Gå til innhold

Underlivsundersøkelse - trenger back up

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk brev i fjor også og hadde tenkt til å ta en celleprøve av underlivet, men jeg fikk aldri rotet meg til det. Nå har jeg fått en påminnselse i posten, og tenker at denne gangen MÅ jeg gjøre det.

Men dette gruer jeg meg veldig for, for det virker veldig ubehagelig. Jeg er glad jeg har en kvinnelig lege, men allikevel synes jeg ikke hun er så flink... Er det vanlig å gjøre dette hos fastlegen sin? Hva sier man når man skal bestille en time, spesifiserer man hva det er til? Om jeg vil gjøre dette hos en spesialist, kan jeg da få en rekvisisjon over telefon uten å måtte ha en time hos fastlegen først?

Huff, trenger bare litt opp-backing på dette området, for det er virkelig et stort skritt å ta for å gjøre dette. Trenger ikke så mye "Dette er viktig, dette MÅ du gjøre", for det er jeg veldig klar over....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En gynekologisk undersøkelse er ikke noe å grue seg til i det hele tatt. Jeg "har prøvd" både vanlige leger og gynekologer, og sistnevnte er definitivt flinkest.

Skrevet

En vanlig gynekologisk undersøkelse gjøres hos legen. Du trenger ikke si noen ting når du ringer, du bare sier at du gjerne vil bestille en time og de aller aller færreste spør hva det gjelder (og skulle de gjøre det kan du vel bare si "en vanlig helseundersøkelse" eller noe sånt). Å gå til en spesialist (gynekolog) er unødvendig og ikke minst dyrere. Og, det er ingenting å grue seg for, det er over på 3 minutter og gjør ikke vondt. Ha på deg en litt lang genser eller noe sånt, hvis du føler deg mer komfortabel da.

Skrevet

Du merker ikke selve celleprøven. De bruker noe som ligner en q-tips og stryker denne langs slimhinnen. Ikke vondt (jeg merker det ikke i det hele tatt)

Skrevet
En vanlig gynekologisk undersøkelse gjøres hos legen. Du trenger ikke si noen ting når du ringer' date= du bare sier at du gjerne vil bestille en time og de aller aller færreste spør hva det gjelder (og skulle de gjøre det kan du vel bare si "en vanlig helseundersøkelse" eller noe sånt). Å gå til en spesialist (gynekolog) er unødvendig og ikke minst dyrere. Og, det er ingenting å grue seg for, det er over på 3 minutter og gjør ikke vondt. Ha på deg en litt lang genser eller noe sånt, hvis du føler deg mer komfortabel da.

HALLOOO ?

Det er ikke unødvendig å gå til en spesialist!

Gynekologer er SPESIALISTER på sitt felt og jeg vil anbefale folk å gå til gynekologer jeg, om de tviler på allmenlegers innsats.

Allmennleger kan utføre gynekologiske undersøkelser, men det er ofte bedre "sikrere" hos gynekolog. Jeg har kun opplevd dårlige allmennleger som "prøver" seg på gynekologi, både privat og i yrkesmessig sammenheng og det er ganske kjipt!

En "vanlig" gu utføres fint hos allmennlege, men skal man noe litt mer enn "vanlig" så bør man gå til gynekolog. Disse gjør gu hele dagen og er proffe som bare det.

Synes det bør være valgfritt for alle og enhver å gå til den man føler seg mest trygg hos, enten det er allmennlege eller gynekolog i allefall ;-)

P.S : JEG merker celleprøvetakningen.

Det er forskjellig fra person til person mht smerte etc.

Og det er litt rart å si at "det er ikke noe vits i å grue seg".

Mange gruer seg fordi det faktisk kan være vondt. Men det er som sagt varierende fra person til person.

Undersøkelsen går i allefall fort :)

( det er flere former for prøvetakning også.... de kan variere i følelse.. )

Skrevet

Jeg har aldri vært hos spesialist, tar så langt alle sjekker hos fastlegen. Det er en grunn til at leger har en benk for GU på kontoret...

Skrevet

GU hos fastlegen er helt greit. Ei celleprøve gjør ikke vondt, men kan kjennes litt ekkel ut (jeg merker den godt, men det er ikke vondt). Bare gå til fastlegen og bestill time. Null problem og ikke nødvendig med gynekolog til en slik standardundersøkelse.

Gjest Divaen i.i.
Skrevet
Jeg har aldri vært hos spesialist' date=' tar så langt alle sjekker hos fastlegen. Det er en grunn til at leger har en benk for GU på kontoret...[/quote']

Sier ikke at allmennleger ikke kan utføre gu, Poirot.

Sier min mening om saken som både pasient og helsemedarbeider, og hva jeg har erfart.

At en her sier at det er UNØDVENDIG å gå til en spesialist, er ganske drøyt. HVA er de ellers her for ? Jo, nettopp, for å ta seg av tilfeller som allmennlegene ikke klarer å ta, og ellers å utføre vanlige kontroller og gu på pasienter.

Smak og behag kan man da si.

Men jeg vil påstå at spesialistene er veldig kjekke å ha.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ta gjerne i mot fler svar og oppmuntriner også, dette trenger jeg.

Ennå et spørsmål...

Bekymringen min er litt det at kanskje ikke alle leger gjør dette her, og jeg vet at legen min ikke har noen GU-stol på sitt kontor... Derfor tenkte jeg at hun kanskje bør vite om det på forhånd....

Og et praktisk og ekstremt dumt spørsmål...tar man av seg alt fra livet og ned? Sko og sokker og alt?

Skrevet

Hvis du er nervøs kan du ha med en god venninne, eller be om at en sykepleier/eller hva de nå er som jobber der, er med under undersøkelsen.

Skrevet

At en her sier at det er UNØDVENDIG å gå til en spesialist, er ganske drøyt. HVA er de ellers her for ? Jo, nettopp, for å ta seg av tilfeller som allmennlegene ikke klarer å ta, og ellers å utføre vanlige kontroller og gu på pasienter.

Ja, nettopp de er her for å ta seg av det allmennlegene ikke kan, og det er jo faktisk unødvendig å få til gynekolog for en vanlig GU, i og med at den vanlige fastlegen kan gjøre det samme. At noen likevel velger å gjøre det slik gjør det jo ikke mindre unødvendig.

Skrevet

Og et praktisk og ekstremt dumt spørsmål...tar man av seg alt fra livet og ned? Sko og sokker og alt?

Sko er vel praktisk å ta av hvis du skal ha av deg buksa og trusa, men ellers kan du ha på hva du vil.

Skrevet

Du kler av bukse og truse, sokkene kan du ha på og alt annet også.

Når du bestiller time er det greit å si fra hva du skal. Jeg skal ha en time til alminnelig GU, så vil legen avklare med deg hva det er du lurer på først. I den innledende samtalen kan du jo også fortelle at du er nervøs og be henne forklare nøye hva hun gjør - det hjelper nemlig veldig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, jeg må si jeg gruer meg litt til dette.

Hadde nok vært mer fortrolig med å gå til en spesialist, men det virker som om det blir litt mye styr om man på forhånd trenger en rekvisisjon fra sin fastlege....

Skrevet

Det er lurt å bestille dobbelt time, siden det tar litt tid, på/avkledning. En vanlig legetime er bare 15 min. + 5 min til journalføring.

Skrevet

Ring legekontoret som har sendt deg brevet. Si at du henviser til brev du har fått i posten og derfor skal bestille time til en GU. ( bare si GU, de vet hva det betyr )

Deretter tar du timen og ifører deg en lang genser. Du har full anledning til å ta med deg en venninne dersom du føler det betryggende.

Selve prøven går fort.

Så blir celleprøvene sendt inn for undersøkning.

Finner de uregelmessigheter vil du nok bli henvist for videre prøvetaking hos en spesialist i gynokologi.

Da vil de ta "større" celleprøver . Dette kan være ganske smertefult.

Men det er ikke noe å bekymre seg for på forskudd.

Lykke til !

Skrevet

Fastlegen min har heller ikke stol på kontoret men de har ett eget rom til dette!

Skrevet

Kjære gjest,

Først av alt vil jeg si GÅ Å TA DEN FORDØMTE CELLEPRØVEN!

Når det er sagt vil jeg forklare litt :-)

Det gjør ikke særlig vondt. det kan hende at du kjenner en liten iling. Selv synes jeg det værste er den "nedverdigelsen" man følver ved å sitte i denne stolen....

men GU er noe vi jenter både må og bør gjennomføre en gang i blandt.

Jeg har tatt veldig mange calleprøver de sitste 2 1/2 årene, nettopp fordi legen fant celleforandringer. Nå er jeg opperert og kontrolert i over 1 år, og alt ser ut til å ha blitt bra igjen. Det jeg er i dag er utrolig glad for er at de fant ut av dette så fort. Celleforandringer er noe du ikke vil ha.

Om din fastlege ikke har denne stolen på sitt kontor har han/hun helt sikkert det på et annet rom. fastleger kan ta slike prøver. Det går under almenn medisin. Om du derimot får påvist celleforandringer er nok tiden inne for å oppsøke en spesialist.

jeg har alltid brukt en spessialist, og han er i tillegg mannnlig. Men det blir ettersom du føler for.

Det viktigste er at du får tatt denne prøven. det værste er å gå og grue seg til noe som egentlig ikke er så ile når det først er gjort.

Sender deg en klem på veien. :-)

Gjest Anonymous
Skrevet
Ring legekontoret som har sendt deg brevet. Si at du henviser til brev du har fått i posten og derfor skal bestille time til en GU. ( bare si GU, de vet hva det betyr )

Jeg fikk ikke dette fra mitt lokale legekontor, men fra et aller annet sentralt hold....men legekontoret vet nok hva brevet dereier seg om...

Skal manne meg opp og se om jeg får bestilt en time i morgen, for denne gangen må jeg "presse" meg til å gå igjennom dette.

Takk for alle gode svar og tilbakemeldinger. Tar gjerne i mot fler også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...