Gå til innhold

Hvordan rydde opp i kredittkortgjeld-smørja?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jeg har vært utrolig dum, og kan ikke skylde på andre en meg selv... Men realitetet etter 1 år med depresjon, spiseforstyrrelse, samlvisbrudd og dødsfall i nær familie er sannheten at jeg har forsøkt å shoppe meg lykkelig.... Og nå kommer regninga...

Mentalt sett ser livet på stell igjen, har grei kontroll på det meste, og har ikke handlet annet en mat og shampoo de siste 3 mnd... Ikke følt trangen til det heller... Og har solgt det som var verdt å selge... Men mye av pengene er gått til mat (bulimi) og reiser....

Men så er det denne gjelden da, status er at jeg skylder ca 116.000 kr fordelt på 3 kredittkort (nettopp betalt inn 40.000 på de, så ikke helt oversikt over saldoen pr i dag, men ca der..)... Ingen ting er misligholdt, har aldri fått en purring på noe i hele mitt liv. Men må ta tak i dette ogsåm for å kunne bli helt fri....

Har funnet ut at jeg kan betale 9.000 i mnd på gjelden (minimum). Men burde jeg konsentere meg om å betale ned ett av gangen (og bare betale minimum på de andre) eller betale 3000 på hver av de i mnd? Det er et Cresco, et Eurocard og et skandiabanken kredittkort. Renten på skandiabanken sitt er vel pitte litt granne lavere en de andre.

Jeg har ikke mulighet til å låne opp på noe annet og føler vel at den høye renta er noe jeg bare må ta "straffen" for.. Og når ingen ting er misligholdt tviler jeg heller på at de vil gi meg noen løsning (og det fortjener jeg jo heller ikke...)

Også har jeg en "buffer" konto på 12.000, sånn i tilfelle rottefelle.. Burde jeg heller betale inn dette også på ett kort og event bruke kredittkort om det skulle dukke opp en mega krise??

Alle tips mottas med stor takk, men jeg vet jeg har vært en idiot så det trenger jeg ikke å høre..

Anonym poster: 4452ce2da7d4ffc38a285bb94ed2b428

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noen tips å komme med, men jeg vil berømme deg for at du ønsker å ta tak i dette før det kommer helt ut av kontroll. Å ta ansvar for egne handlinger (handler) og innrømme at man har et problem og virkelig ønsker å fikse det er steg 1 :)

Ønsker deg lykke til! Og håper andre her kan hjelpe deg litt på vei :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke mulighet til å låne opp på noe annet

Hvorfor ikke? Du sier jo at du ikke har noen betalingsanmerkninger. Kan du betale 9k i mnd er det da null problem å få et lån på 116000.

Også har jeg en "buffer" konto på 12.000, sånn i tilfelle rottefelle.. Burde jeg heller betale inn dette også på ett kort og event bruke kredittkort om det skulle dukke opp en mega krise??

Ja, det er jo ingenting å tape på det.

Skrevet (endret)

Snakk med rådgiver i bankken kanskje ?

Endret av prescella
Gjest babyfirefly91
Skrevet

så på luksusfellen at man skal betale litt på ALLE slik at ikke den ene som ikke blir betalt blir "sur"

• Liker 1
Skrevet

Enig med prescella. Dra i banken og hør med dem. De vil hjelpe deg! :)

AnonymBruker
Skrevet

Behold bufferen din. Du vet aldri hva som kan skje og da er den gull verdt. Dersom det er tilnærmet lik rente så hadde jeg betalt mest på det som jeg hadde minst på. Bare den psykiske følelsen at man er kvitt en kreditor er bare så deilig. Tipper du har lavest rente i Skandiabanken så betal ned dette med minimumsbeløp og konsentrer deg om de andre to.

Anonym poster: 7605d2957dd8bd87d59a537a2fb972a3

Skrevet

Du skal ikke bruke bufferen din.

Ta en tur i banken og legg frem saken for saksebehandleren din, han vil garantert hjelpe deg :)

• Liker 1
Skrevet

Behold bufferen din. Du vet aldri hva som kan skje og da er den gull verdt.

Anonym poster: 7605d2957dd8bd87d59a537a2fb972a3

Du skal ikke bruke bufferen din.

Hvorfor ikke? Det er 12000 mindre å rente av. Har hun bruk for dem er det bare å løse dem ut igjen. Renter spart er det uansett.

Men jeg ville som sagt bare tatt opp et lån i banken. Uten betalingsanmerkninger og med fast lønn er ikke det noe problem overhodet.

Skrevet

Bufferen din synes jeg du skal beholde. Ja du vil betale noen kroner mindre i renter om du betaler inn det, men om du trenger den og bruker kredittkortet som buffer er det ofte mye lettere å bruke kredittkortet på andre ting.

Ville betalt minstebeløpet på skandiabanken og det ene kredittkortet. Motiverende å se saldoen gå ned med mange tusen i måneden :)

Det at en kreditor blir "sur" fordi man betaler mer ned på en gjeld gjelder først når man misligholder gjelden og ikke betaler noe i det hele tatt. Kan ikke se for meg at et kredittkortselskap er missfornøyde med en kunde som ikke har misligholdt sine kredittkort, og betaler mye i rente. Det er jo drømmekunden.

Masse lykke til ts!:) Bra at du tar tak i det, og håper du kommer deg ut av bulimien!

Gjest Wei Wei
Skrevet

For all del behold bufferen og aldri lån mer (prøv i hvert fall).

Betall minstebeløp på to av kredittkortene og betal ekstra på den med lavest lånesum. Når du er ferdig med det, så starter du å betale ekstra på neste lån med minst sum, men du betaler minimunsbeløp for den tredje (forutsatt at renten er nærmest lik på alle tre). Mentalt sett er det bra å se du blir kvitt den ene kriditøren etter den andre.

En anne måte er å betale minstebeløp på to av lønene med lavest rente og betale ekstre på det med høyest rente.

Dette kalles snøballmetoden.

• Liker 1
Skrevet

Kjempeflott at du tar tak i dette, TS - ønsker deg lykke til, og heier på deg!!!!!! :duskedame:

Skrevet

Kreditt kort selskap tror jeg faktisk er strålende fornøyd med misshold fordi det tjener dem FLESK på grunnet de høye rentene.

Jeg ville fordelt betalingene, men kanskje litt mer på den som har høyest rente. Samtidig bør du dra til rådgiveren din i banken for å høre om lån. Det verste du kan få er et nei ..

Absolutt best om du får lån fordi renta er jo betydelig lavere.

Bufferen ville jeg beholdt i tilfellet behovet skulle meldt seg. Bedre å ha penger stående en å måtte gå på kreditt kort igjen.

Også er det bare å se lyst på det.. lærepengen er dyr, men du kommer faktisk i mål til slutt .-D

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt bør du betale inn dette, regner med du sparer noen hundrelapper hver måned på at disse pengene står på et av kortene i stedet. Så lenge du fortsatt har tilgang på bufferen er det mye bedre at den demmer opp noe av renteutgiftene.

Eller lønner det seg å betale ned så mye som mulig på et kort, og minimumsmeløpet på de andre, fordi du da etterhvert får færre regninger pr måned, og mindre å organisere. Vanligvis lønner det seg å begynne med de som har høyest rente, dersom ingen andre hensyn spiller inn.

Anonym poster: 1f9399626a697719b78a7f4992144bef

• Liker 2
Gjest Lady Di
Skrevet

Kvitt deg med alle kreditt kortene.

Behold halve bufferen.

Betal ned likt på alle 3.

Gi deg selv en sperre på hva du faktisk kan bruke penger på inntil du er ferdig med å betale gjelden. finn alternativer. Lån blader, bøker og filmer på biblioteket dersom du har den muligheten. Kjøp bare det aller mest nødvendige av undertøy og toalett artikler. Evt finne fine plagg brukt. Klarer du dette, tipper jeg at du får nedbetalt gjelden din temmelig fort.

Skrevet

Det jeg vil anbefale er at du betaler ned 1 kort av gangen.

Begynn med det kortet som det er minst i gjeld. la oss si du betaler 6000 på det kortet og 1500 på de to andre kortene (altså 9000 tilsammen).

Når du har betalt det kortet ned tar du neste kort med minst beløp og betaler 6000 + 1500 på det kortet (altså 7500 på kort nr 2) til det er nedbetalt.

tilslutt tar betaler du 9000 på det siste kortet. ved denne metoden vil du kunne korte ned selve betalingstiden og totale summen betydelig. Det vil du enkelt kunne se ved å skrive en nedbetalingsplan på denne metoden og sammenligne med andre metoder. ikke betal likt på alle kort, det vil ikke svare seg!

Lykke til :)

Skrevet

Anbefaler deg å få deg et refinansieringslån i banken. Du vil få bedre rentevilkår, og kvitter deg med all kredittkortgjelda samtidig. Da skal du komme et bra stykke med 9000 kr/mnd.

I tillegg får du opparbeidet deg et bra kundeforhold til banken. Ettersom de ser at du håndterer lån greit, når du seinere trenger bil- eller boliglån etc.

Det skal ikke være behov for å knekke bufferen din.

Hvis du derimot velger status quo, ved å betale ned de tre kortene, bør du betale ned dem med høyest effektiv rente først, og bruke bufferen. Men er også litt enig med den over her som anbefaler å betale ned det med minst gjeld først, slik at du opplever følelsen av mestring, og at du ser du kommer ovenpå.

Uansett: betal litt mer enn minimumsbeløpet, slik at grunnlaget for renteberegning stadig minsker. Minimumsbeløpet er det beløpet du må betale for at gjelda ikke øker. Må ikke forveksles med det minste du får lov å betale.

Totalbeløpet du nevner er ikke uoverkommelig. De fleste av oss har studiegjeld på flere ganger det. Så jeg vil bare få gratulere deg med oppvåkningen, og ønske deg velkommen ovenpå. :jepp:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...