Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal snart ut på snuppas aller første lengre(mer enn 1 time) biltur.

Skal kjøre til Sverige, og turen er beregnet til ca 7 timer uten stopp.

Hun har bestandig vært urolig og utalmodig i bil, og derfor kjørte vi ikke i fjor. :sprettoy:

Men nå "må" vi hoppe i det.

Så nå lurer jeg på hva dere har av tips og triks for å gjøre turen levelig for barn og foreldre?

Vi har tenkt å starte rimelig tidlig slik at vi har hele dagen på oss.Planlegger en første etappe på halvannen time eller så, før vi stopper og tar en god lunsj hos noen venner på deres hytte. Da passer det med soving på neste etappe, og regner med vi er kommer oss inn i Sverige innen hun våkner. Så blir det nok en pause. Og så er det en lang bit der hun kommer til å være våken, så her må vi nok ta flere småpauser før vi er framme.

Skal også ta med "småmat" som frukt, drikke, salt kjeks, rosiner etc, brenne en cd med favorittmusikken og kanskje ta med noen leker(skal vel helst ikke ha noe løst i bilen).

Andre tips som kan være lure? Hva funker på din unge?

Og litt utenom,. Er det noe som er lurt å huske på når man reiser på ferie med små barn? Tenker på feks ting å ta med til feriedestinasjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har bestandig startet i tre/fire-tiden om morgenen på lange kjøreturer med småbarn i bil. Det er nesten utrolig hvor langt man kommer på noen timer når man er så og si alene på veien. Ikke fordi man kjører for fort, men fordi det går jevnt.

Er man heldig, sover barna de første timene også.

Ellers syns jeg det høres ut som om du har planlagt godt i forhold til kjøring og pauser. Når dere først stopper, så prøv å finne et sted hvor hun kan få beveget litt på seg. Et kvarter på en lekeplass gjør mye!

God tur!

Skrevet

Vi har stort sett reist så sent vi kan vi på lange bilturer. Har ikke tatt lange tiden før minsten sover godt i baksetet. Men vi er heldige og har et bilglad barn da.

Skrevet

Vi har kjørt endel sånne turer, helt siden litja var halvåret, og det går veldig greit. Nå er hun snart to.

Hun liker godt å se ut, så vi har en stol som er så høy at hun har god utsikt ut vinduet.

Av leker har vi gjerne noen kjente kjære, og noe nytt og spennende. Noen legoklosser, og litt tegnesaker. En CD med ca 50 barnesanger (brent fra litt forskjellig, men mest "Barnas baksetefavoritter") og sist men ikke minst DVD-spiller med Drømmehagen :babyjente:

Du har planlagt bra ifht til mat synes jeg. Viktig at det ikke blir mye søtsaker.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi bruker å ha med litt leker, boller og juice. Nå har vi kjøpt dvdspiller og den var gull! Roligste bilturen vi har hatt:D vi prøver ellers å ha myke leker som bamser. Også har vi en egen spilleliste for hun på spotify:) smokk må vi også ha tilgjengelig, gjerne 3-4stk da hun kaster de når hun er overtrøtt. Stoppe ofte er lurt da de blir slitene i ryggen av å sitte i barnesetet. Skulle det bare bli hyl og skrik så har jeg satt meg i baksetet, da blir det rolig. Hun er nok bare litt ensom, ser jo ikke oss, bare hører. God tur!

Gjest chiki
Skrevet

Vi gikk til innkjøp av en dvd-spiller til bilen slik hun kunne se Vennebyen, favoritt programmet sitt.

Så har kjørt 2 timer før vi stopper for å spise lunsj hos svigers, så kjører vi videre slik hun sover ett par timer. Og så får hun se litt Vennebyen, før vi stopper for å kjøre middag, og da er det bare 2 timer igjen til vi er fremme:) Med henne virker det ikke særling lenge å høre på musikk og prate:p

Skrevet

Jeg holdt igjen lenge med DVD-spilleren, men den var gull! Hjelper også å sitte baki og holde henne med selskap.

Tegnebrett, bøker og en liten ny leke bruker (trenger ikke å være rare greiene, kanskje bare noe hun ikke har lekt med på lenge) også å være med!

Gjest pysepusen
Skrevet

Vi har nettopp kjørt fem timer. Da satt pappaen bak med han hele tiden (siden jeg blir bilsyk), og de tullet og tøyset hele veien. Han har også DVD-spiller så han så på favorittfilmene sine. Og yndlingsbilene sine i hånda ;) Han fikk også juice og kjeks når det ble litt kjedelig. Faktisk så stoppet vi nesten ikke, og vi er fremdeles overrasket over hvor bra det gikk ;) Vi bare kjørte på så lenge han ikke sa noe og hadde en stopp pga ferje og en pga dobesøk. Passet også på at hvilen hans var ca. midt i.

Skrevet (endret)

Hei

DVD spiller er gull, vi pleier å dra på tur ( ca 3-4 t), ikke så langt som dere men et par timer kortere. Men som andre har nevnt ovenfor,.., vi hadde ikke klart oss uten DVD spiller, det er helt magisk! Vi pleier å spille en film, så sovner han kanskje, så er det litt mat tid, og da kan vi godt spille en CD , så øynene får litt ro..

Vi pleier ikke å sitte bak, men det er fordi han er vant til å sitte alene bak, og liker det, og jeg vil ikke bryte det mønsteret :smilorange:

Men masse lykke til!

Hvis du har sånnen smokkeholder, eller klarer å få til noe lurt, så kan du jo henge et par smokker tilgjengelig.

Jeg skal også kjøpe koppeholder, så man kan feste på bilsetet, det er ikke alltid like lett å gi flaske når man er på veier som er uten holdeplass osv.

Her er druer favoritt, og evnt stoppe en fem min for en yoghurt, middagsglass, og banan er fint, det metter jo litt.

Bena trenger å få bevegt seg iallefall etter 2 timer..

God tur!

Endret av Luremegpå
Gjest alven
Skrevet

Her i huset har vi 5 barn i alderen 8,9,10, 14, og snart 16 og vi har 2 som HATER, ja ordet HATER dekker egentlig ikke hva de syntes om bilkjøring. Så vi løser det på den måten at når vi skal kjøre lang lar vi de være sent oppe, og så drar vi, for da er de så trøtte at de ikke bryr seg. Vi opplever at det går mye bedre på den måten.

De får ikke mat eller snop med sukker i, el heller drikke, hvis de skal ha drikke er det vann eller juice( hjemmelaget) så det sukker de får i seg er da frukstsukker, og det går bra. Vi har funnet vår rytme og måte og det hjelper

Skrevet

Vi kjører ganske ofte over fjellet med 2 barn, 2,5 år og 4 mnd. Ca like lang tur som dere. Og i fjor var vi tre uker på bilferie til Italia og tilbake med ei på nesten 2. Og vi klarer oss helt fint uten DVD'er. Mine tips:

- Snakk med barnet om hva dere ser utenfor. La barnet si hva det ser om han/hun er stor nok til det.

- Syng sammen

- Ha med noen bøker (lette og evt myke så de ikke er så farlige). Spesielt myldrebøker med svært detaljrike illustrasjoner er en hit hos oss.

- Smokk/koseklut kun til soving. Dvs, er det lyd får de ikke ha smokken. Dette fungerer nok sikkert bare om det er regelen utenfor bilen også.

- La barnet leke/springe litt når dere stopper.

- Kjeks (noen sunne grove varianter). Smuler, men kan lett støvsuges bort.

- Vann på drikkeflaske som ikke søker om den mistes ned i setet.

Tror det er viktig og ikke la barna få grine seg til stopp og være konsekvent på det. Da må en heller prøve å avlede. Finner de ut at det virker å hule, har du det gående...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjører ganske ofte over fjellet med 2 barn, 2,5 år og 4 mnd. Ca like lang tur som dere. Og i fjor var vi tre uker på bilferie til Italia og tilbake med ei på nesten 2. Og vi klarer oss helt fint uten DVD'er. Mine tips:

- Snakk med barnet om hva dere ser utenfor. La barnet si hva det ser om han/hun er stor nok til det.

- Syng sammen

- Ha med noen bøker (lette og evt myke så de ikke er så farlige). Spesielt myldrebøker med svært detaljrike illustrasjoner er en hit hos oss.

- Smokk/koseklut kun til soving. Dvs, er det lyd får de ikke ha smokken. Dette fungerer nok sikkert bare om det er regelen utenfor bilen også.

- La barnet leke/springe litt når dere stopper.

- Kjeks (noen sunne grove varianter). Smuler, men kan lett støvsuges bort.

- Vann på drikkeflaske som ikke søker om den mistes ned i setet.

Tror det er viktig og ikke la barna få grine seg til stopp og være konsekvent på det. Da må en heller prøve å avlede. Finner de ut at det virker å hule, har du det gående...

Dette må jeg si bare var helt supert :)

Anonym poster: af95aa8c925489498b8df2be32b08643

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...