Gå til innhold

Å tilby gratis barnevakt så hunden blir vant til unger. Er det "greit"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to miniatyrhunder, og den ene er dessverre ikke glad i unger. Den er ikke vant til barn i det hele tatt og er meget skeptisk til de. Den andre hunden min elsker barn og den er heller ikke vant med barn etter at jeg fikk den, utenom at oppdretter hadde tre små barn. Oppdretter til den som er redd barn, hadde ikke selv barn. Tror det har litt sammenheng der.

Jeg flyttet til en ny by for en stund siden, og jeg kjenner ingen som har barn her. Så spørsmålet mitt er, er det "greit" å tilby gratis barnepass til noen som trenger barnevakt i blant, så hunden min kan bli kjent med en unge eller to og da skjønne at de ikke er farlige og på den måten prøve å få hundene kurert for barnefrykten?

Hva synes/mener du om det? :)

Jeg har postet dette også under kjærledyr-forumet. Var litt usikker på hvilken plass som var best, så postet både her og der :)

Anonym poster: 831c228e409d0abd3215cff1ec397811

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Je, synes jeg da!:) Evt kunne du jo startet med åspørre om du kunne få komme på besøk med hundene/de besøke deg. Sjansen er nok større for å få napp da, kanskje av foreldre som ønsker å gjøre barna dyrevante selv!:)

Skrevet

Jeg synes ikke det høres helt trygt ut. I det minste må du informere foreldrene om "eksperimentet" ditt. Jeg ville i hvertfall ikke benyttet meg av en barnevakt som skulle brukt mitt barn til å venne en skeptisk hund til barn. I løpet av noen timer som barnevakt så er sjansen sto for at du ikke klarer å følge med hele tida, og hva når du må på do osv? Da blir jo hund og barn alene. Nei, det høres ikke ut som en bra løsning.

Hva med heller å være åpen om at du ønsker at hunden din skal bli vant til barn og så treffe foreldre og barn sammen, så har foreldrene tryggheten i at de passer på barnet sitt hele tida? Og det er kanskje greit for hunden å få barn litt gradvis innpå livet i små doser ved at du først bare treffer folk med barn i parken eller på korte besøk. Å plutselig skulle sitte alene med en engstelig hund og et aktivt barn du ikke kjenner høres ut som en litt risky situasjon. Ta det litt forsiktigere. :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det høres helt trygt ut. I det minste må du informere foreldrene om "eksperimentet" ditt. Jeg ville i hvertfall ikke benyttet meg av en barnevakt som skulle brukt mitt barn til å venne en skeptisk hund til barn. I løpet av noen timer som barnevakt så er sjansen sto for at du ikke klarer å følge med hele tida, og hva når du må på do osv? Da blir jo hund og barn alene. Nei, det høres ikke ut som en bra løsning.

Hva med heller å være åpen om at du ønsker at hunden din skal bli vant til barn og så treffe foreldre og barn sammen, så har foreldrene tryggheten i at de passer på barnet sitt hele tida? Og det er kanskje greit for hunden å få barn litt gradvis innpå livet i små doser ved at du først bare treffer folk med barn i parken eller på korte besøk. Å plutselig skulle sitte alene med en engstelig hund og et aktivt barn du ikke kjenner høres ut som en litt risky situasjon. Ta det litt forsiktigere. :)

Jeg ville helt klart vært åpen om grunnen til det. Ville ikke hatt det som en skjult agenda. :)

Tenkte å skrive det jeg skrev her på lapper å hengt opp eller "annonsere" på forum nettet eller i lokalavisa om det, så alt vil bli med åpne ark.

Har jo også tenkt til å ta det gradivs og blitt kjent med familien litt, før jeg skulle passet barnet/ungene over flere timer. Møter ofte folk med barn i parker og sånt, men synes ikke at det blir det optimale da det blir en litt stresset situasjon.

Som nevnt så er det en miniatyrhund på 1,5 kg, så ville tatt med meg hunden hvis jeg måtte på toalettet eller noe. Ville aldri latt hunden være alene med et barn uansett. Hvis hunden ble veldig stresset av en aktiv unge, så ville jeg tatt den inn i hundebur eller inn på et annet rom. Siden den er så liten så er det lett å få den fjernet fra situasjonen hvis den blir stresset.

Men kanskje det er en dårlig idé. Derfor jeg spurte her inne hva folk mener.

Anonym poster: cf2cd29e5d32ccf9cc5e4218c103486b

• Liker 1
Skrevet

Hvis du hadde tilbydt meg å passe mitt barn en gang i blandt for at hundene dine skulle blitt vant med barn hadde jeg takka ja. Jeg har et barn på snart 2år som elsker hunder så det hadde vært kjempe gøy for han og. Men da måtte jeg forsikret meg om at du ville passet på hele tiden så ikke hundene går løs på barnet for om hundene er usikre på barn kan det sikkert skje at de går i forsvarsposisjon om barnet nærmer seg på en måte de ikke er helt vant til.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du er så åpen om det som du sier så er det jo greit å tilby. Da får det være opp til foreldrene om de synes det er greit eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns ikke det er greit. Ville ikke benyttet meg av det, ihvert fall.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er greit. Ville ikke benyttet meg av det, ihvert fall.

Det er jo en ærlig sak :)

Hvorfor synes du ikke at det er greit?

Skrevet (endret)

Det er jo en ærlig sak :)

Hvorfor synes du ikke at det er greit?

fordi det ikke er 100 % trygt. Skjønner at det er snakk om en liten hund altså, men likevel kan den bli skremt av barn som både er brå og har høye lyder etc. og i verste fall bite? Barn kan også være hardhendt. Det er jo et stort ansvar å passe andres barn og da ville jeg nok ikke vært komfortabel med å ha en usikker hund som misliker barn der. Du måtte i så fall passe veldig nøye på hele tiden.

Endret av Soul
Skrevet

Jeg synes det er topp at du vil gå aktivt inn for å gjøre hunden trygg på barn, i alle fall!

Når det er sagt, så ville nok ikke jeg syntes det var OK at du passet barnet vårt med den bakgrunnen. Om du derimot hadde hengt opp lapp med ønske om å bli kjent med og omgås en småbarnsfamilie med den hensikt å gjøre hunden vant med barn, kunne jeg nok tatt kontakt - fordi jeg også ønsker å gjøre mitt barn trygg på hund :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg syntes det høres ut som an knall bra idè! Men da må du begynne på en lur måte. Start med unger som er godt vant til unger og som ikke bryr seg spesielt om de. Hvis du har barn som mitt som ikke kjenner til hunder så godt så er de sykt intreserte og skal klenge på de stakkars dyra.

La hunden først bli vant til unger som ikke kunne brydd seg mindre :) Ha masse kjempe gøye ting for ungene å holde på med og håp at hundene dine snuser og undersøker de i fred.

Er selv oppvokst med hunder og er kjempe trist for at jeg bor midt i sentrum og ikke kan ha hund nå. Men jeg benytter sjansen til å la ungen min hilse på hunder jeg vet kjenner til unger osv.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta hundene med ut på flere turer i løpet av dagen slik at de får sosialisert seg masse da? Du trenger jo ikke ta på deg ansvaret for unger for å gjøre hunden din sosialisert.

Anonym poster: 3fd9d61194944f526b1eca15219f8419

Skrevet

Gå tur i sentrum på dager det er overskyet, garantert masse unger og folk å bryne seg på. På soldager,-gå turer til badeplasser, ta med et håndkle og sett deg med hunden. Du får garantert respons.

Skrevet

Jeg synes det er topp at du vil gå aktivt inn for å gjøre hunden trygg på barn, i alle fall!

Når det er sagt, så ville nok ikke jeg syntes det var OK at du passet barnet vårt med den bakgrunnen. Om du derimot hadde hengt opp lapp med ønske om å bli kjent med og omgås en småbarnsfamilie med den hensikt å gjøre hunden vant med barn, kunne jeg nok tatt kontakt - fordi jeg også ønsker å gjøre mitt barn trygg på hund :)

Det ville ikke jeg gjort. Barn som ikke er vant til hunder eller dyr og hunder som ikke er vant til barn er en av de dårligste kombinasjonene som finnes! Skal man trene noen til å bli trygg må man trene med en motpart som allerede er trygg og rolig i situasjonen. Det går dårlig npr ingen vet hva de skal gjøre eller forholde seg.

Skrevet

Jeg ville nok ikke latt noen passet mine barn om de hadde hund som ikke likte barn.

Skrevet

Jeg kan svare på "hvorfor ikke?" fordi hunden kan angripe barnet. Derfor hadde jeg også sagt nei.

Skrevet

Lurer litt på om hvordan denne hunden din er mot barn ??

Jeg ville ikke ha gjort det,enn om noe skjer. Ta heller med hunden din på lekeplassen,i parken og i byen da du vet det er mange barn der.

Sosialiser den der barne er,tror ikke noen ville ha latt deg passe barnet sitt for at hunden din skulle blitt barne trygg.

Lurt at bare den utrygge får være med,lettere og lese den da den er uten den ander hunden din :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...