Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en jente på 16 år som vil søke bostipend om så mulig:) har levd under samme tak som foreldrene mine nå helt siden jeg ble født, og det har så lenge jeg kan huske vært krevende. Særlig de siste 3 årene som har inneholdt mye fysisk vold fra min far, og også psykisk undertrykkelse fra både mor og far. Barnevernet er innblandet, men siden jeg mesteparten av døgnet tilbringer tiden min hos kjæresten min har de på en måte utnyttet det i stedet for å gjøre noe konstruktivt..

Jeg ser selv at jeg ikke kommer til å klare å fullføre vgs hvis jeg skal fortsette å leve under disse forholdene, så derfor lurer jeg på hvilke muligheter jeg har for utflytting og bostipend? Hvem har rett på bostipend når man er under 16 år og favner dette meg? I såfall, hvordan skal jeg gå fram for å få støtte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og et spørsmål til: hvis jeg får bostipend får jeg i tillegg skolestipend da? Og vil denne summen endres? Får bare 800 i året så:)

Skrevet (endret)

Fra Lånekassen

Har du ungdomsrett og bor borte fra foreldrene dine, kan du få bostipend hvis du i tillegg oppfyller ett av disse vilkårene:

Skolen ligger mer enn fire mil fra foreldrehjemmet

Du har mer enn tre timer samlet reisetid hver dag

Det er særlige forhold som gjør at du må bo borte under utdanningen

Særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme, kan være alvorlige konflikter som gjør at du ikke klarer å gjennomføre utdanningen. Konflikter og uenighet som blir sett på som vanlig mellom barn og foreldre, er ikke omfattet. Særlige forhold må alltid dokumenteres med en bekreftelse fra for eksempel PP-tjeneste, sosialkontor, familierådgivningskontor, psykolog eller helsesøster.

Ja, du får grunnstipend i tillegg til borteboerstipend.

Endret av Lubbe
Skrevet

Fra Lånekassen

Ja, du får grunnstipend i tillegg til borteboerstipend.

Takk for svar! Vet du om man kan få godkjennelse av fastlege også?:) eller må man ha fra kun de punktene som er oppsatt?

Skrevet

Skulle tro det, hvis en bekreftelse fra helsesøster er nok, er en bekreftelse fra fastlege helt sikkert nok det og! Men det kan du ringe lånekassen å spørre om hvis du er usikker.

AnonymBruker
Skrevet

Skulle tro det, hvis en bekreftelse fra helsesøster er nok, er en bekreftelse fra fastlege helt sikkert nok det og! Men det kan du ringe lånekassen å spørre om hvis du er usikker.

Det er svært sjelden uttalselse fra fastlege vil bli godkjent i forbindelse med særlige forhold i hjemmet.

Siden barnevernet har vært involvert, er det beste at du sender inn dokumentasjon fra dem på at forholdene i hjemmet er slik at du ikke kan gjennomføre utdanningen hvis du fortsetter å bo hjemme.

Anonym poster: 90c5c3e8157a76824b2db51cd9f9850d

Anonym poster: 90c5c3e8157a76824b2db51cd9f9850d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...