Gå til innhold

Skal leie leilighet/hus og trenger tips til hva som bør sjekkes.

Anbefalte innlegg

Gjest Swipper
Skrevet

Det har seg sånn at jeg og samboeren min har solgt vår leilighet med overtagelse i august. I mens vi venter på at vårt nye hus som ikke er ferdigstilt før i januar 2013 må vi leie leilighet/hus. Ingen av oss har leid noe før, men vi skal på visning i kveld og lurer på om det er noe spesielt vi burde spørre om, sjekke etter og sånn ting. Er det noen her som har noen erfaringer å dele. Både gode og dårlige. Vil ikke hive oss ut på noe vi ikke har peiling på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De gangene jeg har leid har jeg ikke hatt med samboer på visning, så har ofte fulgt sjekklister jeg ha funnet på nettet :

feks :

http://www.xn--forbrukerrdet-yfb.no/tips-og-r%C3%A5d/bolig/leie-av-bolig

http://www.abcnyheter.no/bolig/faktainnhold/090110/hva-skal-du-se-etter-pa-visning

http://www.dinepenger.no/skoler/paa-visning-sjekk-fuktskader-og-stroemproblemer/20236437

Ellers er mine egne tips etter mye erfaring :

Strøm - feks nå sliter vi voldsomt med at etter vi har dusjet kan vi nesten ikke bruke strøm i leiligheten fordi varmtvannstanken er så liten, og den må varmes opp igjen før vi får feks brukt vannkokeren

Våt/Fukt/Mugg spesielt på eldre bad kan det være fukt skader som har ført til sopp eller mugg. Dette er riktignok ikke deres ansvar å fikse, men en kan få puste/ helseproblemer av det.

Vindu er det gode utluftningsmuligheter, spesielt på soverom og kjøkken.

støy både fra naboer - feks er det en blokk? Hvem bor der? unge folk som fester alle dagene slik at en aldri får sove, eller småbarn som gråter hele tiden, eller litt mer spredde aldersgrupper? altså isoloasjon - hvor godt er det :) og ikke minst om det er mye støy / eksos ol. fra nærliggende trafikk :)

det var det jeg kom på i farten :) lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Stol på magefølelsen.

Sjekk at vann renner som det skal, sjekk om det er merker etter vannlekkasjer. Egentlig alt dere ville sjekket før dere kjøper en leilighet. Ikke aksepter at utleier vil ha depositum kontant. Sjekk om elektrisk virker. Vær kritiske. Vær klar på hva dere vil leie og til hvilken pris og beliggenhet før dere går og ser. Vær obs på selve utleieren, hvordan er oppførselen, presis, eller må dere vente, hvordan svarer utleier på spørsmål? Vær forsiktig der utleier bruker megler.. Jeg har opplevd at ingenting ble gjort fordi jeg ikke fikk forholde meg direkte til utleier. Det SKAL være brannvarsler og brannslukningsapparat i leiligheten. Det skal også være brannstige dersom leiligheten er høyt oppe i ett bygg.

Sørg for å få en leie kontrakt skriftlig.

Skal du leie så må du tenke over alt dette for å unngå å havne i en leie situasjon som krever at du bor der til kontrakten er utløpt evt. Det beste er en oppsigelses frist på maks en måned.

Ved innflytting, sørg for å ta bilder av hvordan leiligheten ser ut før du flytter inn. Da har du dokumentasjon dersom utleier skulle komme med påstand om skader, og vil ha depositumet.

Depositum skal inn på en konto med din og utleier sitt navn, slik at utleier ikke bare kan ta pengene.

Sørg for at du ikke betaler for strøm regning fra tidligere leieboer før du overtar leiligheten.

Det var det jeg kom på i farten. Lykke til :)

Anonym poster: 4333f5067216db4662c30139da2b215b

Gjest Swipper
Skrevet

Takk takk, begge to! Var et par ting der jeg ikke hadde tenkt på selv :)

Skrevet

Hva er vitsen med å være så himla kritisk for når dere skal leie et halvt års tid? Bare lurer... Dere vil jo knapt være kommet i orden før dere flytter inn i ny-huse. Så lenge det ser ok ut så holder det vel 5-6 mnd?

• Liker 2
Gjest _La Femme
Skrevet

Vel, når det gjelder leiemarkedet er det jo ikke like risky som når man kjøper noe. Det viktigste er vel kanskje ting som kan føre til sykdom f.eks. Sånn som mugg. Det er viktig. Se etter muggflekker, eller mugglukt (det lukter ofte litt fuktig, tett på en måte..). Spør gjerne utleier om det har vært noe mugg i leiligheten, osv. Kjellerleiligheter er ekstra utsatt. Særlig om det har vært fuktskader.

Det andre er vel egentlig småpusk. Foruten det som går på depositum og leiekontrakt, det er viktig.

AnonymBruker
Skrevet

Det har seg sånn at jeg og samboeren min har solgt vår leilighet med overtagelse i august. I mens vi venter på at vårt nye hus som ikke er ferdigstilt før i januar 2013 må vi leie leilighet/hus. Ingen av oss har leid noe før, men vi skal på visning i kveld og lurer på om det er noe spesielt vi burde spørre om, sjekke etter og sånn ting. Er det noen her som har noen erfaringer å dele. Både gode og dårlige. Vil ikke hive oss ut på noe vi ikke har peiling på.

At du noterer synlige skader. Eks i parkett, fliser,servanter. Ta bilde av det, legg dagens avis ved siden av,så du har datoen for når bildet er tat.

mang en huseier som har prøvd seg på å holde tilbake depost. for å få dekket skade som var fra før.

Les av måler, kontakt e-verk med en gang.

Anonym poster: 0ef833a356c89359c91a196db2249770

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...