AnonymBruker Skrevet 10. juli 2012 #1 Skrevet 10. juli 2012 Har tenkt å prøve å gi soyayoghurt til min ettåring siden den har endel mindre sukker enn vanlig youghurt. Men så leste jeg at den hadde så lite kalsium at det ikke var noe vits. Er det noen som vet om det stemmer? Anonym poster: 13783db90028e81abb3dfd77f9872b4c
Sushi Skrevet 10. juli 2012 #2 Skrevet 10. juli 2012 Soya kan virke hormonforstyrrende, så jeg ville ikke gitt det på fast basis til noe barn. Hvis du vil ha yoghurt uten sukker er det veldig enkelt å bruke tyrkisk yoghurt og tilsette litt bær eller frukt for smak. Yoghurt naturell kan også brukes, men den er veldig rennende hvis den ikke siles. Vi varierer med fruktmos, blåbær, bringebær, knuste nøtter og frø, vaniljepulver og kanel, og det er veldig populært her. 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2012 #3 Skrevet 10. juli 2012 Soya kan virke hormonforstyrrende, så jeg ville ikke gitt det på fast basis til noe barn. Hvis du vil ha yoghurt uten sukker er det veldig enkelt å bruke tyrkisk yoghurt og tilsette litt bær eller frukt for smak. Yoghurt naturell kan også brukes, men den er veldig rennende hvis den ikke siles. Vi varierer med fruktmos, blåbær, bringebær, knuste nøtter og frø, vaniljepulver og kanel, og det er veldig populært her. Ok, takk Da skal jeg heller prøve den tyrkiske. Anonym poster: 13783db90028e81abb3dfd77f9872b4c
marielle171 Skrevet 10. juli 2012 #4 Skrevet 10. juli 2012 Du kan også ha vanlig naturell yoghurt i en kjøkkenklut og la væske renne ut slik at yoghurten blir litt tykkere slik som den tyrkiske er:) Vet ikke om det er riktig men den tyrkiske er veldig ganske fett?
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2012 #5 Skrevet 11. juli 2012 Det er ganske ukjennt for meg at barn ikke skal kunne spise soya produkter. Da er det mange land som ville hatt vansker med barnas sine. Det er også mye soya i vårt kosthold uten at vi er klar over dette. Det anbefales ikke å gi dette til barn under 1 år pga fare for allergi. I USA anbefaler de å vente til 2 år, men det er langt mer allergi for soya i USA enn det vi har i Norge og anbefalingen her er derfor satt til 1 år. Det er mange kontroversielle meninger i forhold til dette med hormonforstyrrelse, men det norske helsedirrektoratet etc. advarer på ingen måte mot bruk av soya til barn, og jeg kommer derfor til å forholde meg til dette. Selv har jeg melkeallergi, som jeg fikk påvist i voksen alder. Da var det vanskelig å innføre erstattnignsprodukter som soya og havre fordi smaken var så ukjennt for meg. Jeg kommer derfor til å introdusere mine barn for spyaprodukter fra 1 år, for å venne dem til smaken på dette i tilfelle de arver min mage. Men jeg kan ikke si at de soyayoghurtene jeg har hjemme inneholder lite sukker akkurat... Hvilken type har du funnet, som jeg ikke har fått med meg? Det skal på ingen måte være et problem å gi noe soya til barn, anbefalingene i forhold til soya og spedbarn gjelder i stor grad bruk av morsmelkerstattning med soya til små barn, i forhold til opptak av næring etc. i dette. Og det anbefales ikke å bruke dette som eneste næringskilde til spedbarn, dersom man kan unngå det ved å bruke ander former for MM-erstattninger. Anonym poster: 519dbba1095406d9ff055576e3b7b957
Tolly Skrevet 11. juli 2012 #6 Skrevet 11. juli 2012 Mener å huske at souaprodukter er bra så lenge de er vant til det fra babystadiet. Hormonforstyrelsene kom inn når det ble gitt til voksne, som ikke var vikst opp med dette. Husker jeg ikke helt feil, kom de frem til det resultatet da de forsket på hvorfor asiatiske damer har så godt som ingen overgangsplager. De fant ut at soya var nøkkelen, men da de utførte forsøk på vestlige damer virket det hormonforstyrrende. Forskjellen var at asiaterne var vant til produktet hele livet. Det samme, men motsatte, er vel tilfellet med melk. Vi har det enzymet som spalter melkeprodukter fordi vi har tilpasset oss vårt kosthold. I Asia og Afrika er det langt flere melkeintolerante.
Gjest Marmot Skrevet 11. juli 2012 #7 Skrevet 11. juli 2012 Min sønn tåler ikke melk, og skulle jeg holdt ham unna soya også, hadde det vært vanskelig å ha et fullverdig kosthold.
Silfen Skrevet 11. juli 2012 #8 Skrevet 11. juli 2012 I USA, der det er veldig vanlig med soyaprodukter, er det ikke uvanlig at små barn får brystknopper helt ned i toårsalderen. Er ikke det hormonforstyrrende, så vet ikke jeg. Det jeg har lest fra fagfolk på området viser at det er uenighet om hvorvidt det er hormonforstyrrende eller ikke. Uansett gir jeg ikke mine barn soya utover litt her og der basert på hva jeg tidligere har lest. Man har mange alternativer til soya, som f.eks. havremelk for de som ikke tåler melk etc.
Gjest Marmot Skrevet 11. juli 2012 #9 Skrevet 11. juli 2012 Uansett gir jeg ikke mine barn soya utover litt her og der basert på hva jeg tidligere har lest. Det gjør ikke jeg heller, og jeg er glad det finnes ande alternativer. Vi drikker havremelk, og bruker havremelk i matlaging. Men til enkelte ting blir bedre med soyamelk enn havremelk, og det hender kanskje en gang i mnd. eller så at han får soyayoghurt.
Silfen Skrevet 11. juli 2012 #10 Skrevet 11. juli 2012 Ja, alt med måte. Soya er jo ikke skadelig i seg selv, men dersom utstrakt bruk er hormonforstyrrende så ser jeg ingen god grunn til å pøse på. Enkelte lovpriser jo soya opp og ned og i mente, men jeg tror heller ikke små mengder er hva som man bør passe på. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2012 #11 Skrevet 11. juli 2012 Ja, alt med måte. Soya er jo ikke skadelig i seg selv, men dersom utstrakt bruk er hormonforstyrrende så ser jeg ingen god grunn til å pøse på. Enkelte lovpriser jo soya opp og ned og i mente, men jeg tror heller ikke små mengder er hva som man bør passe på. Det er jo akkurat det som er poenget her, at små mengder uansett ikke vil være noe man bør passe på uansett hvilke eksperter og forskning man ønsker å støtte seg til. Det er ikke snakk om bruk av soya som enester kilde til kalsium feks, men en soyayoghurt i ny og ne. Det er ingen ting i veien for å bruke dette og det er vel det som er relevant for TS i dette tilfellet. Anonym poster: 519dbba1095406d9ff055576e3b7b957
Gjest Marmot Skrevet 11. juli 2012 #13 Skrevet 11. juli 2012 Det er ikke snakk om bruk av soya som enester kilde til kalsium feks, men en soyayoghurt i ny og ne. Overraskende mange barn får yoghurt hver eneste dag, og jeg ville ikke gitt soyayoghurt hver eneste dag. Ikke vanlig yoghurt heller, men det er en annen debatt. Hvis det er snakk om i "ny og ne" burde ikke sukkermengden være noen grunn til å velge soyaprodukter fremfor melkeprodukter.
Lykkelitenen Skrevet 11. juli 2012 #14 Skrevet 11. juli 2012 Så lenge soya brukes mot overgangsplager ville jeg ikke gitt soyaprodukter til barn (med mindre det var allergi inne i bildet). Soyaen vi får her i vesten er også GMO, noe jeg også er skeptisk til. Men andre hr foreslått å bruke tyrkisk yoghurt og naturell yoghurt med frukt og bær, noe jeg selv anbefaler. Godt og ikke mer sukker enn du tilsetter selv Kesam kan også være ett alternativ.
Tolly Skrevet 11. juli 2012 #15 Skrevet 11. juli 2012 Tror ikke det blir brukt mot overgangsplager i medisinsk forstand. Snarere at de fant en sammenheng mellom lettere overgang og soya. Akkurat som at det er en sammenheng mellom fiskeolje og utvikling. Det er bare slik. At barn i USA utvikler bryster tidlig har nok mer med tilværelsen generelt. Også i Norge kommer nå barn i gjennomsnitt mer enn ett år tidligere i puberteten pga hormonforstyrrende innhold i kosmetikk osv.
Tolly Skrevet 11. juli 2012 #16 Skrevet 11. juli 2012 Dog gode innspill me tyrkisk yoghurt/kesam. Støtter den! Evt cottage cheese med litt syltetøy ol.
Silfen Skrevet 11. juli 2012 #17 Skrevet 11. juli 2012 Toåringer som begynner få brystknopper er vel ikke normalt uansett hvordan man vrir og vender på det. Og når de alle er gitt soya i mengder, så begynner iallfall jeg å lure på om det er sammenhenger.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2012 #18 Skrevet 11. juli 2012 Mener ikke å kuppe tråden, men jeg var ikke klar over de uheldige effektene av soja... Vi bor i utlandet og min ti måneder gamle datter har fått soja mme i grøten sin siden vi begynte med grøt... Ble nå litt redd for at jeg har gjort noe som ikke er bra for henne... Hun har melkeallergi og kan derfor ikke spise vanlig grøt der man tilsetter melk. Bortsett fra grøt x1 om dagen ammer jeg. Orker ikkke pumpe HVER dag for å få melk til grøten. Har ikke sett noe annet enn soja mme her vi bor, men burde kanskje lete etter alternativer? Det er jo rart at det er sååå mye soja mme hvis det er skadelig... I tillegg har jeg drukket flere glass sojamelk daglig Burde kanskje stoppe med det (har i kaffen og hvis jeg spiser kornblanding eller i havregrøt)? Vet det er mye mandelmelk her, men det kan jeg heller ikke drikke, fordi hun også reagerer på nøtter. Tilbake til trådstarter jeg har også lurt på å innføre sojayoghurt etterhvert, men må si jeg nå ble litt skremt. Så hvis det ikke er pga allergi ville jeg helt klart ikke tilbudt min datter iallfall!!! Anonym poster: 019cd4f724d39db50647587471911d0b
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2012 #19 Skrevet 11. juli 2012 AB over her. Fant dette etter litt googling: http://www.livestrong.com/article/116353-dangers-soy-infant-formula/ Anonym poster: 019cd4f724d39db50647587471911d0b
Sushi Skrevet 11. juli 2012 #20 Skrevet 11. juli 2012 Du kan også ha vanlig naturell yoghurt i en kjøkkenklut og la væske renne ut slik at yoghurten blir litt tykkere slik som den tyrkiske er:) Vet ikke om det er riktig men den tyrkiske er veldig ganske fett? Tipper det blir noe av det samme. Når du fjerner vann blir fettprosenten høyere. Selv er jeg ikke redd for fett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå