrevet

Du er i din fulle rett til å stille krav du og barnet skal ikke stå på pinne for far. Far må ta ansvar selv.

Ring mekler og be om time. Selv om det er ferietid så har du krav på mekling innen rimelig tid og da regnes (i flg min mekler) to uker.

Skriv ned hvilke krav du setter til samværet på en lapp så du ikke mister helt fokus under møtet. For eksempel:

1. Samværet skal foregå på dagtid dvs mellom 08.00 og 20.00

2 Samværsavtale skal skrives og den skal spesifisere hvilke dager og hvilke klokkeslett som gjelder.

I avtalen bør det også stå om han kan være hjemme hos dere eller om han må ta barnet med seg til seg selv evt ut på tur. (Dog, hjemme hos deg vil jeg regne som besøk og ikke samvær så lenge barnet faktisk er gammelt nok til å bli med han ut av døren uten deg).

3. Snakk om konsekvenser dersom han ikke følger avtalen.

4. Noter hver gang han har samvær, kom han på tiden eller en time for sent. Kom han ikke noteres også det. Du kan også be han underskrive underveis på at dine notater stemmer.

Ellers, velg din kamp ang småting å irritere seg over. Fokus må være på å få far til å opptre pålitelig i fht avtalen.

Kommer sikkert på flere punkter etter hvert.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil nå hevde at sporadisk kontakt er bedre enn ingenting.

Ta barnebidraget via NAV og oppgi null samvær som er lik null overnatting.

Anonym poster: ee95c7e6d9fd47105b4a3ab2f3d34690

Skrevet

Jeg vil nå hevde at sporadisk kontakt er bedre enn ingenting.

Ta barnebidraget via NAV og oppgi null samvær som er lik null overnatting.

Anonym poster: ee95c7e6d9fd47105b4a3ab2f3d34690

Dette er vel den tradisjonelle måten å tilegne seg bedre økonomi ved samlivsbrudd uten å jobbe for pengene.

Heldigvis skjer ikke dette så ofte som tidligere fordi stadig flere ser at barnets beste ikke er å skaffe mor (eller far) bedre økonomi.

Anonym antyder at hun/han ser på samvær som en positiv ting men avslører sin egentlige agenda ved å snakke om økonomi. Jeg er glad dette er en holdning vi ser mindre og mindre av etter samlivsbrudd.

• Liker 1
Gjest Marmot
Skrevet

Men om far mener han skal komme og besøke barnet hjemme hos mor, så er det jo ingen overnatting. Det er kun overnatting som teller som samvær i bidragsberegningen, man får heldigvis ikke fradrag i bidrag for å besøke barnet hjemme hos seg selv.

Skrevet

Men om far mener han skal komme og besøke barnet hjemme hos mor, så er det jo ingen overnatting. Det er kun overnatting som teller som samvær i bidragsberegningen, man får heldigvis ikke fradrag i bidrag for å besøke barnet hjemme hos seg selv.

Hvis han ikke har overnatting og heller ikke kan binde seg til faste tider på dagtid så får han skylde på seg selv når han må betale fullt bidrag. Er bare rett og rimelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...