Gå til innhold

Schipperke erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har aldri levd livet uten en hund, og skal snart flytte ut hjemmefra. Mistet verdens beste hund for et år siden, og selv om vi har en til har det aldri vært det samme... dette var en border collie. Han var utrolig lydig - kunne gå inn på butikken uten å sette han i bånd utenfor. Han bare satt og ventet på at jeg skulle komme ut av butikken igjen. Savner godgutten min, og ønsker meg en lignende hund. Problemet mitt er at jeg har reumatisme og kan derfor ikke gå på så alt for lange turer hver eneste dag... Har absolutt ikke lyst på en chihuahua i og med at jeg kommer til å skvise den i hjel da jeg er vant til hunden her hjemme som er nesten like stor som en grand danois. Helt siden border collien min døde, har jeg sett på hunder på nettet. Har nå kommet fram til enten en fransk bulldog, eller en schipperke! Har mest lyst på en schipperke da den har ganske like ansiktstrekk som den gamle vofsen min hadde. Lurer derfor på om det er noen her ute som har erfaringer med denne rasen? Tenkte å sette opp spørsmål som jeg lurer på om schipperken:

1. Trenger den mye mosjon, i så fall, hvor mye? Går ca. 15-20 minutter hver dag med den store hunden min her hjemme, men dette er langt fra nok, så moren min går ofte hovedturen med hunden.

2. Er dette en lettlært hund? Synes den ser ut som at den stammer fra ''gjeterhundfamilien'', så kanskje den er ganske lettlært?

3. Trenger den mye ''hjernemosjon''? Gamle hunden min ble veldig bitter på slutten. Jeg tror en av grunnene var fordi vi ikke hadde tid til å trene hjernen hans... Derfor er det veldig viktig for meg å finne en riktig rase for meg - jeg vil ikke at min neste hund skal bli sånn på slutten (selv om disse rasene noen ganger blir litt sinna på slutten...)

4. Hvordan er personligheten? Savner den trofaste og smarte hunden vi hadde. Vil ha en leken, men samtidig en rolig vofs som kan sovne i fanget ditt.

Svar gjerne utenom spørsmålene hvis det er noe jeg burde være obs på eller vite mer om. Takk for svar! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...