Diva Skrevet 12. februar 2004 #21 Skrevet 12. februar 2004 Var det fra Masseundersøkelsen mot livmorhalskreft du fikk brev kanskje ? De tar gjerne runder med brev og påminnelser til folk, og det er ganske bra. Lykke til med gu,- det går sikkert bra :D Også er det SÅ flott å få det overstått!
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2004 #22 Skrevet 12. februar 2004 Var det fra Masseundersøkelsen mot livmorhalskreft du fikk brev kanskje ? De tar gjerne runder med brev og påminnelser til folk, og det er ganske bra. Ja, det stemmer! :D
Snuppelure Skrevet 16. februar 2004 #23 Skrevet 16. februar 2004 Ja, det stemmer! :D Vi står alle (jenter) i et slikt register. De som ikke har tatt celleprøve på tre år får en påmindelse om at det bør du gjøre snart... Når du tar en sliik prøve blir det innraportert til dette sentrale registeret, slik at de ikke kaller inn jenter som har tatt slike prøver nylig. Celleprøver er veldig viktig å ta. ikke bare for å sikkre fertilitet men også for å ungå kreft.
Arkana Skrevet 16. februar 2004 #24 Skrevet 16. februar 2004 Vi står alle (jenter) i et slikt register. De som ikke har tatt celleprøve på tre år får en påmindelse om at det bør du gjøre snart... Når du tar en sliik prøve blir det innraportert til dette sentrale registeret, slik at de ikke kaller inn jenter som har tatt slike prøver nylig. Nåja, jeg har fått et slikt brev flere ganger og jeg har tatt celleprøve jevnlig i flere år (hos flere forskjellige leger også).
huzky Skrevet 16. februar 2004 #25 Skrevet 16. februar 2004 Dette går nok veldig greit, skal du se!! I denne sammenheng kan jeg godt fortelle deg en historie jeg har opplevd når det gjelder GU. Jeg skulle til fastlegen min og foreta en gynekologisk undersøkelse ifm at jeg hadde gått på p-pillen i ett år. Da jeg troppet opp, viste det seg at den dagen var det vikar. Dette var en kjekk, ung turnuskandidat. :o Smårød i kinnene satte jeg meg opp i GU-stolen. Han var faktisk veldig hyggelig, og forklarte alt han gjorde - og hva de instrumentene han brukte var til, og greier... Var ikke farlig i det hele tatt. Men jeg må innrømme at jeg hadde følt meg litt mer komfortabel med en gammel kjerring på 50 som drev på "der nede"
Gjest glamourgirl Skrevet 16. februar 2004 #26 Skrevet 16. februar 2004 Ja, det stemmer! :D Jeg fikk også det brevet, nå ble jeg minnet på å få gjort noe med saken... Jeg pleier å gå med skjørt når jeg er til GU, da føler jeg meg ikke så naken. Prøv å slappe godt av, og ikke tenk så mye. Ingenting er vondt, men det er rart, og litt ubehagelig at noen skal "drive på" der nede, når det er helt useksuellt... Celleprøven kjenner du, men det er ikke vondt, og det er det "vondeste" dvs, det du kjenner mest. Ikke gru deg for mye, det går veldig bra, skal du se! Klem på veien fra glammy, som må få bestilt time straksest selv...
Gjest Nuske77 Skrevet 16. februar 2004 #27 Skrevet 16. februar 2004 Det er vel vanlig at en gruer seg til en slik undersøkelse de første gangene. Det er jo ikke så moro å ligge der, men det er jo så fort gjort. Jeg grudde meg veldig første gangen - hadde alle skrekkhistoriene i bakhodet - Da jeg gikk ut av legekontoret igjen tenkte jeg at "dette var jo ikke ille, hvorfor grudde jeg meg så innmarri".... Velger å tro at jeg ikke er alene om den tanken. Det hjelper kanskje litt å tenke på at dette er noe som er en rutine for legen. Hopp i det du, det kommer til å gå så greit at :-)
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2004 #28 Skrevet 17. februar 2004 de sier at det er verre og ha en dame som gynekolog enn mannlig pga at den kvinnlige er mer hardhent og sånn mens den mannlige er mer forsiktig.jeg skal til gynekologen snart jeg og for første gang..fruer meg imarri jeg også!så da er vi 2 om det:)jeg skal til gynekolog..
Gjest Poirot Skrevet 17. februar 2004 #29 Skrevet 17. februar 2004 Har bare vært hos damer og de har alle vært veldig flinke og forsikitge.
Gjest Diva i.i. Skrevet 17. februar 2004 #30 Skrevet 17. februar 2004 Tror det er en myte at damer er mer hardhendte enn menn... Tror det er forskjellig fra gynekolog til gynekolog jeg. Det går an å si "er du snill å ta det litt forsiktig", og også be om et lite spekulum under undersøkelsen. Ubehagelig er det uansett i allefall ( min erfaring ), men det er SÅ nødvendig! Når en har vært en gang og kommet over den terskelen, så er det i allefall stort sett lettere de neste gangene ( som oftest ).
Gjest anneline Skrevet 17. februar 2004 #31 Skrevet 17. februar 2004 Du trenger ikke noen rekvisisjon fra din fastlege for å gå til en privatpraktiserende gynekolog. Det er bare å finne en passende gynekolog i f.eks gule sider, og bestille time. Det går nok adskillig raskere å få time hos en privat, ettersom de ikke jobber 9-16. Det er imidlertid en del dyrere å gå til en privatpraktiserende, men 'servicen' er mye bedre (de fleste private har bl.a muligheter til å la deg følge med på 'ditt indre' via et kamera på spekulum). Regn iallefall med å betale 500 kroner ++. Siden dette er en undersøkelse din fastlege kan gjøre like bra, så får du ikke dekket dette på noen måte. Noe annet hadde det vært om du måtte utredes hos spesialist p.g.a spesielle forhold. Så er det opp til deg om det er verdt pengene. Selve undersøkelsen er fort gjort, men det er ikke til å stikke under en stol at det kan være ekkelt, særlig de første gangene, men det har ikke noe med fysisk smerte å gjøre. Personlig kjenner jeg et lite stikk når de tar slike prøver; men det er absolutt ikke smertefullt. Noen kan blø litt etterpå, men det skal være bind og truseinnlegg tilgjengelig på legekontoret event toalettet. Hvis du føler deg usikker så ta med et bind. Håper det ikke blir altfor ille. hilsen anne
Damien* Skrevet 17. februar 2004 #32 Skrevet 17. februar 2004 haha,d var mening å oppmuntre deg:)eg skrev min egen historie men har sletta den nå. det går sikkert bra!!!!
Gjest Donna Skrevet 18. februar 2004 #33 Skrevet 18. februar 2004 kan man blø etterpå?? Trodde legen brukte en vattpinne og bare strøk litt slim på denne?? :o :oops: Huff ..........jeg burde vært til undersøkelse nedentil jeg også ..... :-? Men har ikke turd ennå
Arkana Skrevet 18. februar 2004 #34 Skrevet 18. februar 2004 kan man blø etterpå?? Trodde legen brukte en vattpinne og bare strøk litt slim på denne?? :o :oops: Det er svært lite blod da, mer slik at du bare får litt farget utflod. Slimhinnene kan være ganske skjøre slik at man lett blør.
Gjest Donna Skrevet 18. februar 2004 #35 Skrevet 18. februar 2004 åååååååå ok :oops: puh! Såg for meg masse blod jeg - og det som blør - pleier gjøre vondt
Arkana Skrevet 18. februar 2004 #36 Skrevet 18. februar 2004 åååååååå ok :oops: puh! Såg for meg masse blod jeg - og det som blør - pleier gjøre vondt Neida, det gjør ikke vondt etterpå (og jeg synes ikke det gjør vondt mens han holder på heller). Du kjenner så vidt at han stryker den vattpinnen, og noen synes det er ubehagelig, men personlig merker jeg det knapt. Og når det er over, så er det over, da merker jeg ingenting. Det minner meg uansett om at det er tre år siden sist og jeg har bare ett brett p-piller igjen, så jeg må til pers selv ganske snart. :-?
starie Skrevet 18. februar 2004 #37 Skrevet 18. februar 2004 kan man blø etterpå?? Trodde legen brukte en vattpinne og bare strøk litt slim på denne?? :o :oops: Huff ..........jeg burde vært til undersøkelse nedentil jeg også ..... :-? Men har ikke turd ennå Jeg blør som en gris når jeg har tatt celleprøver og det er visst noen som ofte gjør det. Dette skjer uavhengig av legen jeg har gått til. Det er ikke vondt, men det er jo litt flaut når gynekologen står og vasker blod av stolen etterpå :oops: Vet så godt hvordan det er å være nervøs! En av de første gangene var jeg så nervøs og spente musklene så inmari at spekulumet hoppa ut og havnet i fanget til legen
Gjest anneline Skrevet 19. februar 2004 #38 Skrevet 19. februar 2004 Det er som jeg ser veldig individuelt hvor mye man 'blør' etter en sånn undersøkelse, men det er nok greit å beregne litt blodig utflod etterpå. Det er uansett ikke særlig hyggelig å få i trusene, så bind/truseinnlegg anbefales i etterkant. Hadde ingen smerter forbundet med blødningen, så det er ikke noe å være engstelig for om det skulle komme litt. Er som de andre sier bare litt 'irritasjon' ettersom livmortappen ikke er et ofte besøkt sted på kroppen. Men er det slik at det bare tas prøve av slimet rundt livmortappen? Min lege skraper faktisk av noen celler fra selve livmortappen etter det jeg forstår, og det er derfor jeg kjenner et yderst lite stikk når det skjer. Man får vel heller ikke blødninger om man bare tar prøver av slimet, jfr. de som f.eks setter inn p-ring og slike ting. De blør da ikke når de setter inn en slik en. Kanskje det er kommet noe nytt siden jeg var sist? Er vel to år siden sist jeg var inne og tok den prøven. Håper du som skrev første innlegg ikke blir vettskremt av å høre på oss, men det er jo greit å vite slike ting i forkant, slik at du slipper å få sjokk hvis det skulle komme litt blod, og ikke minst slipper pinlige episoder om det skulle komme litt blod i etterkant. Husk at for legen er dette bare rutine, og noe de gjør hver dag. Hvis du har behov for prevensjon er det kanskje greit å ordne det i samme slengen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå