A1986 Skrevet 10. juli 2012 #1 Skrevet 10. juli 2012 Hei Jeg om min samboer skal gifte oss til neste sommer. Begge oss kommer fra to store slekter, men velger hovedsakelig å bare be tanter og onkler og resten venner. Men problemet er at vi kommer fra to helt vidt forskjellige slekter. Tror ikke våres foreldre har en eneste ting til felles. Min familie er kristen, mens hans er den mest harry slekta som jeg vet om hvor de banner høylydt, er brautne og drikker mye. Dette bekymrer meg veldig for den store dagen, fordi jeg vet ikke hvordan jeg skal få slappet av. Jeg går faktisk å gruer meg, av og til tenker jeg at det beste hadde vært å reist til en eksotisk øy å bare giftet seg med de nærmeste vennene rundt oss, fordi jeg orker ikke tanken på å ha de to familiene sammen. Men det er ikke den store drømmen. Den store drømmen er et stort bryllup med familie og venner rundt..det er bare det at de er så forskjellige. Og opp i dette er det diskusjoner om alkoholen. For vår del vil vi ha alkohol..men mine foreldre vil ikke ha, mens hans foreldre vil ha åpen bar og full servering og de synest det nesten er tåpelig å ikke ha åpen bar..Men for å møtes på hallveien mellom foreldre så har vi alkohol, men uten åpen bar, men kun servering til velkomst, forrett, middag, dessert og kaffen. Men jeg vil ikke gå å bekymre meg, dette er jo en dag som er vår dag og som skal nytes... men vet ikke hvordan jeg skal få slappet av denne dagen. Er det andre som har vært borti det samme?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2012 #2 Skrevet 10. juli 2012 Jepp. Og nettopp derfor valgte vi å gifte oss i utlandet og hadde et lite selskap kun med foreldre og noen få venner. Jeg ville ikke at bryllupet mitt skulle være mer til bekymring enn glede, så da får familiesammenkomster heller være for runde årsdager eller andre sammenkomster. Du kan alltids se for deg "drømmebryllupet", men når virkeligheten er en annen og selv om folk gjerne skjerper seg litt - så blir det hele kunstig og ikke så moro som man skulle ønske. Anonym poster: c42197e55788763581d94ff7afbba0d0 3
A1986 Skrevet 11. juli 2012 Forfatter #3 Skrevet 11. juli 2012 ja, det er veldig sant d da..Det er bare det ar det er flerne av tantene og onklene mine som er klar for brylluet vårt og jeg står noen av dem ganske nær..Så de hadde blitt utrolig skuffet om de ikke hadde blitt bedt.Men de hadde forstått det om vi drog vekk da for å gifte oss da. Men det blir absolut ikke drømmen og det vi har sett for oss. Hadde nok følt jeg manglet noe om jeg giftet meg utenlands..Tror nok det blir at vi gifter oss slik vi har planlagt i og med kirka er allerede bestilt..men hater å ha det slik at jeg går å gruer meg sånn halveis, men synest ikke at slekta skal ødelegge drømmen heller..
Papilio Skrevet 11. juli 2012 #4 Skrevet 11. juli 2012 Det du skriver tolker jeg litt som at du er redd for hva din side kommer til å synes om hans side av familien, etter som hans side er mer "utagerende" enn din. Men ut over intrykket folk får av hverandre, hva er du redd for at skal skje? Krangling eller dårlig stemning? Hva med å ta en prat med hver av familiene, forklar hvordan den andre sida er og gjør det klart at de alle må ta hensyn til hverandre og holde ut den kvelden. Og ikke minst at dere brudeparet ikke er tilgjengelig til å motta klager o.l. den kvelden. Når det gjelder alkoholen - tenkt etter hva dere selv ønsker i forhold til hvordan dere har sett for dere festen. Igjen - gjør det klart for folk på forhånd hva som kommer til å skje. Med andre ord, dersom dere ønsker å tilby alkohol på kvelden så vet folk dette, og de som synes at det eventuelt er ubehagelig har valget om å bli eller dra hjem. (uansett så er det jo mest sansynlig at det er de unge - dere og deres venner, som kommer til å holde ut lengst og feste mest den kvelden) Dere kan jo også løse alkoholpoenget ved å dele ut bonger - på den måten er det ikke brå alkoholslutt etter kakene, men dere får likevel begrenset mengden per person. En siste ting du kan gjøre for å lette på stemningen er å la slektene møte hverandre før bryllupet, for eksempel til grilling dagen før. På den måten får folk mulighet til å bli litt bedre kjent, oppleve hverandre og skape samtaleemner før selve bryllupet. Jeg synes selv det kan være vanskelig å bli kjent med de man sitter til bords med under selve festen ettersom man hele tiden blir avbrutt av taler o.l.
A1986 Skrevet 11. juli 2012 Forfatter #5 Skrevet 11. juli 2012 Takk for et utrolig bra svar =) Det er nok det du sier at jeg er redd hva min slekt synst om hans slekt og vil at alle skal kose seg den kvelden, å ikke føle seg ukomfortabel. Er redd de skal bli "skremt" vekk å få sjokk hva slags slekt jeg skal gifte meg inn i. Men det er jo mannen jeg skal gifte meg med, og ikke familien sånn sett...Men det var en lur ide det me å treffest kvelden før..da vet de to forskjellige slektene mer hva de vil møte på den store dagen og kanskje får forberedt seg litt.
LineF Skrevet 11. juli 2012 #6 Skrevet 11. juli 2012 Vi valgte å dele bryllupet i to. Ikke av den grunn du har. Men vi har gjordt det slik: Vi gifter oss i en sjømannskirke i utlandet, med nærmeste familie og forlovere (20 stk) og skikkelig 4 retters på en flott restaurant, inkl våre barn. Der nede har vi også fotografering og alt som hører med. Når vi kommer hjem skal vi ha skikkelig bryllupsfest med rundt 80 venner/bekjente, på selskapslokale med 3 retters og åpen bar, og så skal vi leie inn pianist, som skal spille masse kul musikk fra slutten av 80 tallet og 90 tallet, slik at vi kan danse til. Og nattmat- pølser.. hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå