Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort mange tabber økonomisk og har i dag mange inkassokrav og betalingsanmerkninger.

Har ikke jobb og har heller ikke noe i verdi, men jeg har to ganske dyre hunder. Kan jeg risikere at kreditorene kan ta fra meg hundene mine pga. stor gjeld?

Jeg leier bolig, og har flyttet for en stund siden. Jeg har ikke meldt flytting pga. jeg er redd for at jeg kan få problemer hvis kreditorene eller politiet vet hvor jeg bor. Får post i postboks, så har aldri fått noen post hjem.

Har jeg noe å frykte?

Anonym poster: 6bf031cf0c06abd1e434ff0c6707df4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei de tar ikke hundene dine

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Det var godt å høre :)

Men kan jeg risikere at noen kan oppsøke meg eller ta kontakt med husvert hvis jeg melder flytting til der jeg bor?

Skrevet

Takk for svar. Det var godt å høre :)

Men kan jeg risikere at noen kan oppsøke meg eller ta kontakt med husvert hvis jeg melder flytting til der jeg bor?

Det risikerer du uansett..

Det er ulovlig å oppgi feil adresse til folkeregisteret....

"You can run, but you can't hide"

• Liker 8
Skrevet

Ja, du har noe å frykte - men ikke for hundene dine. Kemneren kan ta pant i ting som en bank gjerne tar sikkerhet i når de låner ut penger. F.eks en bil, en motorsykkel, snøscooter, leilighet, hytte eller campingvogn. Om du ikke eier noe av verdi og ikke har formue - og du har store krav og kemner blir satt inn i bildet, så vil du mest sannsynlig først bli innkalt til møte hos kemner/lensmann - de kan også komme på døra di, men etter det jeg har hørt så forsøker de å avtale et møte først.

Om du ikke har noe som kan pantsettes for å dekke gjeld, så risikerer du å bli slått personlig konkurs.

Tatt fra: https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Avvikle/Konkurs/Hva-innebarer-personlig-konkurs/

Hva innebærer personlig konkurs?

Ved konkurs i enkeltpersonforetak er innehaveren personlig ansvarlig for all gjeld med egen formue.

Konkursen innebærer at alle skyldnerens eiendeler blir beslaglagt under ett til fordel for fordringshaverne. Når tingretten har avsagt kjennelse om åpning av konkurs, mister skyldneren umiddelbart råderetten over sine eiendeler. Det betyr at man ikke lenger kan disponere over disse. Disposisjonsretten overføres til konkursboet ved bobestyreren. Med eiendeler menes all formue, herunder kontanter, konti i bank, fast eiendom, biler, driftstilbehør, utestående fordringer, inventar, osv. Man kan heller ikke betale gjeld eller ta imot oppgjør fra noen som skylder penger. Skyldneren kan heller ikke inngå avtaler på vegne av boet eller sette boet i gjeld så lenge bobehandlingen pågår

Dersom du blir slått personlig konkurs, så mister du endel frihet, og kan ikke skaffe deg bil, hus eller ta opp lån for å skaffe noen av disse, og kan også risikere tvangstrekk i inntekten din.

Så ja, du har absolutt noe å frykte, men ikke frykt for at du skal miste hundene dine. :) Den skal du ikke miste nattesøvnen over!

Men du bør ta grep for å møte problemene dine, for de vil bare vokse om du snur ryggen til. Start med å lese litt her: http://www.gjeldssanering.no/ - du kan også få økonomisk rådgivning gjennom kommunen din eller Nav. Enkelte banker har også gratis rådgiving.

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har noe som kan pantsettes for å dekke gjeld, så risikerer du å bli slått personlig konkurs.

Tatt fra: https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Avvikle/Konkurs/Hva-innebarer-personlig-konkurs/

Dersom du blir slått personlig konkurs, så mister du endel frihet, og kan ikke skaffe deg bil, hus eller ta opp lån for å skaffe noen av disse, og kan også risikere tvangstrekk i inntekten din.

Det her er feil! For å kunne bli slått konkurs må man ha et foretak. Dersom man ikke har noe som det kan tas pant i til sikkerhet for gjelden så blir det avholdt utleggsforretning med "intet til utlegg". Hvis man har inntekt blir det lagt ned trekk så fort første saken kommer til namsmanenn (eller kemner, statens innkrevingssentral, eller trygdeetatens innkrevinssentral) - det har ingenting med konkurs å gjøre!

Men betalingsanmerkninger ødelegger endel for deg ja. Du vil ikke få kreditt noe sted! Og det er veldig sant at det er dumt med strutseteknikk. Gebyrer og renter raser på, og plutselig skylder du dobbelt så mye som du gjorde.

Anonym poster: f846ee204f9969c7f2b8f9eb1b4417e0

• Liker 1
  • 3 år senere...
Skrevet

kan kemner eller namsmann kontakte husvert da for å bekrefte at betaling av husleie er ajour? jeg har gjeldsordning så vet man mister retten til alt, men kan de ta "kontroller" for å si det sånn?

Anonymous poster hash: b3e30...6af
Skrevet

Huff, dette hørtes enormt slitsomt ut. Har du vurdert å få en orden på alt sammen? Jeg ser ofte på Luksusfellen, og ser at mange får til noen gode avtaler/får slettet noe gjeld. Slik du holder på kommer iallefall ikke til å gå i lengden. Jo lenger du venter, jo mer taper du.

Anonymous poster hash: 64b44...228
Skrevet

De kan ikke ta hundene dine. Det derimot namsmannen kan gjøre er å beslutte trekk i lønn eller trygd om du ikke har noe av verdi. Du får lov å beholde tv og pc som regel. Med verdi menes feks eid bolig, bil, hytte etc.

Får du trekk i lønn går det etter følgende satser.

Inntekt

Minus Livsopphold enslig 7980

Minus husleie

minus evt barnebidrag

Minus evt barnehage sfo

Minus evt barnetilegg sats

Summen igjen er det som namsmann kan trekke til kreditorer.

Summen for livsopphold er noe mindre om man har samboer.

Men eks på enslig uten barn.

Inntekt 20000

Husleie 8000

Livsopphold 8000

Igjen 4000 kr. Disse kan ta gå til utlegg til kreditorer.

Skrevet

De tar ikke hundene dine, men de burde gjort det. Har du ikke penger til regninger har du ikke råd til å ha hund. 

Anonymous poster hash: 21807...07b
Skrevet

Hvor har du fått penger fra til å kjøpe to dyre hunder, da? Er de kjøpt for lånte penger som du så har gitt blaffen i å betale på?

Skrevet

Hvor har du fått penger fra til å kjøpe to dyre hunder, da? Er de kjøpt for lånte penger som du så har gitt blaffen i å betale på?

Dette synes jeg er stygt å ta opp. Har ingen relevanse i saken. For alt du vet kan det hende TS fikk dem før hun rotet det til økonmisk, kanskje hun fikk dem i gave eller kanskje hun kjøpte dem sammen med en gammel kjæreste.

Skrevet

Blåser i hvor TS har fått hundene fra, men å ha hund er en luksusutgift. I tillegg til mat kommer veterinær, forsikring og utstyr. Hva gjør du hvis en av hundene plutselig trenger medisinsk behandling?

Skrevet

Som noen er i nærheten av å ta opp her; De kan ikke ta hundene dine, men de gir deg heller ikke noe økonomisk rom for å ha hunder. Du må såklart ikke redgjøre hva pengene til livsopphold faktisk går til, men da må du prioritere hundehold over andre ting som er lagt inn i standardbudsjettet.

Skrevet

Blåser i hvor TS har fått hundene fra, men å ha hund er en luksusutgift. I tillegg til mat kommer veterinær, forsikring og utstyr. Hva gjør du hvis en av hundene plutselig trenger medisinsk behandling?

Enig i dette; selv om det er fælt å tenke på å gi fra seg familiemedlemmer. Har man ikke råd til regninger har man ikke råd til å fø på to hunder heller - det er jo realiteten og ikke minst konsekvensen av dårlige valg og dårlige prioriteringer. Det er bekymringsfullt at hundeeier da ikke har råd til forsvarlig medisinsk behandling av dyrene sine. Om de blir syke/skadet og TS ikke kan hjelpe er det brudd på dyrevelferdsloven, noe som faktisk er både alvorlig og straffbart. Om Mattilsynet tipses kan de i teorien ta fra TS hundene om de ikke behandles godt. Så med kostbare dyr og ingen penger setter man seg faktisk i fare for å miste dyrene sine. Ja, det skal naturligvis mye til, slike saker prioriteres ikke osv, men det er allikevel en mulighet. Så svaret på TS sitt spsm er egentlig JA - du kan miste hundene dine, dersom du ikke har penger til å gi de stell og nødvendig behandling. Derfor ville jeg satt mål om å ordne opp i økonomien og sørge for at det ikke kan skje :) Det vil være det beste både for deg og for hundene.

Se Luksusfellen gratis på TV3 Play, sett deretter opp et budsjett og kontakt så kreditorene ang en avtale. Stikk innom forumet http://www.pengevett.com/gjeld/for hjelp og tips ang å få til avtale med kreditorer. Flere har klart det selv før, så der er det gode tips å få :)

Skrevet

AnonymBruker, on 11 Oct 2015 - 21:45, said:

Kan kemner eller namsmann kontakte husvert da, for å bekrefte at betaling av husleie er ajour? Jeg har gjeldsordning så vet man mister retten til alt, men kan de ta "kontroller", for å si det sånn?

Nei, hvorfor i all verden skulle de gjøre det?

Men det som derimot skjer, er vel at husverten klager på at han ikke får betaling, og så ryker hele gjeldsordninga di.

Skrevet

Se Luksusfellen gratis på TV3 Play

Innlegget du svarer på, er tre år gammelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...