Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2012 #1 Skrevet 9. juli 2012 Har ikke fullført ungdomskolen eller vidergående. Har ikke vitnemål, ingen karakterer. Hvordan skal jeg greie meg i framtida? Uten å leve på nav. Må jeg gå vidergående om igjen, eller ungdomskolen og så vidergående? Tenkte ikke på det der og da, men nå tenker jeg sånn på det, og redd jeg aldri kan bli noen ting. Jeg har tenkt å gå på hudpleie skole,(privat) men kommer vell ikke inn der da? Men kan jeg ta negledesign kurs uten skole?
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2012 #2 Skrevet 9. juli 2012 Har ikke fullført ungdomskolen eller vidergående. Har ikke vitnemål, ingen karakterer. Hvordan skal jeg greie meg i framtida? Uten å leve på nav. Må jeg gå vidergående om igjen, eller ungdomskolen og så vidergående? Tenkte ikke på det der og da, men nå tenker jeg sånn på det, og redd jeg aldri kan bli noen ting. Jeg har tenkt å gå på hudpleie skole,(privat) men kommer vell ikke inn der da? Men kan jeg ta negledesign kurs uten skole? Mente; Kurs i negledesign.
Envy Skrevet 9. juli 2012 #3 Skrevet 9. juli 2012 Er mye kurs du kan ta uten noe særlig bakgrunn, men syns det er regelrett galskap å ikke ta u.skole og vgs. Nå som du har kommet på at det var et dumt valg, syns jeg du gjør lurt i å gjøre noe med det. Hopp i det og få ferdig grunnskolen 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #4 Skrevet 9. juli 2012 Du bør helt klart i hvert fall fullføre grunnskolen og det kan NAV hjelpe deg med. Anonym poster: 6abbf7a3432a8b3173c3cfa82995ddc1 1
Gjest O___o Skrevet 9. juli 2012 #5 Skrevet 9. juli 2012 Du kan alltids ta H2Os frisør/sminke utdanning, eller ta vekterkurs, negldesignkurs osv. Men jeg har vanskeligheter for å se for meg at du vil være svært ettertraktet som arbeidskraft. De som driver med negldesign ol. må som regel jobbe med stort sett andre ting, og bare drive med negledesign på fritiden. 1
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2012 #6 Skrevet 9. juli 2012 Er mye kurs du kan ta uten noe særlig bakgrunn, men syns det er regelrett galskap å ikke ta u.skole og vgs. Nå som du har kommet på at det var et dumt valg, syns jeg du gjør lurt i å gjøre noe med det. Hopp i det og få ferdig grunnskolen Jeg vet det er galskap! Er full klar over det. Men det er mange grunner til jeg ikke har gjort det. IKKE pga skulking!!
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2012 #7 Skrevet 9. juli 2012 Du kan alltids ta H2Os frisør/sminke utdanning, eller ta vekterkurs, negldesignkurs osv. Men jeg har vanskeligheter for å se for meg at du vil være svært ettertraktet som arbeidskraft. De som driver med negldesign ol. må som regel jobbe med stort sett andre ting, og bare drive med negledesign på fritiden. Hva er h20s?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #9 Skrevet 9. juli 2012 Hvorfor skulle det være galskap å ikke ta vgs...? Og ts, det finnes jo negleskoler som utdanner deg uten krav (eller kanskje du må ha grunnskole fullført for disse, småkurs kan du iaf ta). Men da må du spare opp penger eller ta studielån. Fullføre grunnskole burde være førsteprioritert, dette får du vel gratis gjennom voksenopplæring. Anonym poster: 5050ff6060edde81b8633b6f44bdaffe 1
Gjest ts Skrevet 9. juli 2012 #10 Skrevet 9. juli 2012 Hvorfor skulle det være galskap å ikke ta vgs...? Og ts, det finnes jo negleskoler som utdanner deg uten krav (eller kanskje du må ha grunnskole fullført for disse, småkurs kan du iaf ta). Men da må du spare opp penger eller ta studielån. Fullføre grunnskole burde være førsteprioritert, dette får du vel gratis gjennom voksenopplæring. Anonym poster: 5050ff6060edde81b8633b6f44bdaffe Takk for svar! Jeg synes mer galskap å ikke fullføre grunnskolen. Uff, hater å tenke på at jeg ikke bare gjorde det..Angrer meg i hel nå. Men det var ikke lett den gangen.
Lammelåret Skrevet 9. juli 2012 #11 Skrevet 9. juli 2012 Du burde få hjelp til å kartlegge egenskaper, evner og interesser og ta utgangspunktet i det som kommer fram. Dette vil antakelig hente fram motivasjonen din en hel del. Negldesign er vel og bra dersom det er det som skaper størst glede og motivasjon hos deg, men utover det skal det enormt mye til for å kunne leve av bare dette. Norge er et lite land med knøttlite marked. Lurt å tenke langt framover og undersøke markedet: Ta en utdannelse der du tjener nok til å forsørge deg selv (og gjerne et barn), få lån til leilighet, der du kan fortsette å bo der du ønsker. Er litt kjedelig om du er Oslo-borger, men bare har råd til å bo i en fraflytningskommune. Jeg ønsker deg lykke til! Kontakt voksenopplæringen og bruk en del tid på å finne ut hva slags tilbud som finnes der du bor.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2012 #12 Skrevet 9. juli 2012 Du burde få hjelp til å kartlegge egenskaper, evner og interesser og ta utgangspunktet i det som kommer fram. Dette vil antakelig hente fram motivasjonen din en hel del. Negldesign er vel og bra dersom det er det som skaper størst glede og motivasjon hos deg, men utover det skal det enormt mye til for å kunne leve av bare dette. Norge er et lite land med knøttlite marked. Lurt å tenke langt framover og undersøke markedet: Ta en utdannelse der du tjener nok til å forsørge deg selv (og gjerne et barn), få lån til leilighet, der du kan fortsette å bo der du ønsker. Er litt kjedelig om du er Oslo-borger, men bare har råd til å bo i en fraflytningskommune. Jeg ønsker deg lykke til! Kontakt voksenopplæringen og bruk en del tid på å finne ut hva slags tilbud som finnes der du bor. Takk ! Var redd jeg skulle få masse stygge kommentarer på at jeg ikke hadde fullført noe.. Men vet dere om jeg kan studere på nettet eller noe sånn?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #13 Skrevet 9. juli 2012 Her kan du lese litt http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-grunnskole-voksne/ , og lurer du på mer enn du finner på siden så er det bare å kontakte dem for mer informasjon. Anonym poster: 5050ff6060edde81b8633b6f44bdaffe 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2012 #14 Skrevet 10. juli 2012 Synes absolutt første skritt skal være voksenopplæring. Det kan gjøre underverker for selvtilliten også når du mestrer det. Kanskje du finner ut at du har noen evner utover negler. Anonym poster: 34d315658a0ce09e609eaeedcabbd187
lulle Skrevet 10. juli 2012 #15 Skrevet 10. juli 2012 (endret) Selv om det oppleves tungt i dag, vil den beste løsningen være å begynne med å gjøre ferdig grunnskolen, så videregående og så ta valg utfra det, jeg tror det er kortsiktige løsninger å begynne på forskjellige kurs når du ikke har grunnleggende kunnskap i bunn. Ble veldig nysgjerrig på hvordan du kunne droppe ut av grunnskolen. Ville nesten trodd at skolen da hadde plikt til å kontakte barnevernet.? Syns imidlertid at du virker som en oppegående person som begynner å se etter løsninger fremover. Vil bare ønske deg lykke til :-) Endret 10. juli 2012 av lulle
Chocoholic Skrevet 10. juli 2012 #16 Skrevet 10. juli 2012 (endret) Det er jo litt dumt å bare ta noe tilfeldige kurs for å få en tilfeldig utdannelse som du egentlig ikke vil ha? Du skal jo jobbe med dette resten av livet...da ville jeg heller fått fullført ungdomsskolen (her kan NAV hjelpe deg), og så ta vgs - vet ikke hvor gammel du er, men opp til 21 så har du rett til å få komme inn på vgs uansett karakterer fra ungdomsskolen. Eller så kan du ta det som privatist, noe som er litt dyrt om du tar fullt opplegg med undervisning og eksamen, men om du har medisinsk årsak til fravær er jeg ganske sikker på at du får støtte til dette også - og om du kjenner noen som kan hjelpe deg så trenger du jo kun å betale for selve eksamenen (ca 900kr/eksamen), og kanskje gi noe tilbake som takk for hjelpen. De fleste fagene på vgs gå greit å lese seg til på egenhånd uansett(engelsk,samfunnsfag, historie, RLE +++), mens valgfag kan være greit å ha noen som har hatt det som kan hjelpe deg: Da kan opplegget være å ta de "lette" fagene på egenhånd, mens du betaler undervisning for de andre. Og da kan du ta den utdannelsen du egentlig ønsker å ta, fremfor å ta noe tilfeldig rotihop fordi du ikke hadde nødvendige fag. Selvsagt, hvis det er negledesigner du vil bli så er det jo bare å kjøre på, men tenk at du skal drive med dette hele livet. Det synes nå jeg, og så håper jeg at det ordner seg for deg Endret 10. juli 2012 av Chocoholic
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå