Gå til innhold

Blåskjell

Anbefalte innlegg

Gjest cool_water
Skrevet

Hei!

Jeg skal lage en middag til min samboer som har bursdag, har kjempe lyst til å lage blåskjell, men har ingen erfaring med det. Er det noen som har gode ideer på hvordan jeg skal lage de for å få best smak? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest17
Skrevet

Blåskjell er velsignet enkle å få til! Ta å fres litt sjalottløk, eller annen løk, litt hvitløk og kanskje litt chili i smør eller olje i en stor gryte. Tilsett hvitvin og ha i blåskjell, sett på lokket og la dem dampe til de åpner seg. Dryss over finhakket bladpersille og kos deg :-)

• Liker 1
Skrevet

Husk å vaske og rense blåskjellene først. Skyll og vask godt i kaldt vann, kast de skjellene som er skadet eller som ikke lukker seg enten ved kaldt vann eller hvis du kakker litt på dem.

Til dampingen kan du bruke det du har lyst på, egentlig. Hvitvin er klassikeren. Jeg liker også veldig godt å bruke eplecider.

Gjest cool_water
Skrevet

Ser ut som om damping av blåskjell med hvitvin er ganske så vanlig, så det blir nok det ja! Takk for svar :)

Gjest Ludovie
Skrevet

Ser ut som om damping av blåskjell med hvitvin er ganske så vanlig, så det blir nok det ja!

Ikke bare er det vanlig, men det er også det som smaker aller best, etter min mening. Jeg liker også veldig godt blåskjell dampet i øl, eller blåskjell med chorizo, eller med thaismaker, blant annet, men det er allikevel ingenting som slår hvitvinsdampede blåskjell i min gane. Verdens beste fastfood. :)

Skrevet

Kan jeg slenge meg på her og spørre hvor lenge blåskjellene kan oppbevares i kjøleskapet? Jeg kjøpte blåskjell på lørdag (3 dager siden), og det står jo ingen holdbarhetsdato.

Beklager på forhånd hvis jeg fremstår som idiot - men når det gjelder matlaging er jeg egentlig det...:-)

Gjest Ludovie
Skrevet

Kan jeg slenge meg på her og spørre hvor lenge blåskjellene kan oppbevares i kjøleskapet? Jeg kjøpte blåskjell på lørdag (3 dager siden), og det står jo ingen holdbarhetsdato.

Det kommer litt an på hvordan de har blitt oppbevart. Blåskjell holder seg for eksempel mye bedre hvis de får ha litt luft rundt seg, enn om de ligger i en tett plastpose. Jeg vil tro at tre dager i kjøleskap er litt vel lenge.

Uansett, hvis det hadde vært meg, ville jeg vært svært nøye med å luke ut knuste skjell, samt skjell som ikke er helt lukket (dvs. som ikke lukker seg dersom man dunker dem mot noe hardt eller skyller dem i kaldt vann - dette viser jo om de er levende eller ikke), og så ville jeg luktet nøye mens jeg dampet dem: Hvis det dufter nydelig av sjø og skjell, kan de fremdeles spises. Hvis de lukter ekkelt av kloakk derimot, er de ikke spiselige. (Haha, det siste sier seg jo helt selv.)

• Liker 2
Skrevet

Det kommer litt an på hvordan de har blitt oppbevart. Blåskjell holder seg for eksempel mye bedre hvis de får ha litt luft rundt seg, enn om de ligger i en tett plastpose. Jeg vil tro at tre dager i kjøleskap er litt vel lenge.

Uansett, hvis det hadde vært meg, ville jeg vært svært nøye med å luke ut knuste skjell, samt skjell som ikke er helt lukket (dvs. som ikke lukker seg dersom man dunker dem mot noe hardt eller skyller dem i kaldt vann - dette viser jo om de er levende eller ikke), og så ville jeg luktet nøye mens jeg dampet dem: Hvis det dufter nydelig av sjø og skjell, kan de fremdeles spises. Hvis de lukter ekkelt av kloakk derimot, er de ikke spiselige. (Haha, det siste sier seg jo helt selv.)

Takk for opplysende svar :-). Har oppbevart de i en tett plastpose... Tror jeg satser på nytt jeg - de var på salg så kan fint "tape" 30 kr og slippe å være redd for kloakklukt hehehe.

Gjest cool_water
Skrevet

Takk for svar ja! Da har jeg enda et spørsmål, tips til hvitvin? Har funnet en oppskrift som kun trenger 1 dl hvitvin. Det hadde kanskje vært greit med en hvitvin som også kan nytes til maten :) Siden jeg også skal ha sjømat til forrett!

Gjest Ludovie
Skrevet

Den absolutt mest klassiske blåskjellvinen, er Muscadet fra Loire. Det er dessuten en ganske rimelig vin - de koster vanligvis 110-160 kroner, eller noe sånt. Du får gå på polet og spørre hva de anbefaler. :)

Gjest cool_water
Skrevet

Ååh :) Takk for tipset, skal forhøre meg med de på polet :)

Gjest gjest17
Skrevet

Sancerre, Pouilly-Fumé og Champagne funker også bra :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...