Gå til innhold

Slutte med lavkarbo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd ut lavkarbo i noen uker nå, og ser ikke helt noen fremgang (ikke i det heletatt faktisk). Jeg har badevekt som måler fettprosent, og den har gått opp(!!) 4kg. Jeg trodde lavkarbo skulle forbrenne fettet jeg?

Jeg har virkelig forsøkt å legge om kostholdet mitt, og vært superflink. Men det er rett og slett alt for mye jeg savner fra mitt gamle kosthold. Godteri, is, kaker... Vet det er svakt. Men jeg får sånne helt syke tilbakefall hvor jeg føler jeg MÅ ha det. Og nei, kokesjokolade og baconsvor tilfredstiller meg ikke på samme måte.

SÅ til det jeg lurte på. Jeg tenker å gi det en ukes tid til. Merker jeg fortsatt ingen forskjell, kommer jeg til å gå over til vanlig kosthold igjen. MEN med en type vri. Jeg kommer ikke til å spise loff og brød igjen, men heller spise lavkarbobrød i nøden. Skal fortsatt fokusere på lavt karboinntak på unødvendige ting. Poteter kommer jeg nok til å spise litt av igjen. Og potetgull, herregud som jeg savner det.

Jeg kommer til å kutte ut ris og pasta helt, da jeg føler at dette bare er tullemat. Rett og slett. Sukker blir litt vanskeligere å kutte ut derimot. Men jeg klarer meg aldri på lavkarbo om jeg vet jeg ikke får ha en spisedag, eller få lov til å skeie ut i ny og ne.

Jeg er jo ikke overvektig, men vil bli mer bevisst på karbohydratene jeg putter i meg bare. Så sånn sett føler jeg lavkarbo var en fin måte å komme seg inn i det på. Spørsmålet mitt er da, vil det være sunt? Eller vil det hjelpe så sant jeg fortsatt spiser poteter og litt brød? Jeg trenger råd. Gjerne av noen som har litt peiling på det med kosthold. Ikke bare lavkarbo, men vanlig også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke spise så mye du vil bare fordi det heter lavkarbo og du bruker fett som energikilde isteden for karbohydrater. Du må passe på kaloriene uansett hva slags diett du følger - forskjellen ligger i hvordan disse kaloriene disponeres mellom makronæringsstoffene.

• Liker 3
Skrevet

Poenget er vel uansett at du spiser riktig. Sukker er ikke godt for noen. Tomme karbohydrater er ikke godt for noe utenom en oppkvikker der og da. Så daler blodsukkeret og du er sulten på mer. Spis fullkorn om du vil spise pasta etc. Spis en potet, mer fisk/kjøtt og masse grønnsaker. MASSE grønnsaker. Stek de i ovnen eller i panne og nyt.

Jeg har byttet til ren lavkarbo nå, og har mistet nesten 10 cm rundt magen på en uke. Jeg spiser lavt-karbo, men ikke så veldig mye fett (høyt kolesterol i familien, vil ikke risikere noe). Det er ikke snakk om å spise bacon, bacon, bacon. Spis masse grønnsaker, skikkelig ost, gode salater, skikkelig kjøtt og nydelig fisk. Jeg har aldri spist så mye grønnsaker som den siste måneden siden jeg begynte å teste ut litt oppskrifter og slik, for å se om jeg kunne like dette.

Og det er fullt lovlig med utskeiing med denne livsstilen. Men hvis du skeier ut hele tiden er det jo null poeng. Det skal være unntak, ikke regel.

Det jeg gjorde var at jeg leste MASSE. Alt jeg kom over. Tips fra folk som har gått over før meg og vet sånn circus hva som skjer. De tipsene som gikk igjen var: Det er ikke en diett, men en livsstil. Gjør det skikkelig (dvs at du må vite litt hva du driver med, og lese mye på etiketter i begynnelsen). Mål midjemål/bryst/lår etc, sånn at du kan sjekke underveis (inspirerende når man ser det går nedover). Les blogger, kopier oppskrifter slik at de er klare når du trenger de. Og ha litt basisvarer i kjøleskap (dette finner du hvis du googler) og skuffer.

Skal det også sies at jeg aldri har vært særlig glad i brød, poteter, ris etc, men veldig glad i sukker (alt for glad i), men sukkersuget går vekk når du får det ut av kroppen. Hvis kroppen får det hele tiden, vil det ikke forsvinne. Så du må gjøre det skikkelig, da blir det lettere å ta en utskeielses dag av og til, fordi kroppen vil for det første ikke ha så veldig mye (kunne lett spise en halv pose smågodt før, sist utskeeing spiste jeg 7 biter Godt & Blandet, pluss en vanlig tortillalefse til tacoen - kjempefornøyd, og lite nok sukker til at det gikk noenlunde bra. Men jeg unte meg fortsatt noe fra den "gamle" livsstilen).

Lykke til, uansett :)!

Skrevet

Poenget er vel uansett at du spiser riktig. Sukker er ikke godt for noen. Tomme karbohydrater er ikke godt for noe utenom en oppkvikker der og da. Så daler blodsukkeret og du er sulten på mer. Spis fullkorn om du vil spise pasta etc. Spis en potet, mer fisk/kjøtt og masse grønnsaker. MASSE grønnsaker. Stek de i ovnen eller i panne og nyt.

Jeg har byttet til ren lavkarbo nå, og har mistet nesten 10 cm rundt magen på en uke. Jeg spiser lavt-karbo, men ikke så veldig mye fett (høyt kolesterol i familien, vil ikke risikere noe). Det er ikke snakk om å spise bacon, bacon, bacon. Spis masse grønnsaker, skikkelig ost, gode salater, skikkelig kjøtt og nydelig fisk. Jeg har aldri spist så mye grønnsaker som den siste måneden siden jeg begynte å teste ut litt oppskrifter og slik, for å se om jeg kunne like dette.

Og det er fullt lovlig med utskeiing med denne livsstilen. Men hvis du skeier ut hele tiden er det jo null poeng. Det skal være unntak, ikke regel.

Det jeg gjorde var at jeg leste MASSE. Alt jeg kom over. Tips fra folk som har gått over før meg og vet sånn circus hva som skjer. De tipsene som gikk igjen var: Det er ikke en diett, men en livsstil. Gjør det skikkelig (dvs at du må vite litt hva du driver med, og lese mye på etiketter i begynnelsen). Mål midjemål/bryst/lår etc, sånn at du kan sjekke underveis (inspirerende når man ser det går nedover). Les blogger, kopier oppskrifter slik at de er klare når du trenger de. Og ha litt basisvarer i kjøleskap (dette finner du hvis du googler) og skuffer.

Skal det også sies at jeg aldri har vært særlig glad i brød, poteter, ris etc, men veldig glad i sukker (alt for glad i), men sukkersuget går vekk når du får det ut av kroppen. Hvis kroppen får det hele tiden, vil det ikke forsvinne. Så du må gjøre det skikkelig, da blir det lettere å ta en utskeielses dag av og til, fordi kroppen vil for det første ikke ha så veldig mye (kunne lett spise en halv pose smågodt før, sist utskeeing spiste jeg 7 biter Godt & Blandet, pluss en vanlig tortillalefse til tacoen - kjempefornøyd, og lite nok sukker til at det gikk noenlunde bra. Men jeg unte meg fortsatt noe fra den "gamle" livsstilen).

Lykke til, uansett :)!

Nå kjente jeg at jeg ble litt inspirert igjen. Det negative er at jeg skal studere til høsten. Og vi vet jo at lavkarbo ikke er den billigste livsstilen. Pluss at dersom jeg kommer inn på studenthybel, er det bare en liten prius der. Ikke noe stekeovn, ingenting. Jeg er redd det da blir vanskeligere å holde lavkarboen på samme nivå som nå, da praktisk talt alt jeg spiser stekes i ovnen. Noen som har noen tips der?

Skal også på ferie i europa i sommer, og har lenge gledet meg til å spise croissanter, makroner og smake litt på livets goder. Dette inkluderer også å drikke alkohol. Vil de nåværende lavkarbo-ukene være helt waiste of time for meg om jeg kutter den ut før jeg drar, (men alt selvfølgelig med måte) og starter på den når jeg kommer hjem?

Skrevet

Vet du hva? Jeg tror du bør kutte ut lavkarbo som konsept....... Ikke fordi det ikke er bra for deg (jeg spiser sånn sjøl), men rett og slett fordi det er for mye du da åpenbart kommer til å savne. Og da blir det en kamp og et slit og overhode ikke noe du holder ut over tid.

Jeg drister meg til litt rådgivning: tenk gjennom hva slags mat du spiser. Sukker er ikke sunt - det trenger du lite av uansett. Men: du må ikke kutte ut brød/ris/pasta/poteter hvis dette er mat du liker og vil ha. Da spiser du heller mindre av det. Bytt feks. ut brødskiver med grove knekkebrød = mindre karbo og mindre kalorier. Spis alltid grønnsaker og/eller salat til middagen (salat uten tjukkt av dressing) både tar det tid å spise og dermed kjenner du letter at du blir mett, + at du kan spise MYE grønnsaker og salat før det blir særlig mange kalorier. Ikke kutt ut fett helt - ha LITT oljedressing f.eks. på salaten, stek i smør ol. Tenk sundt fett (altså ikke det som maten er frityrstekt i, men det du får gjennom olje, avokado, fet fisk etc)

Ikke tenk at "jeg få alrdri mer spise......" - tenk heller "fram til lørdag skal jeg ikke spise...., men da skal jeg det". Lær deg (mulig du kan det allerede!) å slutte og spise når du er mett, dvs. at du kjenner igjen når du er mett i stedenfor at du spiser for så å oppdage at du er sprengmett. Spis litt frukt - det gir både næring og demper søtsuget fordi det ofte er søtt selv. Spis bær når det er i sesong, fullt av antioksidanter etc.

Ferie = unntaktstilstand. Selvsagt skal du unne deg både croissanter og makroner og alkohol - men kanskje du kan bytte ut pommes fritesen med salat? Og unngå altfor mye frityrstekt middag - sats på salater - rene kjøtt/fiskeretter og igjen: salat og grønnsaker. Og igjen: mengden! En gigacroissant smaker (dessverre.....) ikke bedre enn en liten en -. ofte er det nettopp en smakebit som trengs, ikke kilovis :-)

Jeg tror ikke du trenger å leve strengt etter det ene eller andre prinsippet - hvis du er normalvektigig og har et noenlunde bevisst forhold til det du putter i deg. Ble det mye fett/alkohol/sukker på ferie? Ok - da tar du en uke med grovbrød, grønnsaker, kjøtt/fisk og vann når du kommer hjem. Det er ikke værre enn det.

Jeg er veldig glad i mat - og må selvsagt passe på inntaktet for ikke å bli kulerund. Samtidig: livet mitt skal ikke være en ren forsakelse - så da må jeg prioritere. I hverdagen kan jeg være kjip og spise svært bevisst, men dels i helgen (ikke alltid og ikke hele helgen) er det rom for utskeielser og samme på ferie. Da funker det - jeg holder vekten samtidig som jeg ikke føler at jeg ikke "får" det jeg har lyst på.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå kjente jeg at jeg ble litt inspirert igjen. Det negative er at jeg skal studere til høsten. Og vi vet jo at lavkarbo ikke er den billigste livsstilen. Pluss at dersom jeg kommer inn på studenthybel, er det bare en liten prius der. Ikke noe stekeovn, ingenting. Jeg er redd det da blir vanskeligere å holde lavkarboen på samme nivå som nå, da praktisk talt alt jeg spiser stekes i ovnen. Noen som har noen tips der?

Skal også på ferie i europa i sommer, og har lenge gledet meg til å spise croissanter, makroner og smake litt på livets goder. Dette inkluderer også å drikke alkohol. Vil de nåværende lavkarbo-ukene være helt waiste of time for meg om jeg kutter den ut før jeg drar, (men alt selvfølgelig med måte) og starter på den når jeg kommer hjem?

Så bra! Jeg er også student, men jeg SKAL klare å leve slik uansett. Så lenge du har ovn går det nok fint. Forrige plass jeg bodde hadde jeg bare stekeplater, det var lite inspirerende det! Når det kommer til penger så må du også huske på at det koster å handle inn i begynnelsen, men etterhvert så jevner det seg ut, fordi du kutter ut masse som koster av karbo-innholdige ting (ferdigkjøpt mat koster). Og bonus, som student.. masse energi! Jeg har sinnsykt med energi i forhold til det jeg hadde når jeg begynte.

Da tar du "fri" i sommer, også begynner du på 'an igjen etterpå. Det er fullt lov. Det er ingen diett, det er en livsstil, og DU velger. De har sine rettningslinjer for å få full, fabulous effekt, men det er opptil deg hvor mye du vil kutte. Jeg ligger (prøver) på 25 g max, men om jeg har litt mer en dag er det mitt valg, og det er JEG som får en kropp som blir slik som den var. Det er min inspirasjon ;)

Lykke til!

Endret av Scherbatsky
Skrevet

Så bra! Jeg er også student, men jeg SKAL klare å leve slik uansett. Så lenge du har ovn går det nok fint. Forrige plass jeg bodde hadde jeg bare stekeplater, det var lite inspirerende det! Når det kommer til penger så må du også huske på at det koster å handle inn i begynnelsen, men etterhvert så jevner det seg ut, fordi du kutter ut masse som koster av karbo-innholdige ting (ferdigkjøpt mat koster). Og bonus, som student.. masse energi! Jeg har sinnsykt med energi i forhold til det jeg hadde når jeg begynte.

Da tar du "fri" i sommer, også begynner du på 'an igjen etterpå. Det er fullt lov. Det er ingen diett, det er en livsstil, og DU velger. De har sine rettningslinjer for å få full, fabulous effekt, men det er opptil deg hvor mye du vil kutte. Jeg ligger (prøver) på 25 g max, men om jeg har litt mer en dag er det mitt valg, og det er JEG som får en kropp som blir slik som den var. Det er min inspirasjon ;)

Lykke til!

Tusen takk for mange gode svar.

Det andre som blir kjipt med å være student, er vel at hvis jeg blir sulten i timen, og ikke har med meg mat, så kan jeg ikke gå ned i kantina og kjøpe en baguett/yogurt. Hva er bra å ha lett tilgjengelig i vesken egentlig? Dette gjelder jo generelt, og ikke bare under studier.

Jeg lurer også på en annen ting. Dersom jeg skal spise litt brød og poteter i mitt "nye" kosthold, så bør jeg vel kutte ut fete ting som seterrømme, meierismør ++? Jeg bare tenker, karbohydrater OG fett er jo ingen god kombo? Mulig jeg tar feil her altså, men jeg er åpen for råd og tips. Kosthold er en ting jeg aldri blir klok på.

Gjest villrev
Skrevet (endret)

I kantiner er det ofte kokte egg, skivet ost, skinke, rå grønnsaker og sånt. Og salatbar. Du kan kjøpe den naturelle god morgen yogurten, men dropp müslien for den er tilsatt sukker.

Endret av villrev
  • Liker 1
Skrevet
Det andre som blir kjipt med å være student, er vel at hvis jeg blir sulten i timen, og ikke har med meg mat, så kan jeg ikke gå ned i kantina og kjøpe en baguett/yogurt. Hva er bra å ha lett tilgjengelig i vesken egentlig? Dette gjelder jo generelt, og ikke bare under studier.

Nøtter er fin nødmat. Jeg har alltid en pose nøtter liggende på jobb i tilfelle jeg må jobbe overtid eller at jeg forsover meg og ikke har tid til å spise mat hjemme. Jeg bruker Atkins-barer som nødmat når jeg er på reise, men de er dyre. Mine reiser er ofte hastejobbturer hvor jeg har typisk en time på meg til å pakke og bestille fly og hotell og da har man ikke tid til å lage så mye mat... Atkinsbarer er en god del billigere hvis du bestiller fra iherb.com da. Ca 10 kr per bar hvis du kjøper fra iherb, mens det koster ca 27 kr per bar i butikken i Norge. Én bar holder sulten unna i ca 2 timer for meg. Mange har også mini-babybel med i veska.

Jeg lurer også på en annen ting. Dersom jeg skal spise litt brød og poteter i mitt "nye" kosthold, så bør jeg vel kutte ut fete ting som seterrømme, meierismør ++? Jeg bare tenker, karbohydrater OG fett er jo ingen god kombo? Mulig jeg tar feil her altså, men jeg er åpen for råd og tips. Kosthold er en ting jeg aldri blir klok på.

Den "magiske" grensa ligger rundt 72g karbohydrater (jf Lutz). Under denne grensa trenger du ikke tenke på fettinntaket. Går du over så bør du redusere fettinntaket. Jo mer karbohydrater, jo lavere fettinntak.

Alt hjelper jo selvfølgelig. Det viktigste er at du finner et kosthold du kan leve med. Men mange ganger klarer vi å kutte ut noe vi ikke tror vi klarer å kutte ut. Jeg trodde melk skulle bli vanskelig å kutte ut, men da jeg ikke spiste brød så trengte jeg ikke melk. Storebroren min drakk 1,5-2 liter melk hver dag og ville ikke kutte ut melka helt, så han tillot seg å drikke ett glass melk om dagen. Dette holdt han seg til en stund og var fornøyd. Plutselig en dag innså han at det hadde gått to uker uten at han hadde drukket melk.

Poenget mitt er at hvis du savner poteter, så spiser du heller litt poteter. Men at du fokuserer på de andre delene av tallerkenen og at poteten bare er en liten del. Du som ikke skal ned i vekt kan tillate deg litt mer enn sånne som meg som vil ned i vekt.

Og når du skal på ferie, hvorfor ikke bare "drite" i hva som er sunt og ikke og heller bare nyte mat og drikke der du er? Det er hva du spiser til hverdags som er viktig, ikke hva du spiser en uke du er på ferie. Når jeg er på ferie liker jeg å prøve de lokale matrettene, og det betyr mange ganger mer karbohydrater enn jeg vanligvis spiser. Men når jeg kommer hjem igjen så går jeg tilbake til LCHF.

Men du... de tilbakefallene du sier at du har... Betyr det at du gir etter for suget? Altså at du har skeiet ut flere ganger i løpet av de tre første ukene? Kroppen vil få sukkerabstinenser, men man må bare holde ut litt og så gir det seg.

Det meste kan man lage lavkarbo. Heldigvis er det nok av oppfinnsomme mennesker der ute som allerede har kommet opp med mange gode oppskrifter så vi som ikke er så oppfinnsomme slipper å finne opp hjulet på nytt. Iskrem er kjempelett å lage lavkarbo. Det finnes søtning som ikke påvirker blodsukkeret. Naturlige til og med. Jeg kan nevne sukrin, stevia, FOS og lo han. Tagatose og xylitol påvirker blodsukkeret litt, men ikke mye. Jeg har også laget noen kaker i løpet av de snart tre årene jeg har spist lavkarbo. Oreokake, ostekake, brownies, verdens beste og suksessterte.

Skrevet

Men du... de tilbakefallene du sier at du har... Betyr det at du gir etter for suget? Altså at du har skeiet ut flere ganger i løpet av de tre første ukene? Kroppen vil få sukkerabstinenser, men man må bare holde ut litt og så gir det seg.

Jeg har ikke gitt etter for sukkersuget nei. Men det har til tider vært så ille at jeg har holdt på å gå på veggen. Det er superhardt! Jeg har gått til investering av en iskremmaskin, så dette er noe jeg lager meg ofte! :) Jeg bare føler at det ikke er nok.

Når det er sagt, spiste jeg en bedre biff-middag på restaurant går. Da spiste jeg litt poteter til. Men ikek alt. Jeg spiste også ostekake til dessert. Og det værste var, jeg hadde ikke dårlig samvittighet etterpå. Jeg nøt det så sinnsykt.

I dag er jeg tilbake på lavkarbo for fullt, og tenker at et par utskeielser en gang i ny og ne bør være lov. Ellers tror jeg neppe jeg klarer å fortsette på denne "livstilen". og det vil jeg gjerne klare.

Skrevet

TS, hvorfor vil du absolutt gå på lavkarbo?

Skrevet

Jeg spiser lavkarbo, har gjort det i "evigheter", og fungerer utmerket på det. Men, jeg spiser lavkarbobrød som nesten smaker som vanlig brød, og jeg spiser sukkerfri, mørk sjokolade av og til. Bruker sukrin og stevia i stedet for sukker, og har et langt mer stabilt blodsukker enn tidligere. :) Du må bare finne ut hva som fungerer for deg. Lavkarbo er ikke for alle, men å velge en middelvei er nok ingen god løsning. ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser lavkarbo, har gjort det i "evigheter", og fungerer utmerket på det. Men, jeg spiser lavkarbobrød som nesten smaker som vanlig brød, og jeg spiser sukkerfri, mørk sjokolade av og til. Bruker sukrin og stevia i stedet for sukker, og har et langt mer stabilt blodsukker enn tidligere. :) Du må bare finne ut hva som fungerer for deg. Lavkarbo er ikke for alle, men å velge en middelvei er nok ingen god løsning. ;)

Så du mener jeg heller bør gå over til lettprodukter igjen, istedet for seterrømme/meierismør osv? Mulig jeg bare ikke forstod den setningen. :sminkedokke:

Skrevet

Så du mener jeg heller bør gå over til lettprodukter igjen, istedet for seterrømme/meierismør osv? Mulig jeg bare ikke forstod den setningen. :sminkedokke:

Du bør jo i hvertfall ha fokus på at du får i deg færre kalorier enn du forbruker om du skal ned i vekt, og det er nok lettere med lettprodukter. ;)

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Man må ikke gå på lavkarbo, og jeg ville ikke hørt så mye på det supera sier,skjønner at hun prøver å "frelse" så mange som mulig, men dette begynner å bli latterlig

Innlegg redigert

Sophie-Ann, mod

Anonym poster: 39ffe6a75e73de940bce3076c2403d5d

Endret av Sophie-Ann

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...