Gå til innhold

Eldre mennesker

Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

I tråden "Hva takler du ikke?" er det en som forteller at hun ikke takler eldre foran seg i kø.

Hva regnes som eldre? For en 14-åring er noen over 25 ganske gamle. Regnes man generelt eldre fra 40-årsalderen mon tro? Og når er man gammel? I våre dager blir man ikke gammel. Til og med 100-åringer kalles eldre.

Man er til enhver tid eldre enn noen. Det er i hvert fall et faktum :fnise: .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs hva man legger i ordet eldre:

- eldre enn en selv

- mennesker som er mye eldre enn en selv

- gamle mennesker over 50

- hønngamle mennesker over 60

- 7 far i huset som sitter i et horn på veggen over 70

- eller...

Da jeg var rundt 20 synes jeg 50 åringer var gamle. Nå er jeg der selv men er den samme bortsett fra at jeg har fått meg et par - tre erfaringer underveis , 2 barn, litt annen kroppssfasong, en utdannelse, noen rynker og en råere humor.

Men det er ikke farlig å stå bak meg i kø.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Spørs hva man legger i ordet eldre:

- eldre enn en selv

- mennesker som er mye eldre enn en selv

- gamle mennesker over 50

- hønngamle mennesker over 60

- 7 far i huset som sitter i et horn på veggen over 70

- eller...

Da jeg var rundt 20 synes jeg 50 åringer var gamle. Nå er jeg der selv men er den samme bortsett fra at jeg har fått meg et par - tre erfaringer underveis , 2 barn, litt annen kroppssfasong, en utdannelse, noen rynker og en råere humor.

Men det er ikke farlig å stå bak meg i kø.

Du kan få sagt det du, Havbris. Jeg vet ikke om jeg har fortalt deg det før, men en god ting kan ikke sies for ofte. Du er en av mine desiderte favoritter :hoppendeglad: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få sagt det du, Havbris. Jeg vet ikke om jeg har fortalt deg det før, men en god ting kan ikke sies for ofte. Du er en av mine desiderte favoritter :hoppendeglad: .

Og den er nok ganske så gjensidig den :)

Det er mye som er befriende godt med å ha blitt "en som er eldre" (hva det nå er), mindre selvhøytidelighet, råere humor, større trygghet og selvfølelse, litt mer galskap i tilværelsen, trygghet mht barnas ve og vel, masse kvalitetstid med mannen, bedre økonomi og mye annet.

Og det er virkelig sant at det ikke er farlig å stå bak meg i kø. Jeg har dannelse og opptrer høflig, jeg er rask på hånden slik at jeg kan betale i kassen raskt uten å lete etter penger i en evighet og jeg bruker ikke anledningen til å slå av en prat om været med kassadamen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg reagerer på, er at man oppfatter og tenker på gamle/eldre folk som en homogen gruppe.

.(og det er ikke en kommentar til ts). Som om alle over 50 er aldeles gått ut på dato og ikke eier hverken folkeskikk eller greie på data. Noen ja, men ikke alle.

Det er jammen stor forskjell på en sprek og oppegående "gamling" idag- og en ungdom som ikke har tatt vare på seg selv. Og da tenker jeg ikke bare på utseende, men også åndelig forfall.

Noen er dessuten heldige og har gode gener, fravær av sykdom osv

. Alle disse tingene spiller en stor rolle om man som 50/ 60 åring føler seg utslitt og gammel, eller om man fremdeles har gnisten, lyst til å lære mer, trener litt, pynter seg, liker det man ser i speilet, følger med i det som skjer og har det godt med seg selv og andre.

Jeg liker å tro at jeg fremdeles har gnisten og greier ikke helt å venne meg til å bli kalt "eldre"!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som jeg reagerer på, er at man oppfatter og tenker på gamle/eldre folk som en homogen gruppe.

.(og det er ikke en kommentar til ts). Som om alle over 50 er aldeles gått ut på dato og ikke eier hverken folkeskikk eller greie på data. Noen ja, men ikke alle.

Det er jammen stor forskjell på en sprek og oppegående "gamling" idag- og en ungdom som ikke har tatt vare på seg selv. Og da tenker jeg ikke bare på utseende, men også åndelig forfall.

Noen er dessuten heldige og har gode gener, fravær av sykdom osv

. Alle disse tingene spiller en stor rolle om man som 50/ 60 åring føler seg utslitt og gammel, eller om man fremdeles har gnisten, lyst til å lære mer, trener litt, pynter seg, liker det man ser i speilet, følger med i det som skjer og har det godt med seg selv og andre.

Jeg liker å tro at jeg fremdeles har gnisten og greier ikke helt å venne meg til å bli kalt "eldre"!

Er jo veldig enig med deg. Det følger ikke med fremdriftsplan og bruksansvining på et liv, så livene våre blir helt forskjellige og vi får ulike forutsetninger for å bære både aldre, fremgang og motgang. Jeg kommer til å klore meg fast til gnisten så lenge det er puls i meg. At utseendet ikke viser ungdom lenger er ikke så farlig. Jeg vet at øynene mine og det jeg sier, viser et levd liv, jeg vet at det jeg har mellom ørene viser et levd liv og jeg er egentlig strålende fornøyd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det må være den yngre generasjonen, for når jeg var yngre så gikk jeg aldri rundt og tenkte at de på 20+, nærmere 30 var "gamle". Min definisjon på gammel var vel når man begynte å bli godt over 60, eller kanskje over 70.

Jeg har merket det selv, på chatter jeg ha vært på, folk som har tatt kontakt, hvor jeg har svart "30", og noen ganger fått en idiotisk "olding" "gammeeeeeeeeeeeeeeelt" osv. Noen ganger har jeg da spurt tilbake, om hvor gamle de er. Alderen har variert mellom 14-20. Jeg skjønner at kanskje en 14 åring syntes det, selvom jeg aldri var sånn selv, men at en på 20 kan mene det er ille, 20 er ikke så forbanna ungt det heller, hvis jeg skal være like pirkete selv.

Men det er nok denne generasjonen, for jeg kan ikke huske at noen så på de over 20+ som gamle når jeg var yngre. Man kan vel si at man føler seg gammel, når man tar seg i å si "ting var bedre når jeg vokste opp", det er noe jeg ALDRI hadde trodd at jeg kom til å si, for meg var det noe den eldre generasjonen pleide å si, men aldri jeg.

Det er så mye respektløshet blant de yngre, og det var bedre når jeg vokste opp. Selvfølgelig, du hadde råtne epler den gangen og, men det var mye mindre enn nå. Jeg bannet lite, prøvde å unngå det. Det var ikke moren min som var så veldig imot det, men jeg vet at faren min var veldig streng på det.

Det vitner også om et dårlig ordforåd, så jeg blir litt oppgitt over folk som bruker banneord i omtrent hver setning. "Jeg hadde faen meg faens flaks idag, ass, skjønte faen ikke at det var mulig, ikke hora bak meg heller".

Unger generelt sett bannet lite før i tiden, men nå har man unger nede i 5+ som går rundt og sier "fuck", "shit", "faen" osv. En annen ting er kvaliteten på barneprogram.

Det sendes så mye idiotisk på tv, og verre er det at de lager kanaler hvor barneprogrammer sendes døgnet rundt, ala cartoon network, boomerang osv. Hva skjedde med den ene halvtimen, som var vanlig før, hvor vi koste oss foran tv'en fra 18 til 18:30 på Nrk? Og innimellom så på ting som ducktales, talespin, turtles, smurfene osv. på tv3? For å ikke glemme "The mysterious cities of gold" (som det kommer 2 nye sesonger av, sesong 2 starter i år faktisk).

Kanskje jeg er gammel? :lol:

Anonym poster: d4c809afa7f1a71b68d9f158b7fa3eb4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca pensjonistalder er det jeg tenker på når jeg hører ordet "eldre" eller gamle.

Ofte tror jeg kanskje det er væremåte, stil osv som avgjør om jeg synes noen er gamle, men synes ikke de fleste 60 åringer kan kalles gamle eller eldre ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på folk fra ca 60 og oppover som eldre, ikke 40 åringer ihvertfall! Når en bikker 70 synes jeg en begynner å bli gammel, med tanke på at gjennomsnittlig levealder i Norge er 83 år for kvinner og 79 år for menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Middelaldrende er fra ca 40 til 65-70, 65-70 + er eldre.

Anonym poster: cc392ea576dee8263a512bfea4c30ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer an på individet, men fra 50+ så er man gammel.

Anonym poster: 3728d09efd71e5ec04d6df3ce9d63c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Lita_

Jeg ser du sikter til meg blandt annet. :)

Jeg har i grunn ikke noe tall på alderen annet enn at jeg tydelig kan se at denne personen må være en del år eldre enn meg.

Vanskelig spørsmål gitt. Et meget analytisk og interessant spørsmål.

Endret av _Lita_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ser du sikter til meg blandt annet. :)

Jeg har i grunn ikke noe tall på alderen annet enn at jeg tydelig kan se at denne personen må være en del år eldre enn meg.

Vanskelig spørsmål gitt. Et meget analytisk og interessant spørsmål.

Sier du det du? Spørsmålet i seg selv er ganske lettfattelig.

Anonym poster: 840f29bd1a4c67f3fe24073efd9d343a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Lita_

Sier du det du? Spørsmålet i seg selv er ganske lettfattelig.

Anonym poster: 840f29bd1a4c67f3fe24073efd9d343a

Jeg burde åpenbart ha puttet på en slik på slutten av forrige innlegg: :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candy Pie

Jeg er 19 år, og mener man er "voksen" når man har fylt 26 år.

Før syntes jeg 50 var gammelt, det høres gammelt ut enda. Men så tenker jeg på mamma som er 50, hun ser myye yngre ut og er sprek og frisk som bare det. Så HUN er ikke gammel...

Så det kommer vel an på. Noen blir gamle etter de har fylt 40, kanskje det er fordi de føler seg gamle ?

Bestemor er vel fylt 70 vil jeg tro ? Men hun ser ikke gammel ut. Synes hun har sett lik ut i alle de 19 årene jeg har levd ( positivt ment)

Jeg lever enda med det håpet at vitenskapen rekker å finne opp en kur som stopper aldringsprosessen før jeg fyller 26 :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Fra åtti og oppover :)

Anonym poster: f3f53f4942b038350a8ba84cf9d20879

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normalfordeling

Uff da. Jeg nærmer meg "gammel" med stormskritt. Altså fylte 50 år. :fnise:

Gammel er nok mer av utseende og sinn enn alder for meg. Jeg traff nylig en dame på 81 år. Sprek var hun. I tillegg så var hun så trendy som bare det. Snerten kledd, men passende allikevel. Der var det ikke mye kjerring å spore.

Endret av Normalfordeling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "eldre" blir stadig eldre... :ler: .

Jeg tror min definisjonsgrense ligger ca. rundt pensjonsalder, altså ca. 67. Egentlig har den ikke flyttet seg så vanvittig mye opp gjennom årene. Selvsagt syntes jeg folk over ca. 50 var gamle da jeg selv bare var 4-5 år, men tror nok jeg har definert "eldre" fra ca. pensjonsalder fra jeg selv var ca. 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Når jeg tenker eldre tenker jeg på eldre som bor på institusjon/"gamlehjem". Eller mennesker litt over pensjonsalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...