AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #1 Skrevet 9. juli 2012 Hei. Jeg har to sønner på 12 og 14 år. Vi har hatt litt oppdragelsesproblemer, men ikke noe ekstremt eller uvanlig tror jeg. De siste par månedene har mannen min praktisert noe han kaller "relasjonell-markedsøkonomi". Hver gang jeg har spurt om det eller noe så blir han bare fryktelig sur og sier det er støttet i forskningen. Stemmer dette? - Jeg syns uansett det virker litt feil, men mulig han bare praktisere det litt agressivt? Et eksempel fra her om dagen: (De begynner med 1000 kroner om dagen) Når han kom hjem glemte den yngste sønnen og hilse på han og da mistet han 100 kroner. Så fikk han 200 for å ha gjort leksene med over 75% riktig. Senere slurvet han med oppvasken og mistet 500(!). Han hadde også snakket for høyt mens mannen min var i telefonen og hadde mistet 50 kroner per minutt samtalen varte. Han endte opp med å måtte betale 200 kroner på slutten av dagen. Dette var såklart ikke noe problem for han har over 14 tusen på banken nå siden systemet startet, men jeg syns allikevel det blir så utrivelig stemning. Jeg har heller ikke tilgang på så mye penger og har ikke ønsket å ta del i denne oppdragerstilen. Trodde jeg kunne holde meg på utsiden, men det virker ikke slik. I dag så spurte jeg eldste sønnen min om hjelp til å hente noe kjøkken utstyr fra innerst i det øverste skapet og da spurte han hvor mye penger han fikk. Da jeg sa at jeg satte pris på det, men at han visste jeg ikke tok del i systemet til faren kalte han meg en fattig husholdningshore! Noen som har kunnskapp om denne oppdragerstilen? Hva skal jeg gjøre? Anonym poster: bf234316c1f2050b68f89abc3f66eba7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #3 Skrevet 9. juli 2012 Hvis man vil ha bortskjemte drittunger som bare gjør noe når de får penger for det er den optimal. Anonym poster: b22b1f32333ce636e9fb3a69ef0b3ee6 3
Adila Skrevet 10. juli 2012 #4 Skrevet 10. juli 2012 Dette ender med at du får unger som verdisetter alt de gjør i penger. Frivillighet og vennlighet forsvinner og de får ingen reell forståelse for hva de gjør galt. Det er min mening! Dessuten burde det settes en "arbeidsavtale" på forhånd, som sier hva slags oppførsel som fører til trekk i penger. Det kan ikke bare være fars impulsive handlinger som avgjør hvilke konsekvenser det medfører... Slik kan ikke voksne forholde seg til i arbeidslivet heller (kanskje i USA da). Jeg kan tenke meg at far trekker sammenligninger til arbeidslivet i måten han oppdrar ungene på.. Forøvrig syns jeg dette var en meget spesiell pedagogikk.... kanskje dere burde søke råd hos familievernkontoret istedet? Så burde det være opplest og vedtatt at foreldre bør kjøre samme oppdragelse for barna... 4
kaprifolen Skrevet 10. juli 2012 #5 Skrevet 10. juli 2012 Hadde min unge kalt meg noe som helst som inkluderte "hore", kunne h*n glemt både opptjente penger og frihet resten av ferien! :kjefter: 3
Sulosi Skrevet 10. juli 2012 #6 Skrevet 10. juli 2012 Dette har jeg aldri hørt om før, må notere bak øret og spørre dekan på Uia hva hun vet. Det høres veldig spesielt ut å holde på slik. Det finnes vel viktigere ting å bruke hjernen på enn å regne alt i penger hvert eneste minutt til dagen. Jeg synes virkelig du skal stå på ditt TS for ungene trenger virkelig en motvekt til denne faren og hans "pedagogikk". Det er jo ett ordtak som sier at penger er roten til mye vondt og det er det mye sant i. Forøvrig hadde dette kvalifisert for samtaler hos familiekontoret hadde det vert meg.
Sophia Skrevet 10. juli 2012 #7 Skrevet 10. juli 2012 Aldri hørt om før, og kan ikke si at det virker som et godt system. Med det systemet der, lærer man jo bare barna at en ikke trenger å gjøre noe hvis man ikke får penger for det. Hva svarer de den gamle dama som spør om de kan hjelpe henne over veien? "hvor mye penger får jeg får det da?" . Alt skal ikke handle om penger.. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå