Sulosi Skrevet 8. juli 2012 #1 Skrevet 8. juli 2012 Jeg har en sønn som har en spesifikk språkvanske og synes han får får lite hjelp i fht hvor mye han strever. Er det noen flere her inne som har barn med samme vanske? Og hvor mye og hva slags hjelp får barnet? Min gutt får tre timer med spes ped i uka og det merker jeg er altfor lite. Han har blitt tilbudt pc program for dyslektikere men han har jo ikke dysleksi så det takket vi nei til.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #2 Skrevet 9. juli 2012 Jeg har en sønn som har en spesifikk språkvanske og synes han får får lite hjelp i fht hvor mye han strever. Er det noen flere her inne som har barn med samme vanske? Og hvor mye og hva slags hjelp får barnet? Min gutt får tre timer med spes ped i uka og det merker jeg er altfor lite. Han har blitt tilbudt pc program for dyslektikere men han har jo ikke dysleksi så det takket vi nei til. Hei! Mulig dette er et dumt spørsmål, men kan en spesifikk språkvanske være f.eks at man ikke klarer å uttale "R"? Isåfall er det vel logoped som bør komme inn på banen, eller så kan det jo være logoped fra PPT som er innvilget. Regner med han er i skolealder siden han har fått tilbud om pc, men er enig i at det høres litt rart ut om programmet er rettet mot dysleksi om gutten din ikke har dette. Hvis språkvansken består av problemer med uttale høres jo 3 timer ok ut, men det er sikkert tøft likevel å se at ungen sin strever. Dere kunne sikkert fått veiledning ift hvilke øvelser dere kunne øvd på hjemme med gutten evt.? (Om det er noe som kan trenes på hjemme også da). Lykke til uansett Anonym poster: 46f05c5e6cafd9263e17983b4e271201
skruf Skrevet 9. juli 2012 #3 Skrevet 9. juli 2012 Vet ikke hvilke språkvansker sønnen din har, så vanskelig å si noe om 3t i uka... Jenta vår har slitt med å si R, så hun fikk 1t i uka med logoped da hun begynte på 2trinn. Pluss hun hadde en egen bok som gikk mellom oss og logopeden, der vi fikk ukelekser på regler, rim og uttalelsesmåte på ordene (skulle si D i stedet for R). Vi måtte sitte et kvarter hver dag med henne. Men det ga effekt:-) Nå sier hun en skikkelig fin rullende R i alle ord.
Sulosi Skrevet 9. juli 2012 Forfatter #4 Skrevet 9. juli 2012 En spsifikk språkvanske er ikke problemer med uttale. Det går på kottidsminne og evnen til å ordlegge seg på en forståelig måte samt å oppfatte hva andre sier. Ironi er feks veldig vanskelig, han tar alt veldig bokstavlig noe som gjør at han lett blir såret for ting som egentlig var ment som tull. Han klarer ikke å fortelle en historie fra begynnelse til slutt men hopper frem og tilbake, veldig slitsomt å høre på. Jeg må omorganisere alt han sier i mitt hode for å forstå hva han skal frem til og i hvilken rekkefølge ting har skjedd. Han har en IQ som er helt normal for alderen og lærer veldig fort dersom han får det tilrettelagt. Feks fikk han en klarinett og allerede første dagen kunne han hele skalaen. Men å lese er veldig vanskelig. Han leser og forstår de første setningene og så faller han av og bare leser mekanisk, husker ike lengre hva som sto i begynnelsen av lesestykket. Hjemme ser han mye film, da får han bilder samtidig og klarer å henge med. Jeg tråler videosjapper for å finne filmer som han kan ha nytte av, feks filmer med historisk innhold. Som liten strevde han med uttalen også men det rettet seg etter at barnehagen begynte å tilrettelegge for han. Når han nå av og til ikke klarer å uttale så kommer det av at han rett og slett ikke finner den rette måten å si det på inni hodet. Altså ikke en vanlig språkvanske (det finnes ulike språkvansker- uttale, stemmevansker, stamming og spesifikk etc) Han jobber veldig hardt for å klare å henge med på skolen og sosialt, er gjerne helt utslitt kl seks om kvelden (han er ti år). Iom han har en sterk vilje og arbeidskapasitet av en annen verden er det vondt å se at han får lite igjen for innsatsen. Det hender også at det oppstår farlige situasjoner, feks en gang han skulle bruke mikroen for å varme en bolle littegrann. Det tok fyr og gutten kom til meg (var i andre delen av huset) og sa at det var helt grått...han husket ikke "mikrobølgeovn" og "brann".
Gjest Kristin Aas Skrevet 7. februar 2013 #5 Skrevet 7. februar 2013 Hei. Jeg har en del erfaring med denne vansken. Jeg har en sønn som har gått gjennom barneskolen med denne vansken, og han er nå over på ungdomsskolen. Jeg vil gjerne komme i kontakt med deg. Kanskje kan jeg bidra. Anbefaler deg ellers å melde deg inn i dysleksi Norge. Der er foreldreforeningen for barn med spesifikke språkvansker innlemmet. Har nettop oppdaget en gruppe på FB som heter spesifikke språkvansker. Mulig å melde seg inn der og. JEG kjenner beov for å snakke med flere som har erfaring som foreldre, og vil altså gjerne komme i konakt med deg. Meld meg på [email protected]
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå