Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På jobben min er folk syke i ETT sett. Jeg jobber på et sted som stort sett kun har unge ansatte, og spessiellt de under 25 år er syke/borte fra jobb HELE tiden. r det slik overalt? Jeg jobber i frisørbransjen, og det er jo klart at dette er tt belastende yrke, men jeg er nå kommet til det stadiet at jeg tror unge mennesker i dag sykemelder seg for ingenting, og er borte fordi de har brukket en negel nærmest.

Har unge i dag dårlig arbeidsmoral?

Anonym poster: 75bc4f2442f6e5dc93781ecb8a2e0dea

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest test123
Skrevet

Var en barnehage som slet med høyt sykefravær og fikk det ned ved å innføre lønningspils.

• Liker 1
Gjest Høymann
Skrevet (endret)

Noen unge har selvfølgelig dette, men jeg ser dårlig arbeidsmoral i alle aldre.

Enkelte yrker har også forskjellig press, jobber, belastninger osv.

Høyt sykefravær kan også komme av forskjellige grunner. Noen eksempel på dette kan være dårlig ledelse, miljø, arbeidsvilkår, mobbing osv.

Men den værste arbeidsmoralen jeg har marka ute i jobb, er personer som snart skal gå av med pensjon eller slutte i jobben/bedriften de er i.

Endret av Høymann
  • Liker 3
Gjest _La Femme
Skrevet

Det er et høyt gjennomsnitt sykefravær i Norge, generelt. Og ja, jeg tror nok mange ungdommer har dårlig arbeidsmoral. Men til gjengjeld tror jeg mange andre unge har veldig god arbeidsmoral. Det er veldig individuelt.

Skrevet

Ja, jeg syns det.

Selv hater jeg å jobbe (:P), men får dårlig samvittighet av å være borte en dag. Alle yrkene jeg har vært i, har vært svært fysisk utfordrene. Dersom jeg er borte en dag, må noen andre ta over for meg og få arbeidsoppgavene sine doblet. Svært god helse har jeg også, så er ikke syk oftere enn hvert tredje år. Så jeg er aldri borte fra jobb, med mindre det er SVÆRT nødvendig.

Jeg har god moral, men dårlig arbeidsmoral, da jeg hater å jobbe. Dersom jeg faktisk er veldig syk (spynivå), nyter jeg det, faktisk! Det er nesten som en ferie :P

Skrevet (endret)

Borte

Endret av Cathenja
  • Liker 1
Skrevet

Skjønner frustrasjonen din, Cathenja. Har en "venninne" som er lik. Hun gidder ikke gjøre noen ting, får lommepenger av foreldrene (noen tusen i måneden), jobber ikke, har ingen utdannelse og ligger stort sett på sofaen hver formiddag/ute på kvelden. I tillegg klager hun og snylter på andre!

Jeg elsker å jobbe jeg! Begynte å jobbe da jeg var 13 år, og er vant til å jobbe alle dager (og helligdager) og alle slags mulige skift (har hatt forskjellige jobber). Har opplevd mye dårlig arbeidsmoral blant yngre i de jobbene jeg har hatt der det har vært mye unge. De ringte ofte om morgen å kunne ikke komme på jobb fordi de var fyllesjuke. De kunne være "syke" og legge ut feststatuser o.l. på facebook osv. Blir rett og slett provosert over dette. Er selvfølgelig mange flinke også, skal ikke dra alle under en kam. Men synes generelt unge tar veldig lett på deltidsjobber, oppfatter det nesten som de tror det er en hobby de kan dukke opp på når det passer dem selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Er bare så lei av at jeg må gjøre to stykkers jobb til en hver tid. Synes det er helt utrolig at leger sykemelder så raskt, og at de er hjemme pga "litt vondt i hodet". Føler de (og ja, det gjelder flere) blir syke av og jobbe nesten. huff så sliiiiiiiiiiiiteeeeen. Det verste er at de ikke tjener så mye dårligere enn eg disse mnd heller, for de får jo sykelønn for det istedet.

Tror at om man ikke taper noe på av og være hjemme, blir man hjemme!

Hva gjør dere for og få ned sykefraværet på deres arbeidsplass?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh, jeg er så enig med deg! På min jobb er også folk syke, HELE tiden, og det er så irriterende! Jeg jobber deltid, og har egentlig bare noen få faste vakter per måned. Men jeg har adri jobbet "bare" de vaktene, fordi det alltid er noen som er syke og da må jeg ta ekstra vakter. Mistenker egentlig at det er mange som er "syke", og bare ikke gidder å komme på jobb.... Veldig sjelden sykemeldinger, folk er som oftest bare syk så kort at det holder med egenmelding...

Anonym poster: 03744b9be85db848394f7b16872fe6c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok ikke det er så enkelt å si at "unge" har dårlig arbeidsmoral generelt sett, folk er forskjellige og arbeidsplassene er forskjellige. I mange tilfeller blir det litt meningsløst å snakke om. Det finnes et hav av elendige sjefer og bedrifter met et elendig arbeidsmiljø og i verste fall mobbing. Folk er blitt generelt mer kyniske i dag og driter i i andre, og det hjelder desverre også en del sjefer. Arbeidspresset i mange bransjer har også økt betraktelig, og jeg kjenner flere som jobber nær sagt hele døgnet (12-17 timers dager hele tiden) selv om det ikke er lovlig. At man blir syk under slike omstendigheter etter lang tid bør absoutt ikke komme som en overraskelse, og jeg mener derfor noe av det viktigste for å få folk i arbeid er å nedkjempe og sparke ut kyniske sjefer. Rett og slett satt fokus på det.

På den annen side er jeg enig i at det nok er flere med dårlig arbeidsmoral selv der det ikke er grunn til det (altså med et ok miljø og det ikke er spesielle grunner til at man skulle vært syk). Det er en del som prøver å slippe unna og som har et litt for komfortabelt forhold til å ta ut tredagers egenmelding, og man kan ende opp med at man selv må gjøre dobbelt opp fordi andre ikke gidder. På sikt er dette også negativt for reell sykemelding, for må man jobbe doble arbeidsdager over tid øker også risikoen for egen sykdom slik at andre igjen må ta over for en selv, og slik fortsetter dominoeffekten.

Anonym poster: e7fe28affb802aba7b90d97c492f1dd3

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er altfor enkelt å sykemelde/egenmelde seg!

Jeg jobber på timebasis, dvs at hvis jeg ikke kommer på jobb får jeg ikke betalt, uansett grunn. Og ja, jeg har møtt opp på jobb med influensa og høy feber fordi det ikke fantes noen som kunne erstatte meg. Folk i fast jobb har det altfor lett.

Det er en grunn til at svensker får jobb lettere enn nordmenn. De har generelt mye høyere arbeidsmoral og de klager ikke på lønna

AnonymBruker
Skrevet

Det er høyt arbeidspress uansett jobb i dag men det er veldig mange dårlige ledere ute i arbeidslivet også. De unge er raske til å lære seg ting på jobben, jobber raskt men faller lett som fluer, blir lett utbrent eller går fort lei. De unge har heller ikke skrupler med å ta seg en 3 dagers, eller bli sykmeldt 1mnd. Dessuten syns jeg også det er rart at skoleungdom som har sommer jobb også må ha seg 3 ukers ferie for å reise rundt i verden.

Den eldre generasjonen har gitt opp. De går på jobben for å fylle arbeidstida, passer på alt de skal ha av det økonomiske, og tar ut alt av fridager som de kan.

Skjønner ikke at ledelsen snart får opp øynene særlig i bedrifter som bare tenker på at ledelsen skal få mest mulig profitt selv. De ødelegger bedriftene. Bytter lett ut folk i stedenfor å ta vare på

Anonym poster: b424233c92079ea76194d21a8bb409a7

AnonymBruker
Skrevet

Har gamle i dag ekstremt mange skrivefeil og generelt svært dårlig språk?

Burde folk passe på seg selv?

Anonym poster: 21f86357446e234c62b1b6c07788fc50

Gjest fjosa
Skrevet

Jeg tror arbeidsmoral er arvelig. God og dårlig finnes i forskjellige generasjoner.

Skrevet

På jobben min er folk syke i ETT sett. Jeg jobber på et sted som stort sett kun har unge ansatte, og spessiellt de under 25 år er syke/borte fra jobb HELE tiden. r det slik overalt? Jeg jobber i frisørbransjen, og det er jo klart at dette er tt belastende yrke, men jeg er nå kommet til det stadiet at jeg tror unge mennesker i dag sykemelder seg for ingenting, og er borte fordi de har brukket en negel nærmest.

Har unge i dag dårlig arbeidsmoral?

Hva mener du egentlig med "i ETT sett"? Hvor ofte er de syke, er det de samme personene som er syke hver gang osv.? Har skjedd et par ganger at jeg har vært så uheldig å bli syk opptil 2-3 ganger på 3-4 måneder, gjerne fordi immunforsvaret blir såpass svekket etter første runde at det ikke greier å stå imot de(n) neste gangen(e). Dette har ingenting med dårlig arbeidsmoral og gjøre! Synes det blir feil å kritisere unges arbeidsmoral uten å faktisk vite hva som ligger til grunn for bruk av egenmelding/sykemelding.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg syns det er litt skummelt å spekulere i andre menneskers grunnlag for å være syk fra jobb eller ikke. Det kan være så mye man ikke vet. Hodepine for en person kan oppleves helt annerledes for en annen.

Men ja, jeg tror i det hele og store at det sikkert er mye "dårlig arbeidsmoral" ute og går. Blandt flere aldre. Jeg syns det blir litt feil å fokusere på bare yngre da dette kan variere veldig. Veldig mange, blandt annet folk jeg jobber med er supre arbeidsjern som alltid står på, og alltid gir masse når de er på jobb. Vi finner nok mennesker i begge endene av skalaen.

Skrivefeil.

Endret av Karpuzi
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 23, og kan bare nevne utifra det jeg opplever i min omgangskrets og bekjente rundt.

90% har bra arbeidsmoral, som ikke er syk fra jobb med mindre de har feber som ikke "fjernes lett" ved å ta paracet. Enkelte av de jeg kjenner, som er borte fra jobb på grunn av "småting", er de som jobber på en arbeidsplass som krever at smittefaren ved evt mage/tarm/oppkast samt andre ting skal være lik 0. Dette er ikke noe de 3 jeg kjenner, utnytter i det hele tatt. Tvert imot, de skulle ønske de kunne vært på jobb.

Men som de fleste nevner, det er alltid noen unntak. I mitt tilfelle utgjør de hele 10%, men det er ikke snakk om kun alderen 18-25, men en bredde på 13-34 år. Faktisk, og da tenker jeg ikke på de som har begynt å kjenne på kropp at nok er nok pga tungt yrke- det er ikke noe som har med arbeidsmoral.

De yngste jeg tenker på er mine yngre søsken, (og vennene av dem) som føles som om de er i en annen generasjon så late og selvopptatte de virker til tider. De eldste jeg tenker på er de som sluntrer unna mye jobb. Enkelte igjen er kanskje på jobb hver dag, men klager og ynker seg veldig mye om jobben. Det er de som lager kvalme på en arbeidsplass, samt når det baksnakkes masse av kollegaene så er det ikke rart enkelte melder seg syk når de blir inndirekte mobbet eller plaget med dårlig miljø.

Anonym poster: aeb75527fa4677b404dd9f2080fadb8e

Skrevet (endret)

Enig med bruker over!

For folk som kun en sjelden gang får antydning til hodepine høres det kanskje ut som unnasluntring å ikke komme på jobb på grunn av hodepine. For folk (som meg) som stadig vekk har sterk hodepine (muligens udiagnosert migrene) eller migrene, så er dette faktisk veldig sammenlignbart med en hel rekke andre sykdommer i måten det påvirker både kroppen og arbeidsevnen. Har du ikke selv opplevd skikkelig, skikkelig hodepine som gjør at du føler du må kaste opp så fort du reiser deg, så har du egentlig ingen forutsetning for å forstå hvor ille dette kan være...bare for å ta ett eksempel.

Endret av mac84
Skrevet

Jeg har vært leder i to vidt forskjellige arbeidsmiljø, og faktisk må jeg si at med to unntak (hvorav ett skjerpet seg enormt etter en vekkende samtale), så har "mine" unge ansatte (fra 17-31) vært kjempeflinke til å stille opp, og moralen er god!:) Selv om de har skole eller annet i tillegg.

På min forrige arbeidsplass, var det mer voksne "husfruer" som jobbet i små stillinger med korte vakter, mange fridager etc. Og der virket terskelen lav for å bli hjemme, kanskje fordi de i utgangspunktet ble forsørget av mannen og ikke trengte pengene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...