Gå til innhold

Utveksling (VGS) privat i USA - er det mulig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Datteren min på 16 har veldig lyst til å reise på utveksling i løpet av andre året på VGS, og drømmen er da USA. Etter å ha lest litt på nettet har jeg funnet i overkant av mange negative beretninger om de ulike aktørene som driver med dette (EF, ASF osv.). Jeg har selvfølgelig kommet over mange positive beretninger også, men jeg sitter igjen med en følelse av at dette er et stort sjansespill. Derfor har jeg og mannen min begynt å tenke tanken på å sende henne dit og organisere selv, og derfor lurer vi på om dette er mulig, og om noen har erfaringer og dele? Vi vet ikke helt hvor i byråkratiet vi skal begynne å organisere dette.

Vi har god økonomi, og er forberedt på at dette kan koste mer i form av skolepenger, forsikringer osv. osv. Jeg har også en søster som bor i California, og drømmen ville jo vært å finne en vertsfamilie i samme område slik at søsteren min kan fungere som "støttekontakt" i tilfelle noe skulle krasje.

Anonym poster: 5862e5a1c4fc6c8829fa48b033c7a0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er så og si umulig, pga samarbeid mellom norsk skole og amerikansk, godkjenning av fag (ofte blir faktisk fag som er tatt via ef, ol. ikke godkjent - MANGE ender opp med å måtte gå året i utlandet om igjen når de kommer tilbake til Norge).

Og vet du egentlig hva en forsikring koster i USA? Vi snakker flerfoldige tusen for et år.

Anonym poster: 13e2592c19fa2aec6adbbf173383cd3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg dessverre vil fungere veldig dårlig, men dere kan jo se nærmere på Rotary som et alternativ, der kan man i det minste garantere at de ikke er ute etter profitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at der er maaange hun kan dra med utenom EF, STS og lignende, det er bare å google i vei. Dersom hun går media vet jeg at mange har en privat avtale der. Hør med skolen om muligheten, dette er det beste mtp på fag osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på skole i USA gjennom et samarbeid skolen der hadde med en norsk videregående skole. Gjennom dette opplegget trengte jeg ikke bekymre meg for om det ble godkjent eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...