Gå til innhold

Tips til treningsmetoder, dietter og andre småtips.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så snart jeg har født er jeg klar for å begynne å miste noen kilo. Begynte allerede litt før svangerskapet, men så kom svangerskapet da. Dårlig unnskyldning, vet det. Men uansett jeg er kjempe motivert til å begynne igjen. Så tenkte allerede nå å begynne å lese meg opp på litt diverse metoder osv, så lurer på om dere har noen tips. Ulike treningsmåter som er effektive, dietter eller andre små tips som hjelper.

Anonym poster: 42b489cbd30b9ef91b6810f902a4a95e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk barn nr 2 i oktober og hadde da fråtset i 9 mndr... Det resulterte i 31 kg ekstra på vekta og 20 av dem stod fortsatt igjen da babyen var født.. Begynte så smått med å gå 20.30 min turer hver dag, så fort jeg følte meg i form til det, deretter startet jeg håndballtrenig 5 uker etter fødselen (burde nok egentlig venta noen uker til!). Kuttet ut alt av godteri, brus, kaker, kjeks osv, bortsett fra en liten dose som jeg tillot meg på fredag-eller lørdagskvelden. Begynte også å bytte ut brød med knekkebrød, og valgte fullkornprodukter der det gikk an;) Spiste/spiser en nutrilettbar til frokost eller lunsj, eller spiser jeg vanlig mat som alle andre og kan godt kose meg med en burger, pizza eller kebab en gang innimellom altså;)

Ellers har trening vært min store greie og det er vel der hovedfokuset har ligget.. Meldte meg på treningsstudio i februar og har trent 4-5 dager i uka der imens jeg var i permisjon, 2-3 dager etter at jeg begynte å jobbe igjen... 19 av 20 kg er borte vekk i dag;D

Så, ingen mirakelkur her altså, hehe... Men hvis man virkelig VIL, så er et bare morsomt å utfordre seg selv. Og følelsen du får når resultatene viser seg er helt herlig. Absolutt verdt det!

Gjest Nanne70
Skrevet

Sunt kosthold, kaloriunderskudd og tilstrekkelig aktivitet :) Selv opplevde jeg at vekttapet virkelig skjøt fart når jeg begynte å være mer "hverdagsaktiv" i tillegg til trening.

Bytt ut alle brød-, ris- og pastatyper med fullkornsvarianter, og begrens inntaket. Bruk Kesam i stedet for rømme, spis Skyr i stedet for vanlig yoghurt. Spis mest mulig rent kjøtt og fisk istedet for farsevariantene. Spis masse grønnsaker og drikk nok vann. Har du lyst på noe søtt, spis frukt og vaniljekesam/Ja vaniljeyoghurt. Jordbær er supert!

Kutt ut godter, brus, snacks, kjeks og kaker i hverdagen, men unn deg èn dag i uka der du koser deg med det du liker best. For min del er dette vanligvis lørdag, og da spiser jeg 100-150 g (mørk) sjokolade og kanskje litt snacks og f.eks. pizza til middag(hjemmelaget pizza med grov bunn, sunt fyll og fettfattig ost).

Farris Bris blandet med Fun Light eller Lerum saft uten sukker er et godt alternativ til brus.

Skrevet

Det er ingen mirakelkurer. Fornuftig og nok mat og trening. Intervaller og tung styrke er mine tips! Som innlegget over knekkis (grove) og fullkorn der man kan. Jeg spiser lite eller ingen potet og ris. Pasta har jeg ikke rørt siden jeg tok tak i livet mitt. Spiser ikke noe godter, is, kjeks, kaker og er nøye med hvilke frukter jeg spiser.

JEG trener 10 ganger i uka ( ikke nå når jeg er på fjellet da), men jeg har ikke barn og har en sambo som også trener en del. Familien forøvrig har fått beskjed om at jeg har ego-år nå... noe de forstår og godtar. Siden 3.januar 2012 har jeg nå tatt av 43,9kg

INGEN mirakelkur, men hardt arbeid. For meg er det blitt en livsstil jeg elsker! Endorfinjunkie... På fjellet har jeg fått med meg et eget opplegg for styrke med egen kropp som min treningsveileder på senteret jeg går på har lagt opp til meg.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

1. Godteri-brus-og-potetgull-stopp.

2. Begynn å forsyne deg med mindre posjoner så fort ungen er født. Bruk frokosttallerken i stedet for middagstallerken.

3. Begynn å jogge/beveg deg på andre måter

4. Går du ikke ned i vekt ved å gjøre disse grepene, må du spise mindre og trene mer, eventuelt begynne å telle kalorier.

Gjest *Maja*
Skrevet

Man trenger bare 200 kalorier ekstra under svangerskapet og 500 kalorier ekstra under amming. Ellers så kan en fint spise sunt og magert og trene med barn i magen.

Mange stopper å "slanke" seg når de blir gravide av en eller annen grunn. Liker egentlig ikke ordet slanking. Synes livsstilsendring er bedre og det er noe en kan gjøre hele året uansett om en er gravid eller ikke. Husk at dess bedre form du er i under svangerskapet dess mer overskudd og energi vil du ha når barnet blir født, samt at det er lettere å holde formen ved like etter svangerskapet om en har et bra grunnlag.

Yoga/pilates er SUPER trening for gravide. Det strammer opp og styrker hele kroppen samt at det gjør deg mer fleksibel og smidig. I tillegg kan du powerwalke, noe som brenner fett.

Sammen med et sunt kodtshold basert på gode proteiner fra egg, svin, kylling etc, trege karbs, frukt og grønt og masse vann så kan du trygt komme deg i super form selv om du er gravid.

Skrevet (endret)

Jeg merket at det største problemet mitt de siste årene er at jeg har fortsatt å spise selv om jeg er mett. Rett og slett fordi det er mer mat igjen. Det er jo ganske dumt. Tror det er mange som gjør det samme uten å tenke på det, rett og slett fordi det har blitt en vane. Bare ved å være mer bevisst dette kommer jeg i kaloriunderskudd hver dag. Lager også mindre porsjoner, så det ikke blir så sinnsykt mye, jeg blir jo faktisk mett uansett.

Også lastet jeg ned MyFitnessPal på mobilen, der du kan registrere hva du får i deg. Bare ved å ha det svart på hvitt hjelper meg med å ikke skeie ut unødvendig. Jeg vet at hvis jeg spiser en hel pose potetgull til vanlig så må jeg føre det opp, og ser hvor mange tomme kalorier det er i det..

Men mest av alt synes jeg det er greit å huske at det ikke er noen grunn til å være fanatisk. Jeg kan kose meg, men ved å faktisk lytte til kroppen min vil jeg ikke føle behovet for å stappe i meg masse dritt. Men jeg unner meg alltid lørdagsgodt :D

Edit: Også gjort det til en vane å være mer aktiv. Ikke nødvendigvis intensiv trening hver dag, men bare det å gidde å gjøre ting. Går i stedet for buss hvis jeg kan. Bruker tredemølla foran underholdende program på TV-en. Bruker videone til Jillian Michaels som ligger ute på Youtube, det er bra trening som ikke trenger å ta så lang tid hver dag.

Endret av HedvigR
Gjest Vinglepetra
Skrevet (endret)

Jeg merket at det største problemet mitt de siste årene er at jeg har fortsatt å spise selv om jeg er mett. Rett og slett fordi det er mer mat igjen. Det er jo ganske dumt. Tror det er mange som gjør det samme uten å tenke på det, rett og slett fordi det har blitt en vane. Bare ved å være mer bevisst dette kommer jeg i kaloriunderskudd hver dag. Lager også mindre porsjoner, så det ikke blir så sinnsykt mye, jeg blir jo faktisk mett uansett.

Også lastet jeg ned MyFitnessPal på mobilen, der du kan registrere hva du får i deg. Bare ved å ha det svart på hvitt hjelper meg med å ikke skeie ut unødvendig. Jeg vet at hvis jeg spiser en hel pose potetgull til vanlig så må jeg føre det opp, og ser hvor mange tomme kalorier det er i det..

Men mest av alt synes jeg det er greit å huske at det ikke er noen grunn til å være fanatisk. Jeg kan kose meg, men ved å faktisk lytte til kroppen min vil jeg ikke føle behovet for å stappe i meg masse dritt. Men jeg unner meg alltid lørdagsgodt :D

Edit: Også gjort det til en vane å være mer aktiv. Ikke nødvendigvis intensiv trening hver dag, men bare det å gidde å gjøre ting. Går i stedet for buss hvis jeg kan. Bruker tredemølla foran underholdende program på TV-en. Bruker videone til Jillian Michaels som ligger ute på Youtube, det er bra trening som ikke trenger å ta så lang tid hver dag.

Takk for tips :) Jeg sliter med mye av det samme som deg, jeg spiser selvom jeg er mett, bare fordi det er rester igjen. Et annet tips er å gå en tur ute, hver dag, med god musikk på øret er det faktisk kjempe deilig og sunt, på den måten får du trent litt hver dag uansett om du kommer deg på treningssentret eller ei.

Endret av Vinglepetra
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Wow, så flinke dere er! Her var det mange gode tips. Jeg har ikke gått opp mer enn 3 kilo, men har fortsatt 8 uker igjen til termin da så kan jo hende det kommer en hel del masse på slutten. Men så kan jeg vel si at jeg var litt godt polstret før jeg ble gravid også. Og så er det jo en fin måte å begynne med litt sunnere mat- og treningsvaner, for barnet å vokse opp med.

Anonym poster: 42b489cbd30b9ef91b6810f902a4a95e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...