Gå til innhold

Har statsledere/hærførere/krigsherrer sympati?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fikk meg å tenke da jeg så på en film her forleden dag, Jernkvinnen (ganske bra faktisk), hvor hun og generalene uten noen samvittighet sendte ut unge menn for å drepe andre. Samtidig som at hun sammenlignet krig med at hun hadde alltid kjempet flere "kriger".

Fikk meg bare til å tenke videre på alle de stakkars tyske og russiske soldater på østfronten f.eks. som levde under ummeneskelige forhold hvor generalene røyket sigarer og drakk konjakk noen km. bak linjene der man frøs ihjel med uniformer stivnet av blod og ble bombardert med uopphørlig artelleriild i 10timer i strekk -om ikke lenger- og f.eks. at russiske soldater ble tvunget (selv om mange også gjorde det frivillig) til å torturere mennesker og voldta så mange kvinner som mulig. Som f.eks. i Ungarn beodret en russisk offisier at alle mann skulle voldta en dame før de skjøt en nødbluss opp i henne. Eller i Tyskland så ble en russisk Major sendt ut i 14år i sibir fordi at han hadde vist medlidenhet ovenfor en mor og hennes barn ettersom sønnen hadde blitt torturert og drept, huset ribbet for ale møbler, datteren på 12 år voldtatt 3 ganger og kvinnen selv flere ganger. Og det var faktisk en ordre fra den russiske overkommandoen at det var sånn man skulle gjøre det, man skulle drepe og voldta sivile. De ble til og med oppfordret til å "ikke telle dager, kilometer (...) men å telle antall tyskere du har drept". Nå kom jeg bare med et eksempel, tyskerne (altså ledelsen i Tyskland) var langt fra uskyldige, det samme med de allierte også for den saks skyld.

Uansett etter en liten avsporing kan jeg komme tilbake til emne: Har personer som, ja la oss si Jens eller Obama, vanskeligheter med å sende ut unge menn til forferdeligheter? Både for soldatene og at de også kommer til å ødelegge andres liv? Ville dere klart å gjøre noe lignende? Sett at dere er en høytranget general eller statsoverhodet og ikke soldaten som ble sendt ut i strid.

Anonym poster: 329bdadc7c1cb0dd366bff789679daeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, det hadde jeg ikke klart fordi det krever at man klarer å distanserer seg selv.

Anonym poster: c6cd9a561b2497f0cd7c3301c6d4ff48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...