Gå til innhold

Utredning av voksne - ADHD

Anbefalte innlegg

Gjest candle
Skrevet

Er det riktig at en lege alene skal utrede en (voksen) pasient for ADHD? Eller er det slik at psykolog skal gjøre dette? Begge? Og hva består utredning av? Er det greit/riktig at det kun består av å gå gjennom diagnosekriteriene med pasienten, eller "skal"/burde utredningen bestå av noe mer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan jo fortelle deg min historie :briller2:

Jeg ble utredet for i fjor. Jeg var først hos fastlegen min og ba om en henvisning for utredning av ADHD, en vanlig allmennlege kan ikke utrede for ADHD. Men før hun sendte henvisningen så måtte jeg ta en blodprøve for å utelukke problemer med stoffskiftet fordi det kan gi ADHD-lignende symptomer, når svaret kom at alt var ok så sendte hun henvisningen til VOP (i noen kommuner heter det DPS). Jeg fikk forresten et skjema (kastet for lenge siden) av fastlegen min med alle kriterier for ADHD-utredning.

Jeg ventet så 5 mnd på time hos VOP, det varierer fra kommune til kommune hvor lang ventetiden er. Selve utredningen tok ca 1 mnd men jeg vet om de som har brukt ca 6 mnd fra første time til de har fått diagnosen :overrasket:

Jeg hadde først flere timer hos en psykolog, det var mest samtaler men også en datatest. Jeg skåret veldig bra på datatesten (reaksjonsevnen) men er veldig vant med data så sikkert derfor, så den testen tok de ikke hensyn til. Hun nevnte at evnetester er vanlige under ADHD-utredning men siden jeg har en bachelorgrad fra universitetet og ikke mener selv at jeg har lese- og skrivevasker så testet hun meg ikke for det. Ellers var det bare prating, jeg merket at hun prøvde å sjekke om jeg hadde andre diagnoser, som autisme og kronisk deprimert. Men hun konkluderte med at hun trudde at jeg har kun ADHD. En psykolog kan ikke sette diagnoser heller, da de ikke er leger. Så da fikk jeg en time hos en nevropsykolog, der fylte jeg ut masse skjemaer, hun så over de og ga meg diagnosen ADHD med en gang. Men hun ba meg ta en EEG for å være helt sikker på at jeg ikke har epilepsi, da små epilepsianfall kan være umerkbare og gi ADHD-symptomer. EEG viste ingen epilepsi. Etter det fikk jeg time hos en psykiater for å få Ritalin, da vanlig allmennleger ikke kan starte behandling med Ritalin ol., men nå får jeg Ritalin av fastlegen min. Jeg gikk til psykiateren i ca 6 mnd fordi man trenger oppfølging når man nettopp har fått en slik diagnose og oppfølging av Ritalinen. Man skal tilbys terapi og har krav på det hvis man ber om det.

Jeg har snakke med flere andre rundt i landet som fikk diagnosen ADHD i voksen alder og vi har alle blitt utredet litt forskjellig fordi det er jo forskjellige personer som har utredet oss, men disse skjemaene og samtaler er det vanligste. Det er nevropsykologer som pleier å gi diagnosen men også noen psykiatere. Noen har ikke tatt EEG, men jeg har lest at det egentlig er et krav. Noen har heller ikke fått noen oppfølging etter å ha fått diagnose, kun fått en resept til Ritalin og "lykke til", det syns jeg er skremmende, Ritalin er ikke en "harmløs" medisin som feks Paracet.

Du må bare be fastlegen din om en henvisning eller kontakte det private selv hvis du har rå til det. Fastlegen din skal ikke vurdere om du har ADHD så han/hun skal sende en henvisning uten å vurdere deg selv, men kommer nok til å spørre deg div spørsmål om symptomer for å skrive de i henvisningen. Jeg fikk frikort ganske fort når jeg begynte min utredning så det ble ikke dyrt, det får man ikke hos det private.

Har du allerede vært hos fastlegen din?

Lykke til! :smilyblomst:

Anonym poster: b267dea12f18dffc86f26f47c3a415e1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å nevne at siden ADHD er medfødt så skal de som utreder be om informasjon fra dine foreldre om tiden før du begynte på skolen, men jeg vet at noen som utreder ikke ber om den infoen. Jeg fikk mine foreldre til å skrive et brev som jeg tok med til VOP. Brevet bekreftet at jeg var "annerledes" som barn.

Jeg trur ikke at alle som utreder vet alle kriteriene, det er iallefall det inntrykket jeg har. Men mange får diagnosen for det! Noen er kanskje feildiagnostisert, men neppe så mange.

Anonym poster: b267dea12f18dffc86f26f47c3a415e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...