Gjest Bygdejente Skrevet 10. juli 2012 #1 Skrevet 10. juli 2012 Vi bor på et lite sted. Sønnen min henger endel samen med en annen gutt. Bestefaren til denne andre gutten er en gretten, usympatisk kar. Han har en gård og noen jorder. For 2 år siden kjørte den gamle bonden - tilsiktet/med vilje - med traktoren over en svane, (svanen var "gift" med en annen svane gjennom flere år). Nå har han nylig drept tre små svanebarn ("svaneenka" fant en ny svane og fikk tre barn med denne). Bonden bare dreper fordi det faller seg sånn, de skiter på jordene hans, eller de kakler eller noe. Jeg har selv ikke vært vitne til drapene, bare hørt det fra ungene. Jeg er selv glad i dyr, og det er vel derfor jeg er forbitret over disse svanedrapene. Jeg fantaserer om å ta hevn, men hvordan? Det er ingen vits å anmelde dette- ingen kan jo bevise noe som helst.
Sophia Skrevet 10. juli 2012 #2 Skrevet 10. juli 2012 Jeg ville uansett anmeldt. Hevn har ikke noe for seg etter min mening. 6
Frk Turkis Skrevet 10. juli 2012 #4 Skrevet 10. juli 2012 Fæl fyr du beskriver der. Jeg utstår ikke slike folk. Men å planlegge hevn? Det synes jeg ikke hører hjemme noen steder, og særlig ikke blant voksne folk. Jeg ville nok heller meldt han til politiet og varslet den lokale dyrebeskyttelsen sånn at folk er oppmerksomme på ham. Saken vil jo selvsagt bli henlagt av politiet, men kanskje de tar en prat med fyren først og det kan jo kanskje være nok til at han lar være å gjenta disse tingene. Det hjelper uansett ikke å sitte og si at det ikke nytter. Flere burde anmelde slikt, så blir kanskje noe gjort på sikt. Hvilke verdier lærer du videre til din sønn om du gjør noe mot denne mannen som hevn? At hvis andre gjør noe slemt så har vi lov til å gjøre noe slemt tilbake? Det er vanskelig for barn (og voksne!) å vurdere hva som er greit og ikke, og plutselig ender du opp med en sønn som havner i trøbbel fordi han har vært slem mot et barn som har vært slemt mot noen andre. Det blir en ond sirkel som ikke fører noe godt med seg. Lær heller sønnen din at det er greit å si fra når noen er slemme. Derfor kan dere melde mannen til politiet, ta gjerne sønnen din med på det om han er moden nok for det. Eventuelt si direkte til mannen at du er oppmerksom på det han gjør og at det ikke er greit og han blir holdt øye med.
Aurora M. Skrevet 11. juli 2012 #5 Skrevet 11. juli 2012 Dette må du anmelde! Svaner er fredet, og avliving blir straffet med klekkelige bøter. Dette er saker politiet og Statens naturoppsyn tar meget alvorlig, og ikke noe de henlegger! 8
Gjest Candy Pie Skrevet 11. juli 2012 #6 Skrevet 11. juli 2012 Hva får han til å tro at han har noen rett til å drepe svaner ? Men seriøst, det er vel ikke akkurat lovlig? Ikke at politiet kommer til å gjøre stort kanskje... Jeg er ikke god på hevn dessverre, men du kan jo først og fremst snakke med ham, og spørre om det stemmer at han dreper svaner ? Eventuelt så kan du jo ta det opp på mobilen eller noe annet? Da har du bevis... Også svaner da, som er så flotte ! Har svaner utenfor huset her, de kommer ofte opp på land for å spise osv. Synes det er koselig jeg
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2012 #7 Skrevet 11. juli 2012 Du setter deg i traktoren en dag han jobber på jordet, kjører over han og sier "Sorry, didn't see you there!" og kjører videre. Da vil han nok stoppe med dette (mest sansynlig slutte å kjøre traktor også) Spøk til side, jeg ville absolutt anmeldt. Anonym poster: 900a610290bfb9d0504d9c2125521321
Kytro Skrevet 15. juli 2012 #8 Skrevet 15. juli 2012 Anmeld og be ungene ta bilde hvis de ser noe til sånn. da har du bevis. enkelt å se om de er drept eller døde naturlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå