Gå til innhold

Kjøpe alkohol til mindreåring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg veit at det er straffbart å kjøpe alkohol til mindreårig.

Men mindreårig er vel 18 år.

Men alderstgrensen på spirt er vel 20 år.

Å kjøpte sprit til en 19 åring, det er vel ulovlig og straffbart hvis noe skjer?

Anonym poster: fc013247492bf4138ebea68f2494f020

Videoannonse
Annonse
Gjest anonym
Skrevet

Ja! Det er absolutt det. Man kan i det minste få en klekkelig bot da både politi og vinmonopolet ønsker å sanksjonere på et allmennpreventivt nivå.

AnonymBruker
Skrevet

takk for svar.

jeg vil begynne å sei at jeg ikkje er så flink å skrive norsk så håper dokke forstår hva jeg skriver.

ok da blei jeg litt letta, fordy jeg sa forst ja til en god vennine som er snart 20, men sa syntes jeg at det var litt mye alkohol hun skulle ha og da fant jeg ut at det var til 3 andre venniner som oxo er 19. da sa jeg nei at jeg ikkje ville ha ansvaret for det hvis noe skjer og at det faktiskt er ulovlig og da blei det mye drama.. jeg burde jo ha sagt nei til a begynne med men gjør ikkje det. fordy nå får jeg høre at det er like ulovlig å kjøpe til bare hun . men jeg trodde det var barre snakk om en flaske, selv om det er ingen unskylding fra min sin side.

nå skal jeg sei nei alltid til de som er under 20!

bare kjedeligt hvor mye drama skal komme ut av det .

føllte kanskje jeg var litt teit og dum som så nei etter hun så at det var til fleire en bare ho.

Hva hadde dokke andre gjørt?

Skrevet

takk for svar.

jeg vil begynne å sei at jeg ikkje er så flink å skrive norsk så håper dokke forstår hva jeg skriver.

ok da blei jeg litt letta, fordy jeg sa forst ja til en god vennine som er snart 20, men sa syntes jeg at det var litt mye alkohol hun skulle ha og da fant jeg ut at det var til 3 andre venniner som oxo er 19. da sa jeg nei at jeg ikkje ville ha ansvaret for det hvis noe skjer og at det faktiskt er ulovlig og da blei det mye drama.. jeg burde jo ha sagt nei til a begynne med men gjør ikkje det. fordy nå får jeg høre at det er like ulovlig å kjøpe til bare hun . men jeg trodde det var barre snakk om en flaske, selv om det er ingen unskylding fra min sin side.

nå skal jeg sei nei alltid til de som er under 20!

bare kjedeligt hvor mye drama skal komme ut av det .

føllte kanskje jeg var litt teit og dum som så nei etter hun så at det var til fleire en bare ho.

Hva hadde dokke andre gjørt?

Å kjøpe sprit til noen på 19 ville jeg ikke sett på som noe ille. Så lenge de står utenfor polet og det er åpenlyst at du kjøper til dem, blir du heller ikke straffet..

AnonymBruker
Skrevet

Å kjøpe sprit til noen på 19 ville jeg ikke sett på som noe ille. Så lenge de står utenfor polet og det er åpenlyst at du kjøper til dem, blir du heller ikke straffet..

Jeg tenker jo meir på hvis noe skjer på fylla når de drikk den alkoholen jeg kjøpte til dem da.

Skrevet

Jeg hadde ikke kjøpt sprit til noen som ikke var gamle nok til å kjøpe det selv. Om de lager drama ut av det, så får du bare overse det. Et skjenkested ville mistet bevillingen om de hadde servert sprit til en 19 åring.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker jo meir på hvis noe skjer på fylla når de drikk den alkoholen jeg kjøpte til dem da.

Jeg forstår at det er en bekymring, men sprit/alkohol får man tak i uansett.. Det er tross alt ikke du som drikker FOR de, når du har levert fra deg den spriten er det deres ansvar, ikke ditt.

Skrevet

Jeg kjøper ikke alkohol til en som ikke er gammel nok til å kjøpe varen i butikk selv. Det samme gjelder røyk og snus.

Hvis alle hadde vært sitt ansvar bevisst, og ikke hadde kjøpt alkohol til mindreårige, så hadde det heller ikke vært så enkelt for mindreårige å få tak i det.

• Liker 2
Skrevet

Argumentet om at alkohol uansett er så enkelt å få tak i, kjøper jeg ikke. Hvis alle skulle tenke sånn kan jo alle bare utstyre ungdom med masse alkohol, siden det ikke spiller noen rolle uansett. Kjøper man ikke alkohol for den mindreårige, så får de ikke drukket den alkoholen. Kanskje de hadde fått tak i det et annet sted, og kanskje ikke. De ville nok fått tak i noe, men kanskje totalt mindre mengde.

Skrevet

Det skulle være "Så lenge de IKKE står utenfor" vel??? For ellers er det der heeelt feil!

Ser ikke helt problemet med å kjøpe til mindreårige... Bedre at de får polsprit enn hjemmebrent!

Gjest Gagaen
Skrevet

Jeg forstår at det er en bekymring, men sprit/alkohol får man tak i uansett.. Det er tross alt ikke du som drikker FOR de, når du har levert fra deg den spriten er det deres ansvar, ikke ditt.

FOR en ansvarsfraskrivelse!! Klart kjøper har et ansvar

Skrevet

Det skulle være "Så lenge de IKKE står utenfor" vel??? For ellers er det der heeelt feil!

Ser ikke helt problemet med å kjøpe til mindreårige... Bedre at de får polsprit enn hjemmebrent!

Selvfølgelig, gikk litt raskt i svingene. Er forøvrig enig med deg!

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er bra at du sa nei^_^

Jeg hadde heller ikke vert komfortabel med å kjøpe sprit til 19-åringer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg veit heilt sikkert at de ikkje får tak i hjemmebrennt, men de er gamle nok til å kjøpe seg øl og syder i butikken.

så de får nok ha det kjekkt med likk alkohol, men det er stor forskjell for exempel vodka på 40 prosent en øl og syder på 4 prosent.

jeg kjenner ikkje foreldrene til de andre jentenne og hvis de finn ut at jeg som er 25-30 år kjøper alkohol til dem som er ikkje gamle nok blir jeg sikkert ikkje så popular. det er vel en grunn før at det er aldersgrense på sprit.

synes det var litt darlig gjørt av hun vennina å sei det var til seg sjølv og så sei at hun treng 4 flasker forskjellig sprit og da finn jeg ut at det er til venniner oxo som jeg ikkje kjenner.

Men føler kanskje at jeg var veldig kjedelig som sa nei og litt teit, hun har vel unshildet seg nå over at hun lagte så mye drama.

men synes at hun satte meg i vanskelig sitvasjon her.

AnonymBruker
Skrevet

16-åringer kan kjøpe diverse våpen, få barn (lovlig - men ikke heldig...?) og kjøre moped. 18-åringer får kjøre bil, kjøpe øl og svak-sprit (20%). Jeg tror 19-åringer greier å håndtere "sterk-sprit" (40%) uten å ødelegge livet. Jeg mener det er heller aldersgrenesene her til lands det er noe galt med.... Du får kjøpe hagle når du er 16, men får ikke ta solarium før du er 18... Man mister litt respekten for grensene da. Syns ikke det er ille å kjøpe sprit til en 19-åring.

Anonym poster: cbb4ed4c4477d6b9a4a770f1c2d1ab90

• Liker 4
Skrevet

16-åringer kan kjøpe diverse våpen, få barn (lovlig - men ikke heldig...?) og kjøre moped. 18-åringer får kjøre bil, kjøpe øl og svak-sprit (20%). Jeg tror 19-åringer greier å håndtere "sterk-sprit" (40%) uten å ødelegge livet. Jeg mener det er heller aldersgrenesene her til lands det er noe galt med.... Du får kjøpe hagle når du er 16, men får ikke ta solarium før du er 18... Man mister litt respekten for grensene da. Syns ikke det er ille å kjøpe sprit til en 19-åring.

Anonym poster: cbb4ed4c4477d6b9a4a770f1c2d1ab90

AMEN!

Skrevet

Jeg kunne kjøpt sprit til en 19-åring fordi jeg anser 19-åringer som voksne. Jeg kjøper også til min søster som en 17 år og 11 mnd, da cider og øl.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at det er forskjellige meininger om ditta her, men jeg bestemmte meg til slutt å ikkje kjøpe for dem.. siden det var 3 andre jeg ikkje kjennte. og jeg blei provt å bli lurt at det bare var til hun eine som jeg kjenner.

føltes ikkje riktig.

Takk for alle svar :-)

Gjest gjest17
Skrevet

Ville ikke gjort det ene og alene pga lovene. Men ser ikke problemet. Det burde vært 18 på all alkohol.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...