AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #1 Skrevet 9. juli 2012 Hva er det egentlig med foreldre og barn som absolutt skal bort å klappe en hund som om det var en menneskerett? Det ble jeg vitne til i dag og det var mora som oppfordret ungen å klappe hunden. Ungen så ikke ut til å ha så lyst heller. De spør eieren, men de fikk nei til svar og da ble med mora sur og sa "tenk hvor lei seg ungen min blir", "må jo få klappen da" og sånt. Sier eieren nei så er det vel en grunn til det. Hvorfor tror noen de har en menneskerett i å klappe hunder? En annen gang var jeg vitne til en hund som stod utenfor en butikk og da var det ei mor som sa til ungen sin "njå, se på den hunden der" så går de bort til hunden, eieren var ikke å se heller, men hunden bjeffet til dem og jagde dem bort. Da går de mens mora sier slem hund med en streng stemme, mens hun prater til ungen om den slemme fæle hunden som skulle spise dem opp eller hva enn hun trodde. Jeg trodde folk visste bedre enn å gå bort til fremmede hunder. Skal også si at de gikk ganske brått bort og ikke rolig. Anonym poster: 3aebfe9c45b5207ac1c3738fe8c9c396 4
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 9. juli 2012 #2 Skrevet 9. juli 2012 Langt ifra alle hunder liker å bli klappet. Det må folk respektere! 3
Sin Skrevet 9. juli 2012 #3 Skrevet 9. juli 2012 Det morsomme er at hver gang dette har skjedd med oss (det er ikke alltid det passer at noen klapper) så aksepterer barna det uten å bli lei seg når jeg forklarer hvorfor det ikke passer, mens foreldrene ser ut som de har spist sitron.. 11
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #4 Skrevet 9. juli 2012 Har selv en opplevelse med mor som på død og liv skulle ha ungen til å klappe hunden. Barnet røsket tak i pelsen på hunden, så den uler høyt, mora sier bare "ja, sånt må hunden vendes til". Hva i helvette? Skal hunden bli barnevond fordi du skal prakke på en hund en drittunge som ikke kan å omgås hunder? Faen heller, neste gang, skal jeg si at bikkja biter barn. Anonym poster: 7442482df326734c209d2f53170787d8 6
Inger88 Skrevet 9. juli 2012 #5 Skrevet 9. juli 2012 Så enig med dere, synes folk må respektere hundens(og hundeeiers) ønske. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #6 Skrevet 9. juli 2012 Hehe, har en nabo med en stor kjempesnill hund, men det er ikke selvsagt at alle og enhver skal få klappe på hunden hans + han er lei slike foreldre som nevt i tråden her + han vil lære barna at det ikke er en selfølge at alle hunder er snille. Så nå og da svarer han at hunden hans spiser barn til frokost Da rygger både barn og voksne! Men så sier han det med et lite blunk og smil til barna, at jo de kan klappe, men da er alt på hans premisser, for da er mor "satt ut", småsur, whatever, og han får satt premissene til hvordan barna oppfører seg rundt hunden hans. Vinn / vinn situasjon Anonym poster: c39fe2b42a5318270467705d0439149c 1
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2012 #7 Skrevet 9. juli 2012 Og jeg har uttallige ganger dratt mine unger unna bikkjer med beskjed om at kjøtere biter og sikler og er ekle. Eierne har stått igjen med DET sure trynet...
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #8 Skrevet 9. juli 2012 For meg så virker det litt som det er spesielt mødrene som er opptatt av å klappe hunden og at barna skal. Hvorfor det egentlig? Har ikke hund selv, men har ei søster som har og er også mange barneeiere i boretslaget jeg bor i og ser dette egentlig ganske så ofte. Og som som sagt her så blir jo mødrene sure når de får nei eller om hunden bjeffer eller noe. Anonym poster: 3aebfe9c45b5207ac1c3738fe8c9c396
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #9 Skrevet 9. juli 2012 barneeiere Anonym poster: 3aebfe9c45b5207ac1c3738fe8c9c396 Unskyld, hundeeiere mente jeg. Anonym poster: 3aebfe9c45b5207ac1c3738fe8c9c396
Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. juli 2012 #10 Skrevet 9. juli 2012 Og jeg har uttallige ganger dratt mine unger unna bikkjer med beskjed om at kjøtere biter og sikler og er ekle. Eierne har stått igjen med DET sure trynet... Så du oppfordrer dine barn til å bli dyremisslikere? Jeg tror alle barn har godt av å være med dyr og lære respekt for dyr. Og faktisk vite hva et dyr er og hvordan de reagerer. Barn og dyr har gjerne en veldig spesiell kontakt med hverandre. Det er veldig synd at dette skal forsures i tidlig alder. MEN jeg er også helt satt ut av hvor lite foreldre tenker seg om. Jeg har selv måtte "skremme" vett i foreldre, som har dyttet sine barn bort til min hund uten å spørre først. Vil de at barna skal skremme hunden slik at de blir bitt?? Men jeg satte pris på de som spørr pent og la unger og hund møtes i kontrolerte former. Det er så mye tryggere for både hund og barn og kjempefint for alle parter. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #11 Skrevet 9. juli 2012 Nå må man huske på at IQ er normalfordelt, og at det dermed er godt med kandidater på nedre del av skalaen... Anonym poster: 464e1d9514caaedd1d08240f677576db 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #12 Skrevet 9. juli 2012 Selvopptatte småbarnsmødre som mener at alle må tilpasse seg prinsen/prinsessen? Herregud, finnes de... Anonym poster: 33a211fa539aa8b648bb06cd1a6c106c 1
Thalassos Skrevet 9. juli 2012 #13 Skrevet 9. juli 2012 GRRRRR, det her irriterer meg grensløst! Jeg har en hund fra utlandet som har blitt mye mishandlet og som biter dersom noen kommer hardt borti halen hans (noen brakk den). Dette sier jeg TYDELIG ifra om, at han ikke er stabil, og at klapping derfor er på eget ansvar. Noen ble fly forbanna og jeg har flere ganger fått kjeft, og fått beskjed om at han må avlives, mens andre sier "det går bra", og dytter ungen bort (gjerne uoppdragne unger som ikke er noe snille mot den). Andre barn bare løper bort uten å spørre. Min hund skal IKKE avlives pga andres dumhet! 7
Gjest Sophie Magdalene Skrevet 9. juli 2012 #14 Skrevet 9. juli 2012 Jeg har en godt voksen hund, men har aldri opplevd å treffe på sure mennesker. I løpet av de ti årene jeg har hatt hund, så har jeg aldri opplevd at foreldre kommer og spør om barna kan få klappe hunden, det er alltid barna som spør selv, enten de er sammen med foreldrene eller alene. Og jeg sier selvsagt alltid ja .. hunden min hadde blitt veldig fornærmet om barna stoppet og IKKE klappet ham - han elsker barn. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #15 Skrevet 9. juli 2012 skjønner godt hundeiere, vi har hund i familien selv. Barn er jo som regel veldig betatt av hunder og syns de er søte på lik linje med katter. Men det er viktig for foreldre at de oppdrar ungene sine med at man aldri skal gå bort til en fremmed hund og begynne å klappe, man ved aldri om hunden er blitt misshandlet, rett og slett ikke liker barn/fremmede folk osv. For visst hunden da angriper er det ikke hundens feil, den sa ifra og den gir signaler som kun hundemennesker ser før den går til angrep. Så pleas dere desperate foreldre som må absolutt hen til den søte hunden med barna deres, ville dere likt at fremmede gikk å klappe dere hele tiden? Anonym poster: 7185a1bad263817c8e428eabd4a2439c 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #16 Skrevet 9. juli 2012 Selv om jeg ser hunder som står utenfor butikken, så har jeg alltid lyst å gå bort å kose. Men om hunden bjeffer og ser sint ut, går jeg ikke bort. Om jeg nærmer meg hunden og hunden setter seg ned og ser på meg og er helt rolig, strekker jeg frem hånden og lar den lukte på meg. En gang var det en hund som luktet på meg LENGE, også begynte den å logre. Da fikk den litt kos før jeg dro. Anonym poster: bfa0f3a35c73b1fe035f4e538bdf9658
Harlekin Skrevet 9. juli 2012 #17 Skrevet 9. juli 2012 GRRRRR, det her irriterer meg grensløst! Jeg har en hund fra utlandet som har blitt mye mishandlet og som biter dersom noen kommer hardt borti halen hans (noen brakk den). Dette sier jeg TYDELIG ifra om, at han ikke er stabil, og at klapping derfor er på eget ansvar. Noen ble fly forbanna og jeg har flere ganger fått kjeft, og fått beskjed om at han må avlives, mens andre sier "det går bra", og dytter ungen bort (gjerne uoppdragne unger som ikke er noe snille mot den). Andre barn bare løper bort uten å spørre. Min hund skal IKKE avlives pga andres dumhet! Stakkars hund Ellers er jeg enig i at man må spørre om det er greit at hunden klappes, og akseptere et nei hvis det kommer, uten sure miner. Har aldri opplevd noe sånt, men det finnes vel alle slag.
Hoppetaujenta Skrevet 9. juli 2012 #18 Skrevet 9. juli 2012 Jeg skjønner problemstillingen veldig godt. Det er en uting å ikke respektere andres (både mennesker og dyrs) grenser. Når sant skal sies liker jeg ikke at noen evt. kommer bort og skal klappe på meg heller når jeg er utendørs. Fnys!
Gjest Violetta Skrevet 9. juli 2012 #19 Skrevet 9. juli 2012 Det hender jeg sier at hunden min biter. Det er bare ikke alltid det passer at barn klapper ham.
charactouy Skrevet 9. juli 2012 #20 Skrevet 9. juli 2012 Som ikke bikkjevant mamma med et barn som er opptatt av dyr, så skal jeg altså: - Ikke mase på barnet om å hilse på hunden. - La barnet spørre hundeeier selv, dersom barnet ber om å få klappe. - Evt hjelpe barnet til å klappe og ikke slå/lugge. - Akseptere hundeeiers avgjørelse. - Evt overlate til hundeeier å hjelpe/lære barnet å kommunisere med hunden. - Unngå hunder som ikke har et menneske i andre enden av båndet. Og ja, jeg spør helt seriøst. Jeg er ikke vant med bikkjer, jeg er ikke begeistret for dem, men jeg ønsker at mitt barn ikke skal være redd dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå