Gå til innhold

Pus hjemme "alene" i 17 dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger råd/tips av dere! Skal på ferie, og være borte i 17 dager. Har en pus som er ute nesten hele dagen (nå på sommeren), men sover inne om natta. Planen har vært at pus er inne, og at en kompis kommer å gir han vann og mat en gang for dagen, samt tar dokassen.

Men har hatt så fryktelig dårlig samvittighet siste dagene nå, og tenkt på at pusen som elsker å være ute, må stenges inne i hele 17 dager. Han er også redd for fremmede, så med en gang det kommer fremmede inn i huset, så er han langt under sengen. Han vil dermed ikke få noe kos eller oppmerksomhet på disse dagene, og det er heller ikke mulig at han er ute, og at kompisen min roper han inn. (Han vil aldri komme til å adlyde han).

Har dere noen tips om hva vi burde gjøre?

Kan ikke stenge en pusinne så lenge midt på sommeren,eller? :sukk:

Reiser i natt, så har ikke lange tiden på å finne annen løsning heller,akkurat..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville overhodet ikke latt katten være innesperret i 17 dager! Spesielt ikke en katt som er vant til å være mye ute. Og så skal den i tillegg være alene? Nei, vet du hva! Når man har innekatter er det under forutsetning at man gir dem ordentlig stimuli. Det får ikke katten din om det bare stikker en innom for å gi mat en gang om dagen, og som katten i tillegg er redd.

Da er det faktisk en bedre løsning å la katten være UTE i 17 dager... Men heller ikke det er en god løsning, katten bør ha et sted inne å søke ly.

Har dere ikke katteluke? Kan virkelig ingen andre passe katten? Kattepensjonat?

Jeg hadde aldri reist vekk så lenge uten å sørge for ordentlig pass til katten.

Anonym poster: 0af271d4f39f4e6cf5f52ac1ad5ae951

• Liker 5
Gjest gjest17
Skrevet

Ved så langt opphold borte fra pus burde du vurdert om noen kunne hatt ham hos seg?

Skrevet

Jeg tenker det samme selv, og pappa foreslo også at katten heller burde være ute.. Men er så fryktelig redd for han! Jeg elsker han over alt, og jeg vil virkelig ikke at han skal ha det vondt. Men katter er jo tross alt veldig selvstendige dyr, og selv om han såklart hadde hatt det bedre(mye bedre) om vi ikke hadde reist-tar han vel ikke skade av 2 uker alene? Tror dere han vil ha det bedre på kattepensjonat altså?

Og hvis noen har han hos seg-da vil han være ekstremt redd, og han kan vel ikke slippes ut da heller? På et ukjent sted? :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

Katter trenger stimuli. Punktum. De skal ikke sperres inne i 17 dager uten at noen leker med dem eller koser dem, eller at de på annen måte for utfordret sansene sine. Hadde du likt å bli sperret inne i 17 dager uten tv, bøker, noen å snakke med, pc, spill, interentt, kryssord, eller noe som helst? Bare en person du var livredd som kom innom en gang dagen? Neppe. Selv om katter er selvstendige trenger de stimuli!

På kattepensjonat vil ha få det. Der har de gjerne utegård så han kan være ute i helt inngjerdet (med nettingtak) område. Han får omgås andre katter, og han får stell og friskt vann mer enn en gang daglig.

Om han skal være hos noen andre vil han ihvertfall få bedre tilsyn. Blant annet noen som kan sørge for frisk luft, at han ikke blir sperret inne og så plutselig blir det veldig varmt ute... Nei, han kan ikke slippes ut, men kanskje han kan gå i bånd?

Jeg mener det er helt uakseptabelt å reise vekk i 17 dager på denne måten. Du burde tenkt på at du hadde katt før du bestilte ferie.

Anonym poster: 0af271d4f39f4e6cf5f52ac1ad5ae951

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om vi reiste bort så hadde vi katten ute, hun var utekatt og sov inne om natten, men vi var borte i ca to uker, og min bestemor pleide å gi katten mat. Katten løp til skogs, og kom springende tilbake når vi kom hjem, og sov inne på høyloven.

Har du et sted katten kan få ly og føle seg trygg? Som et lite hus, eller lignende.

Anonym poster: dd8757c8523a1477d3563ae9473fb629

• Liker 1
Skrevet

Det er nok litt seint å tenke på plass på kattepensjonat siden det pleier å være fullt nå på sommeren. Hvis du har mulighet for å sette inn ei katteluke så er det en flott løsning. Når vi er på ferie så lever katten som normalt og får tilsyn og kos av mine foreldre et par ganger om dagen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ville ikke latt katten være inne i 17 dager. Både fordi den vil kjede seg voldsomt, og tenk om det blir mange dager med sol. Da vil det bli kjempevarmt inne! Kan ikke svare på om du skal la den gå ute i 17 dager, fordi jeg har selv innekatt. Jeg ville funnet noen som kunne passe den hjemme hos seg. Og latt den være inne der i 17 dager. De blir sikkert kompis etter hvert slik at katten får kos og noen som leker med den.

Endret av Aubree
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Dette burde du virkelig ha tenkt på før. Å reise på ferie når man har katt er vanskelig og krever mye planlegging.

Jeg hadde ikke latt katta mi bo aleine met enn en uke.

Katter trenger mer enn mat og vann. De trenger rutiner, kos, stell og trygghet. Kan kanskje kompisen din bo hos deg? Det hadde vært best.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en lignende katt som deg :)

Han er skeptisk på fremmedfolk, og kan bruke flere uker på å "godta" noen andre enn oss han bor med. Samboeren min brukte nesten 3 mnd på å bli godtatt likevel om det var vi som flyttet inn hos han ;)

Når jeg bodde alene så ordnet jeg med kattepass hjemme hos meg i opp til 2 uker. Da ordnet jeg det slik at min bror var innom 1 gang om dagen for å gi mat og vann, og ei venninne han liker kom innom ganske ofte for å leke og gi litt opmerksomhet. Tror det lengste jeg var borte var i 10 dager, og da var han inne hele perioden. Det er ikke optimalt nei, men jeg viste han ikke ville komme inn igjen dersom det stod en annen person i døra. I.o.m at jeg bodde 100 m unna E6 så ville han trolig blitt flat på ferien min... Groteskt som det enn måtte høres ut som :)

Han var ute i noen timer pr dag før ferien slik han pleide, og fikk ut igjen dagen etter at jeg kom hjem :)

Når jeg skulle reise til Canada i 3 uker så ordnet jeg plass på et fantatisk katte-pensjonat her i byen han skulle være på. 120 kr døgnet med eget innebur og eget utebur som var stort. Heldigvis så flyttet vi inn til samboeren min nå noen uker før jeg reiste, så han tok seg av han :) Da var han også inne i 3 uker. I nytt hus og med en ny person. Fikk lekt masse og koset, så da ble ting "ok" for han tror jeg :)

Nå er han blitt mye tøffere og godtar bla. min svigermor som er naboen.

Nå når vi er borte så slipper hun ut om morgenen og henter inn igjen om kvelden :) Sover fortsatt inne om natta.

Jeg er delvis enig med det de andre sier her at det ikke er optimalt eller rettferdig å gjøre det. Men på en måte så er det bedre at han/hun furter litt inne og har det han/hun trenger, enn at de blir livredde og stikker av.

Jeg ville gjort som du, holdt han/hun inne og prøvd å alliere meg med naboer og venner for å komme å være litt sosial med han. Se litt tv mens de koser og slikt :)

Tvi tvi !

Skrevet

Og jeg tok aldri sjansen på å la noen andre passe han hjemme hos seg. Dersom han sniker seg ut når de får besøk av f.eks barn og slikt på et fremmed sted, ja da blir det bare atter en villkatt ute i gatene da... Eller en skadet katt i grøfta?!

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er kanskje ikke optimalt og stenge katten inne i 17 dager. Men jeg forstår godt hvorfor du egentlig har tenkt å gjøre det. Jeg er så fryktelig glad i mine to, og jeg vet ikke om jeg hadde klart og la de være ute i 17 dager.. Hadde ikke klart å kose meg ordentlig på ferien fordi jeg hadde vært redd for dem. Kattepensjonat og sånt er for sent å tenke på nå, så da sier jeg meg enig med tr.hiemspia og hadde holdt katten inne, men prøvd å få noen til å gå innom og være litt sosial med han så mye det lar seg gjøre. :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye menneskliggjøring ser jeg...

Det er selvfølgelig ikke noe snilt mot pus om den skulle ha bodd hos fremmede, når den er så redd.. Deter definitivt forsvarlig nok om du har en venn som stikker innom og gir mat og vann. Det skader den absolutt ikke å sove ute i 17 netter, bedre det ennå være innestengt uten stimuli og kos..

Anonym poster: a9dee23bd235cd9e982bf32b3f8c70c6

• Liker 1
Skrevet

Når vi er lenge borte pleier pusen å være ute. Vi setter ut buret hans med noe tepper inni, ellers har vi stoler og en sofa på verandaen han kan ligge i og. Også lar vi maten stå ute. Har alltid gått greit det. Vi kunne aldri tenkt oss å ha han inne så lenge. De har det nok bedre ute!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Naboene pleier å reise fra katten i helgene, og da pleier hun å sitte under terassen deres i regnet. Hadde de bare spurt oss så kunne i ha matet henne og klappet henne, slik at hun kan få mat og oppmerksomhet så ofte hun trenger.

Og hadde de bare skaffet henne litt ly, feks i form av et hus med et mykt teppe. Om du googler "outdoor cat house" så finnes det masse inspirasjon på nett.

Anonym poster: dd8757c8523a1477d3563ae9473fb629

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvordan du bor, men der jeg kommer fra pleide vi slippe kattene ut når vi dro på ferie også var de ute til vi kom tilbake. Men dette var på en gård, hvor de kunne søke ly på låven og fange mat ute selv. Gikk helt fint det. De pleide være ute nesten hele sommeren uansett og spise mus og fugler.

Hvis du bor mer sentralt ville jeg latt pus være inne slik du har planlagt. Den overlever fint 17 dager uten kos og ros. Synes ærlig talt man overdramatiserer litt. Du kan kanskje høre om noen andre enn kompisen din har tid til å stikke innom og prate og kose litt med den? Og kjøpe inn leker og klatrestativ og slikt så den har noe stimuli iallefall. Jeg var besøkende for en pus en sommer en gang, men virka egentlig som den katta ga blaffen i om den fikk besøk eller ikke :gjeiper:

Anonym poster: 32d702c20f4396c4a63f52ef1282fb9f

Gjest Jepp123
Skrevet

Han som skal komme og stelle med pus mens du er på ferie - har han mulighet til å bo hos deg noen dager i slengen?

• Liker 1
Skrevet

Vi dra på en ukes ferie i morra. Pusen er kun inne korte turer på dagen for å spise mat og sover helst ute! Så setter ut mat og får noen til å stikke innom noen ganger mens vi er bortreist! Han kan enten sove på terrassen eller i hundehuset om han vil ha det litt lunere, er det han som oftest gjør uansett!

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tør dere å sette ut mat? Er dere ikke redd for at andre dyr (les: grevling, andre katter osv) skal komme og ta den/ta pus?

Jeg bor ganske sentralt, og her er det grevling. Jeg hadde aldri satt ut "lokkemat" til den.

Anonym poster: c20096c61adbd0d12af0165a817b22d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville hatt han ute jeg, også fått noen til å legge maten ute på terassen eller noe... Guttepusen jeg hadde kunne være ute i flere uker og noen ganger flere mnder og kom alltid like hel hjem igjen. Trur ikke det skal være noe problem altså, katter er smarte ;)

Anonym poster: cdea481cd2ee7632855ced9e0331adbe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...