AnonymBruker Skrevet 10. juli 2012 #1 Del Skrevet 10. juli 2012 Jeg skal være gjest i bryllup, og tenkte om jeg kan ha bunaden på, eller om jeg må kjøpe en ny kjole? Er så sjelden jeg bruker bunaden, at det hadde vært kjekt å hatt den på, jeg synes den er veldig fin Er det "akseptabelt" med bunad i bryllup,og/ eller er det bare "gamle tanter" "kommer unna" med å bruke bunad i bryllup? Nå er jeg en gammel tante da.. på rett over 40 Anonym poster: 28d153f1ff81666a0a5e8c2484ac0686 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fridr Skrevet 10. juli 2012 #2 Del Skrevet 10. juli 2012 Bunad er lov, uansett kleskode 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plutseliten Skrevet 10. juli 2012 #3 Del Skrevet 10. juli 2012 Hvorfor skulle du ikke ha kunne brukt bunad i bryllup? Synes det er nydelig, uansett anledning. Har brukt bunad i bryllup, det er jo det fineste plagget jeg eier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amens Skrevet 10. juli 2012 #4 Del Skrevet 10. juli 2012 Har lest ett par steder at bunad er godtatt i alle typer bryllup, nesten uansett kleskode. Alle bryllupene jeg har vert har hatt kvinner og menn i bunad. Og ikke alltid bare de gamle. I det siste sa var det en barndosmvenninne av bruden som tok på seg den flotte Vosse-bunaden sin^_^ Greia er vel kanskje at det varierer litt fra sted til sted hvor vanlig det er. Hvor jeg bor så er det ikke veldig vanlig, men heller ikke vanlig. Andre steder så er vist dette veldig vanlig. Nesten like mye brukt som i konfirmasjoner. Konklusjon: Om du vil trekke i bunaden, så gjør du det, og du kan gjøre det med stolthet^_^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2012 #5 Del Skrevet 10. juli 2012 Da gjør jeg det... "avgårde for å stryke skjorta" blir så fin atte TS Anonym poster: 28d153f1ff81666a0a5e8c2484ac0686 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 10. juli 2012 #6 Del Skrevet 10. juli 2012 Bunad er alltid godtatt uansett kleskode. Det mest spesielle jeg har opplevd var at bruden skrev i invitasjonene at bunad ikke var ønsket! Viste seg at bruden ikke likte bunader... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 10. juli 2012 #7 Del Skrevet 10. juli 2012 Jeg har som oftest bunad i bryllup:-) Er veldig vanlig uansett kleskode. Det jeg alltid gjør er å bytte til kjole til dansen begynner, har sett at veldig mange gjør det samme. Litt lettere og mindre svett å danse i en kjole enn i tung bunad! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 10. juli 2012 #8 Del Skrevet 10. juli 2012 Bunad er alltid godtatt uansett kleskode. Det mest spesielle jeg har opplevd var at bruden skrev i invitasjonene at bunad ikke var ønsket! Viste seg at bruden ikke likte bunader... Har vi vært i samme bryllup?? Var faktisk ut for det samme selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -Marla- Skrevet 10. juli 2012 #9 Del Skrevet 10. juli 2012 Det mest spesielle jeg har opplevd var at bruden skrev i invitasjonene at bunad ikke var ønsket! Viste seg at bruden ikke likte bunader... Haha! Så flaut. Bruk bunaden din, det blir aldri feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akuline Skrevet 10. juli 2012 #10 Del Skrevet 10. juli 2012 Bunad er lov til og med når det står "galla" under antrekk. Er det godt nok for kongen så bør det virkelig være godt nok for brudeparet, tenker nå jeg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 11. juli 2012 #11 Del Skrevet 11. juli 2012 Haha! Så flaut. Bruk bunaden din, det blir aldri feil. Jeg er ikke usikker på å bruke bunad, men av praktiske årsaker hadde jeg ikke den på i nevnte bryllup. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Lakrispipe Skrevet 11. juli 2012 #12 Del Skrevet 11. juli 2012 Sier som resten av flokken : Bruk bunaden din med stolthet!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingmaeg Skrevet 11. juli 2012 #13 Del Skrevet 11. juli 2012 Høres flott ut med bunad Men vet om flere som bruker bunad i kirken, og kanskje til middagen, men som bytter pga temperatur, og at de vil unngå søl på bunaden, det er jo tross alt et plagg man gjerne er litt redd for Og spesielt sommerbryllup blir jo ofte, forhåpentligvis i alle fall, varme med godt vær Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2012 #14 Del Skrevet 11. juli 2012 Haha! Så flaut. Bruk bunaden din, det blir aldri feil. Ja, bunad er lov, men bunad er blir ofte feil spør du meg. (Og jeg har selv hatt bunad, en av de som er regnet som Norges "flotteste" og dyreste). Kunne aldri ha brukt bunad i et bryllup, går jeg i bryllup ønsker jeg å "make an effort" ovenfor både bruden og meg selv, både av høflighet samt for å ikke ødelegge et bryllupsbilde ved å være en av 3-4 som går i ETNISK folkedrakt (noe bunad er) i et pent bryllup... Men, jeg tror dette handler litt om hvilken familie/venneflokk man kommer i også, de fleste brudene jeg kjenner er akademikere som har brukt flere hundre tusen på bryllupet sitt, en av dem skrev "Antrekk: Galla (finn gjerne et alternativ til bunad)" på invitasjonen, og det syns jeg var helt greit. Dette var et bryllup med rød løper, innleid proff fotograf og fellesbilde på Oslo Vest... Bunad er "godtatt" i bryllup ja, men kan se malplassert ut med mindre det er et bondebryllup eller bryllup på landet... Var i et bryllup der alle var pyntet til galla på et stilig hotell, tre av gjestene kom i bunad og det så ut som om de jobbet på hotellet... Anonym poster: 052d416266b9f8632c6e73fdca2d831d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 11. juli 2012 #15 Del Skrevet 11. juli 2012 Er bunad til galla godt nok for det kongelige slott, burde det være fodt nok for akademikere fra vestkanten også... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sin Skrevet 11. juli 2012 #16 Del Skrevet 11. juli 2012 (endret) Jeg synes det vitner om særdeles dårlig folkeskikk å skrive i invitasjonen at man ikke ønsker bunader i bryllupet sitt! Selv kan jeg ikke fordra blomstrete kjoler, men det ville da aldri falt meg inn å oppfordre noen til å ikke bruke det fordi jeg ikke synes det blir pent på bildene. Som flere andre sier, bunad er korrekt når kleskoden er galla og i bryllup på slottet, og da burde det være fint nok i et vanlig bryllup også. Gud bedre så lei jeg er av brudepar (helst bruder) som skal diktere alt og være prinsesse for en dag. De burde begynne å leie inn profesjonelle gjester mot betaling. Pene og antrukket etter brudens ønsker, men ikke for pene da selvsagt. Da kan det hende ingen forstår hvem som er selveste hovedpersonen. Mvh akademiker. Edit: Glemte det viktigste: Bruk bunaden din hvis du føler deg fin i den! Det er like mye "effort" i å pynte seg med bunad som å pynte seg med kjole. Endret 11. juli 2012 av Sin 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 11. juli 2012 #17 Del Skrevet 11. juli 2012 Ja, bunad er lov, men bunad er blir ofte feil spør du meg. (Og jeg har selv hatt bunad, en av de som er regnet som Norges "flotteste" og dyreste). Kunne aldri ha brukt bunad i et bryllup, går jeg i bryllup ønsker jeg å "make an effort" ovenfor både bruden og meg selv, både av høflighet samt for å ikke ødelegge et bryllupsbilde ved å være en av 3-4 som går i ETNISK folkedrakt (noe bunad er) i et pent bryllup... Men, jeg tror dette handler litt om hvilken familie/venneflokk man kommer i også, de fleste brudene jeg kjenner er akademikere som har brukt flere hundre tusen på bryllupet sitt, en av dem skrev "Antrekk: Galla (finn gjerne et alternativ til bunad)" på invitasjonen, og det syns jeg var helt greit. Dette var et bryllup med rød løper, innleid proff fotograf og fellesbilde på Oslo Vest... Bunad er "godtatt" i bryllup ja, men kan se malplassert ut med mindre det er et bondebryllup eller bryllup på landet... Var i et bryllup der alle var pyntet til galla på et stilig hotell, tre av gjestene kom i bunad og det så ut som om de jobbet på hotellet... Anonym poster: 052d416266b9f8632c6e73fdca2d831d Vel, du om det. I Norge er bunad regnet som et flott festplagg, og at du ikke liker det betyr ikke at det på noen måte er feil :-) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cevita Skrevet 11. juli 2012 #18 Del Skrevet 11. juli 2012 (Og jeg har selv hatt bunad, en av de som er regnet som Norges "flotteste" og dyreste). Anonym poster: 052d416266b9f8632c6e73fdca2d831d Hvor finner man lista over bunadenes rangeringer? (ante ikke at det fantes en sånn liste jeg) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -Marla- Skrevet 11. juli 2012 #19 Del Skrevet 11. juli 2012 Jeg er ikke usikker på å bruke bunad, men av praktiske årsaker hadde jeg ikke den på i nevnte bryllup. Nei, den siste setningen var ment til trådstarter, ikke til deg. :-) Ja, bunad er lov, men bunad er blir ofte feil spør du meg. Som flere allerede har svart, så blir det altså ikke feil selv om du ikke liker det eller synes det passer inn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 11. juli 2012 #20 Del Skrevet 11. juli 2012 Jeg synes bunad er nydelig, og det er alltid passende til bryllup Jeg er litt småsjokkert over hun over her som skriver om "akademikerne som ikke liker bunader", da jeg kommer fra en akademikerfamilie som tvert imot synes det er galskap å kjøpe nye fine kjoler til hver nye anledning. Gjenbruk FTW. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå