Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. juli 2012 #1 Skrevet 9. juli 2012 Noen som trener Crossfit her? Er det virkelig så blodslit som det ser ut til? At folk spyr under øktene? Eller er det overkommelig for en med midt-på-treet-form? Og hvordan er det å trene dette kontra vanlige økter med styrke og/eller kardio?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #2 Skrevet 9. juli 2012 Jeg trener kampsport rett over gaten med et crossfitsenter, og foreløpig denne sommeren har jeg sett to spyere Altså, et vesentlig del av poenget er jo at det er en coach som skal stå og skrike til deg at du er en skitten liten frøken for å presse deg til å yte maks. Det skal være blodslit. Jeg er ikke særlig begeistret for treningsformen. Det er så stort fokus på intensitet at det går ut over teknikk i styrkeøvelsene, noe som er direkte farlig når man holder på med ting som knebøy og markløft. For kardioen sin del ser det gull ut. Anonym poster: c8fb4d805141b735d07ba04deea8c6f2 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. juli 2012 #3 Skrevet 9. juli 2012 Oki jeg er ingen selvplager og jeg liker ikke å spy - så da utgår det der.
Supraspinatus Skrevet 9. juli 2012 #4 Skrevet 9. juli 2012 Jeg trener crossfit. Det er en myte at teknikken er dårlig fordi det går på bekostning av effektivitet. Vektene tilpasses utøveren og type økt. Hvor mye styrke som er kontra utholdenhet varierer med hvem som programmerer øktene. Der jeg trener er det stortsett en styrke eller teknikkdel og en "metcon". I metcon-en kan det være styrkeøvelser som er ment å gjøres med en litt lettere vekt, men fortsatt tungt og få reps. Eller det kan være lette kroppsvektøvelser uten vekt som skal gjøres mange reps av. Det er vanvittig slitsom i begynnelsen, men etterhvert blir du bedre til å disponere kreftene riktig. Hvilket gym er det du vurderer?
Supraspinatus Skrevet 9. juli 2012 #5 Skrevet 9. juli 2012 Oki jeg er ingen selvplager og jeg liker ikke å spy - så da utgår det der. Glemte å svare spesifikt på dette. Foreløpig har jeg tilgode å se noen spy etter en crossfit økt, men jeg vet det forekommer. Har sett det på spinning og. Selv om det er hardt er det lov å bruke hodet. Trener du til du spyr trener du for hardt. Eller så spiser du helt feil opp til økten.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. juli 2012 #6 Skrevet 9. juli 2012 Jeg har ikke funnet ut hvor jeg i så fall bør sjekke ut Crossfit. Men sentralt i Oslo er å foretrekke. Noen tips? Kanskje jeg kan teste ut en time - just for fun?
Supraspinatus Skrevet 9. juli 2012 #7 Skrevet 9. juli 2012 (endret) Jeg har ikke funnet ut hvor jeg i så fall bør sjekke ut Crossfit. Men sentralt i Oslo er å foretrekke. Noen tips? Kanskje jeg kan teste ut en time - just for fun? Crossfit, navnet, er forbeholdt egne "boxer" som betaler for å være affiliate. De gymmene spesialiserer seg på konseptet og ustyrsmessig er de overlegne i forhold til Elixia som kjører et tilsvarende opplegg i sin x-fit. De store sentrene sine tilnærminger mangler, etter det jeg erfarer, også det mest grunnleggende prinsippet: variasjon. På de aller fleste "ordentlige" crossfit-boxer tar det ofte en stund før en økt kommer igjen, men øvelsene går gjerne igjen i perioder. Noen ganger er det pullups flere ganger i uken, noen ganger er det ingen pullups. I tillegg tror jeg ikke noen av de store sentrene tillater olympiske løft i "stor" skala. Her er en liste over affiliates i Norge: http://www.crossfit-norge.no/?page_id=71 Jeg anbefaler Crossfit Oslo. De har meget moderne utstyr og har veldig bra trenere. Merk at de fleste boxer etterhvert krever at nye medlemmer går igjennom et kurs de kaller "on ramp" før de får trene fritt på de daglige "wod"-ene. Endret 9. juli 2012 av Supraspinatus
Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. juli 2012 #8 Skrevet 9. juli 2012 Takk for tips. Jeg kunne ikke brukt Elixia eller SATS. De prøver på litt av alt, men virker for meg litt halvhjerta. Skal jeg lære meg noe nytt, så skal jeg gå rett til "proffene". På samme måte som at jeg aldri ville trent yoga hos en av de store treningskjedene. Det blir helt feil for meg. De driver ikke med yoga, men turnøvelser inspirert av yoga.
Dragonfly84 Skrevet 11. juli 2012 #10 Skrevet 11. juli 2012 (endret) Jeg prøvde core boot camp for en tid tilbake, det ligner vel litt på crossfit. Det er en slags sirkeltrening med forskjellige øvelser, med kettlebells, clubbells, slynger osv. Man skriver ned resultatene man får i hver øvelse hver trening, og det er utrolig å se hvor stor forskjell det er i antall reps/kg man klarer på begynnelsen og slutten av en måned (det er samme treningsopplegg en måned, og så helt nytt opplegg neste måned). Man merker at kroppen blir mye sterkere også, på kort tid. Jeg prøvde det bare en måned, fordi det er ca samme pris som crossfit og det har jeg ikke råd til over lang tid. Men dette er et opplegg jeg gjerne skulle gått på fast, fordi det er skikkelig intenst samtidig som de fokuserer på teknikk og å gjøre øvelsen riktig, og det er mye fokus på å unngå skader. Øystein, som leder core boot camp, er veldig grei å spørre om teknikk, tidligere skader eller lignende ting. Så man føler seg veldig godt tatt vare på, i tillegg til at man får en kjempebra treningsøkt på tre kvarter inkludert oppvarming De tilbyr også tacfit, hvis boot camp blir for lite utfordring. Men boot campen holdt i massevis for meg... Endret 11. juli 2012 av Dragonfly84
Gjest Janus Skrevet 11. juli 2012 #11 Skrevet 11. juli 2012 Hvor ofte trener man i uken med et typisk crossfit-regime og hvor lange er øktene? Mitt førsteinntrykk er at denne type trening er mer intensiv og hard enn hva kroppen har godt av. Eller tar jeg feil?
Supraspinatus Skrevet 11. juli 2012 #12 Skrevet 11. juli 2012 Hvor ofte trener man i uken med et typisk crossfit-regime og hvor lange er øktene? Mitt førsteinntrykk er at denne type trening er mer intensiv og hard enn hva kroppen har godt av. Eller tar jeg feil? Øktene er der jeg trener er bygget opp med oppvarming med tøying, så teknikk der instruktøren går gjennom øvelsene og selve økten. Og så varer økten i fra 5-25min. Litt avhengig av hvor god du er. Det finnes mange programmeringer man kan følge. Fra Crossfit HQ sitt program til feks crossfit invictus, crossfit gymnastics, crossfit football, endurance osv. Avhengig av hvor godt trent man er er det ikke noe problem å trene dette 5-6 dager i uken, men de aller fleste har nok med 2 økter i begynnelsen og 3 etter hvert. Det er jo intensivt og skader eksisterer absolutt. Man er jo fortsatt avhengig av å lytte til sin egen kropp. Noe enkelte ikke er uansett hva de trener.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå