t0nje Skrevet 8. juli 2012 #1 Skrevet 8. juli 2012 Jeg skal ta opp fag og da gjelder dette realfag (jeg går språk, samfunn og økonomi) + fagene jeg har fått 4 i. Jeg skal ta noen opp noen fag nå i løpet av 3. klasse på vgs og bruke ett år eller to etter videregående, men det jeg lurer på; er det best å ta fagene opp som nettstudier, lese selv eller møte opp og ha vanlige timer ved skolen? Noen som har erfaring og som kan anbefale studiemåte?
Gjest babyfirefly91 Skrevet 8. juli 2012 #2 Skrevet 8. juli 2012 jeg tar matte s1 og s2 som privatist med undervisning da jeg synes det er lettere å få god forklaring og kan spørre om hjelp i timen, men tar bio 1 som netstudie da det egentlig er mye lesing bare
t0nje Skrevet 8. juli 2012 Forfatter #3 Skrevet 8. juli 2012 Ved hvilken skole om jeg får lovtil å spørre?
Gjest babyfirefly91 Skrevet 8. juli 2012 #4 Skrevet 8. juli 2012 tar matten på akamiet, men tar bio 1 gjennom sonans måtte ha 3 fag for å få støtte fra lånekassen (fagene må tilsvare 420 t) slik at du slipper å betale selv+ jeg tror du kan få litt stipend utenom også da. skolene må være godkjent av lånekassen og du kan kombinere nettstudie og fag med undervisning for å få de 420 timene
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #5 Skrevet 9. juli 2012 Jeg leste selv fordi det er billigst Anonym poster: 51163194d1674c63547f72670f8260d2
rox Skrevet 10. juli 2012 #6 Skrevet 10. juli 2012 Jeg har nå lest selv et år, det er billigst. Men det er tungt, og jeg som ikke har så alt for mye selvdisiplin kom i gang med lesingen alt for sent. Starter på Danielsen Intensivgymas til høsten, der tar jeg fag på et halvår samtidig som jeg får undervisning (og fullt lån/stipend). Skolen er statsstøttet og derfor får jeg standpunktkarakterer, slipper kanskje eksamen og prisen er kjempefin. Ulempen er at jeg må møte i hver time i og med at fravær telles. Bjørknes/Sonans er vel ikke statsstøttet og koster vel helt vilt mye i forhold til Danielsen, pluss at man må vel uansett ta en ordinær privatisteksamen.
Gjest babyfirefly91 Skrevet 10. juli 2012 #7 Skrevet 10. juli 2012 ja sonans/akademiet koster en del men deler av lånet blir omgjort til stipend i det minste og man må melde seg opp til eksamen selv. de har helårs og halvårs stuider de også. Men i stavanger har de iallefall en privatskole som er delvis komunal og delvis privat der du kan ta fag for litt billigere
Tibbie Skrevet 10. juli 2012 #8 Skrevet 10. juli 2012 Til våren planlegger jeg å flytte til Oslo for å studere på Sonans. Dette kun for å høyne karaktersnittet Man kan velge mellom klasseromstudie, og nettstudie. Selv er jeg mest keen på klasseromstudie. Støttet av lånekassen!
t0nje Skrevet 20. juli 2012 Forfatter #9 Skrevet 20. juli 2012 (endret) Takk for mange gode svar! Fordi planen er å studere i Danmark, har de bestemt at; Forbedrede karakterer, tilleggspoeng, alderspoeng osv. teller ikke for opptak til studier i Danmark. Dersom det er spesifikke fagkrav på et studium som du ikke har fra før, kan du ta disse fagene i tillegg for å oppfylle kravene. Disse skal ligge på et eget kompetansebevis. Er så å teit! Derfor er jeg nødt til å ta opp fag i løpet av vg3 slik at jeg får dem på førstegangsvitnemålet. Når jeg har fullført vgs skal jeg ta de nødvendige fagene, R1, R2, KJ1 og FY1. Og kanskje BI1, B2, KJ2 og FY2 for å få maksimalt med realfagspoengene jeg trenger.. Håper virkelig disse ikke går inn under kategorien ''teller ikke for opptak til studier i Danmark'' for da kan jeg se langt etter å komme inn på medisin i det landet.. Endret 20. juli 2012 av t0nje
rox Skrevet 20. juli 2012 #10 Skrevet 20. juli 2012 Takk for mange gode svar! Fordi planen er å studere i Danmark, har de bestemt at; Forbedrede karakterer, tilleggspoeng, alderspoeng osv. teller ikke for opptak til studier i Danmark. Dersom det er spesifikke fagkrav på et studium som du ikke har fra før, kan du ta disse fagene i tillegg for å oppfylle kravene. Disse skal ligge på et eget kompetansebevis. Er så å teit! Derfor er jeg nødt til å ta opp fag i løpet av vg3 slik at jeg får dem på førstegangsvitnemålet. Når jeg har fullført vgs skal jeg ta de nødvendige fagene, R1, R2, KJ1 og FY1. Og kanskje BI1, B2, KJ2 og FY2 for å få maksimalt med realfagspoengene jeg trenger.. Håper virkelig disse ikke går inn under kategorien ''teller ikke for opptak til studier i Danmark'' for da kan jeg se langt etter å komme inn på medisin i det landet.. Husk å ta internasjonal engelsk hvis du ikke har dette fra før, du trenger nemlig det for å komme inn der
TK92 Skrevet 20. juli 2012 #11 Skrevet 20. juli 2012 Jeg skal ta opp fag ved Akademiet i Bergen Anbefaler å ha undervising spesielt om du skal ta vanskelige fag! Jeg prøvde å ta opp matte før jul i fjor helt på egenhånd, meldte meg kun opp til eksamen, endte opp med en karakter dårligere enn jeg hadde fra før...
t0nje Skrevet 21. juli 2012 Forfatter #12 Skrevet 21. juli 2012 Husk å ta internasjonal engelsk hvis du ikke har dette fra før, du trenger nemlig det for å komme inn der Dette har jeg allerede og hadde 5 i både muntlig og skriftlig til jul MEN gikk ned til 4 i begge til sommeren.. så er mulig jeg tar de opp igjen for å få forbedret dem
t0nje Skrevet 21. juli 2012 Forfatter #13 Skrevet 21. juli 2012 Jeg skal ta opp fag ved Akademiet i Bergen Anbefaler å ha undervising spesielt om du skal ta vanskelige fag! Jeg prøvde å ta opp matte før jul i fjor helt på egenhånd, meldte meg kun opp til eksamen, endte opp med en karakter dårligere enn jeg hadde fra før... Jeg er nødt til å ta fellesfagene på nett i og med at jeg fremdeles går på vgs. og fordi stede jeg bor på er i gokk.. med nærmeste privatgymnas minimum 2 timer unna. Også fordi at i Danmark har de helt lolsystem som tilsier at det ikke går ann å forbedre fagkarakter på fellesfagene etter endt vgs. fordi dette ikke er mulig å gjøre i Danmark. Men på den andre siden, de obligatoriske fagene jeg mangler vil jeg nok ta med undervisning da jeg ikke tar ting lett og Akademiet i Bergen hørtes bra ut! Takk for tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå