Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når hunden min må på do for og bæsje så ser jeg det på henne.. meen, når hun må tisse, ser jeg det ikke, hun viser ikke noe tegn på at hun må tisse heller, kan finne på og bare sette seg ned og tisse på flekken(inne)

Det skjer ikke hver eneste dag, ikke noe ofte. hun får selfølgelig turene sine, men må jo også ha bare noen tisseturer ut også.. men hva kan jeg gjøre for at hun skal vise meg at hun må ut for og tisse?

(hun er 1 år gammel)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvordan skal jeg takle/håndtere det når hun tisser inne?

Skrevet

Hvor ofte går du tur med henne da...kanskje det ikke er ofte nok? Er vel ikke så normalt at en 1 år gammel hund ikke er husren, så ta henne evnt. til dyrlege for å sjekke for urinveisinfeksjon eller liknende..?

Skrevet

Jeg har lært av egen dumme erfaring, er du ikke ute ofte nok med hunden så tisser den inne. It is that simple.

Her er det to turer daglig. Og sikkert minst 5 tisseturer ut i hagen.

• Liker 1
Skrevet

Med en gang du ser hunden tisse løfter du den ut. Da lærer den at tissing = ute. Forhåpentligvis ihvertfall...

Skrevet

Jeg er ute me hunden ofte, 1 langtur vær dag(fra 1 til 3 timer, spørs hvilke turer vi velger) og 5-6 tisseturer imellom langtur/ene.. (hun tisser kunn inne når jeg er hjemme, men når jeg er på jobb tisser hun ikke inne)

Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

Vi brukte bjeller på snor fordi hun heller aldri gav noen tegn. Lærte hunden først å slå på bjella, når hun hadde lært det så tok jeg henne ut hver gang hun slo på bjella. Om hun slo på den bare fordi hun ville ut og ikke tisse så gikk vi inn igjen, etterhvert tok hun hintet, og etter et års tid så ble bjella ødelagt men da var hun så vant til å gå dit når hun måtte på do at det bare var å være oppmerksom.

Endret av Uanonymbruker
Skrevet

Vi brukte bjeller på snor fordi hun heller aldri gav noen tegn. Lærte hunden først å slå på bjella, når hun hadde lært det så tok jeg henne ut hver gang hun slo på bjella. Om hun slo på den bare fordi hun ville ut og ikke tisse så gikk vi inn igjen, etterhvert tok hun hintet, og etter et års tid så ble bjella ødelagt men da var hun så vant til å gå dit når hun måtte på do at det bare var å være oppmerksom.

Genial ide, det skal jeg og forsøke å lære min hund.

Gjest _La Femme
Skrevet

Du må se etter tegn tispa di gir deg. Du må kommunisere med tispa di. Mange hunder som må på do vil sette seg foran eieren og stirre. Hvis tispa di setter seg foran deg eller står foran deg og stirrer deg inn i øynene, er det garantert fordi hun vil noe. Da kan det være at hun må på do. Ellers så ser du jo hvis hun begynner å gå rundt i ring, hit og dit, snuser og leter etter en plass å sette seg ned. Hun vil jo bli urolig litt i forkant for hun begynner å gå sirkler.

Hver gang tispa di tisser inne, løfter du henne ut på gresset. Noen hunder klarer bare å tisse på gress ute. Og ser du at hun er på tur å tisse inne, må du så kjapt som mulig rope på henne og spør om dere skal gå ut, før du enten bærer henne ut og setter henne på gresset, eller lar henne gå ut selv.

Skrevet

Min tispe hverken stirrer eller går i ring og snuser. Det hender hun bjeffer for å si ifra. Dog vil hun ikke gå på do ute i mørket eller når det skumrer og regner...tar tiden til hjelp, før eller senere blir hun helt tørr og kanskje en slik bjelle vil gjøre susen, hun er som sheltier flest og løser oppgaver ellers ganske raskt.

Skrevet

Jeg har nettopp fått meg valp og hun går rundt og rundt i ring når hun må tisse... synes det er så søtt :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ute me hunden ofte, 1 langtur vær dag(fra 1 til 3 timer, spørs hvilke turer vi velger) og 5-6 tisseturer imellom langtur/ene.. (hun tisser kunn inne når jeg er hjemme, men når jeg er på jobb tisser hun ikke inne)

Får hun oppmerksomhet når hun tisser inne da?

De er mest sannsynlig, siden hun er tørr når du ikke er hjemme, at hun tisser inne for å få oppmerksomhet. Det virker nesten som om du har en understimulert hund.

Tisser hun på samme plass hver gang?

Skrevet

Du må se etter tegn tispa di gir deg. Du må kommunisere med tispa di. Mange hunder som må på do vil sette seg foran eieren og stirre. Hvis tispa di setter seg foran deg eller står foran deg og stirrer deg inn i øynene, er det garantert fordi hun vil noe. Da kan det være at hun må på do. Ellers så ser du jo hvis hun begynner å gå rundt i ring, hit og dit, snuser og leter etter en plass å sette seg ned. Hun vil jo bli urolig litt i forkant for hun begynner å gå sirkler.

Hver gang tispa di tisser inne, løfter du henne ut på gresset. Noen hunder klarer bare å tisse på gress ute. Og ser du at hun er på tur å tisse inne, må du så kjapt som mulig rope på henne og spør om dere skal gå ut, før du enten bærer henne ut og setter henne på gresset, eller lar henne gå ut selv.

Problemet her er at hun kunne viser tegn når hun må bæsje, da gur hun rundt og snuser og går rundt i sirkler.. men slik gjør hun ikke det når hun må tisse, da setter hun seg bare plutselig ned uten tegn i forveien.

Skrevet

Får hun oppmerksomhet når hun tisser inne da?

De er mest sannsynlig, siden hun er tørr når du ikke er hjemme, at hun tisser inne for å få oppmerksomhet. Det virker nesten som om du har en understimulert hund.

Tisser hun på samme plass hver gang?

Hun får ikke noe oppmerksomhet når hun tisser inne, det jeg gjør er å vente til hun har flyttet seg fra plassen hun har tisset, og tørker det opp uten at hun merker det..(dette fordi jeg tror at vis hun merker at jeg tørker opp mens hun ser det, så tenker hun at dette er greit, og da vil hun gjøre det oftere, men det er sikkert bare en rar tanke.)

og hun tisser ikke på samme plass i huset.

Skrevet

Du må få henne til å forstå at det er ute hun skal tisse. Så hver gang hun tisser når dere er ute, så skryt av henne.

Det er bare å tørke opp når hun ser på, og kanskje komme med et nei når hun tisser inne. Kjeftes på skal hun ikke, for hun skal ikke kjeftes på fordi hun måtte tisse.

Prøv å lag faste rutiner når du går ut med henne. Nå vet jeg ikke hvor ofte du er ute med henne. Men hver 3-4 time burde holde. Det samme med måltidene. Prøv at de er på omtrent til samme tid på dagen.

Hunden bør få gå ut å tisse med en gang dere har stått opp, og rett før dere legger dere. Også bør de fordeles ut over dagen. Får hun bløtet tørrfor, ta henne ut rett etter måltidet også.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

skryter dere vilt og hemningsløst av henne når hun tisser ute? Det må til, godbiter og jubel, det skal være artigere å tisse ute enn inne :)

• Liker 1
Skrevet

Du må få henne til å forstå at det er ute hun skal tisse. Så hver gang hun tisser når dere er ute, så skryt av henne.

Det er bare å tørke opp når hun ser på, og kanskje komme med et nei når hun tisser inne. Kjeftes på skal hun ikke, for hun skal ikke kjeftes på fordi hun måtte tisse.

Prøv å lag faste rutiner når du går ut med henne. Nå vet jeg ikke hvor ofte du er ute med henne. Men hver 3-4 time burde holde. Det samme med måltidene. Prøv at de er på omtrent til samme tid på dagen.

Hunden bør få gå ut å tisse med en gang dere har stått opp, og rett før dere legger dere. Også bør de fordeles ut over dagen. Får hun bløtet tørrfor, ta henne ut rett etter måltidet også.

jeg prøver og skryte så godt jeg kan av henne når hun tisser ute:) (hun tisser vær eneste gang vi er ute, og vi er en del ute i løpet av dagen)

og det første vi gjør når vi står opp, er og gå ut, og da tisser hun, dette gjelder når vi legger oss også :)

Skrevet

hunden vil tisse når den har lekt, sovet og spist hovedsaklig. så det kan jo være lurt å gå ut etter slike ting.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...