Gå til innhold

Tips til bil nr to?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurdere å skaffe oss en bil nr to. Bruksområdet er småkjøring mellom barnehage, jobb og butikk. Vi har et britax high way som må passe i bilen, men aller helst bør det være plass til to bakovervendte bilseter siden vi vurderer å begynne å prøve på en til. Er det noen som har noen anbefalinger?

Den bilen vi har er en dieselbil og mannen har relativt lang vei til jobb i motsatt retning av barnehagen, så vi ser egentlig etter en romslig liten kånebil med plass til alt. 5 stjerner er å foretrekke, minimum 4.

Anonym poster: 2c3584f8a5cf89a7aa9617dae0267c8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er snakk om helt ny bil, vil jeg anbefale Mitsubishi Lancer Sportback. Den er litt større enn en "liten kånebil", men det er fullt mulig å plassere to britax max-way i baksetet, bagvogn i bagasjerommet og det meste av pikk-pakk rundt :)

AnonymBruker
Skrevet

Så ikke så dum ut, men den er nok dessverre litt for dyr. Vi tenker å bruke maks 100 000.

Flere som har tips eller erfaringer?

Skrevet

Synd, for det er en fantastisk bil.

Min samboer har en forholdsvis ny VW passat som han ga drøyt 100 000 for, riktignok stasjonsvogn, men med veldig god plass.

Generelt har VW god innvendig plass i forhold til utvendig størrelse, så det er i alle fall et merke å utforske :)

Skrevet

Skoda Octavia har veldig god plass. Der fikk vi inn tre barneseter i baksetet og tvillingvogna i bagasjerommet. Vi vurderte stasjonsvogn men her fikk vi inn like mye i en sedan.

Skrevet

Skoda er bygd på samme chassiet som VW, men er generelt billigere, så der får du mye for pengene :)

Skrevet

Jeg har aldri vært så misfornøyd med bilen som da jeg hadde Peugeot 307 ... ;)

Jeg vil gjerne slå et slag for Toyota Prius. Det er en ganske stor bil, men den er utrolig god og økonomisk til småkjøring.

Skrevet

Enig med Marikke i at prius er en god bil :)

Skrevet (endret)

Hvorfor, marikke?

Det største problemet var vel at frontlyspærene måtte skiftes ofte. I ettertid har jeg lagt merke til at en forholdsmessig stor andel av de bilene jeg møter med et manglende frontlys er en Peugeot ...

Edit: Og det var ikke spesielt lett å skifte de lyspærene!

En annen ting var at interiøret var veldig plastic. Det var knirkelyder her og der ved forskjellige hastigheter, og en plast-duppeditt som satt innenfor sidespeilet i kupeen falt av med jevne mellomrom.

Girkassa tok også kvelden da bilen var relativt ny, men den fikk jeg heldigvis skiftet på garantien. Og så var det noe med eksosanlegget, men det var det mannen min som ordnet opp i, så jeg vet ikke helt hva det var. Uansett var det mye styr med den bilen.

Endret av Marikke
AnonymBruker
Skrevet

"5 stjerner er å foretrekke, minimum 4."

Tenker du på sikkerhet? Sorry for å si det, men det hjelper ikke så mye dessverre. Bare se her:

Har mye å si på størrelsen til bilen du kjører også. Hvordan budsjett har dere satt opp? Skal det være i størrelsen til en fiat (når vi er inne på det) eller en SUV? Skal den være sporty? Har du noen preferanser utenom at den skal være romslig?

Noe du burde gjøre er å vente til VW Up. Da med EL motor da sparer du MASSE penger i form av avgifter, bensin og at du får gratis parkering. Samtidig så er den romslig :)

Anonym poster: afb93d6b70caaff980f5bdf743698fa2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan egentlig veldig lite om bil, så det viktigste kravet er egentlig at det skal være plass til bakovervendt barnesete. Små biler er lettere å parkere, men der får jeg vel bare øve meg.

Vi har en volvo V50 nå, og der må bilsetet stå på passasjersiden for at det skal være plass. Ellers blir barnet sittende veldig bratt. Men slikt kommer vel an på høyden på bilføreren?

Jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger!

Skrevet

Vi vurdere å skaffe oss en bil nr to. Bruksområdet er småkjøring mellom barnehage, jobb og butikk. Vi har et britax high way som må passe i bilen, men aller helst bør det være plass til to bakovervendte bilseter siden vi vurderer å begynne å prøve på en til. Er det noen som har noen anbefalinger?

Den bilen vi har er en dieselbil og mannen har relativt lang vei til jobb i motsatt retning av barnehagen, så vi ser egentlig etter en romslig liten kånebil med plass til alt. 5 stjerner er å foretrekke, minimum 4.

I de fleste biler som har fire dører, tror jeg det går greit å få inn to bakovervendte seter. Problemene blir litt større når en skal ha inn tre seter.

Skrevet

I de fleste biler som har fire dører, tror jeg det går greit å få inn to bakovervendte seter. Problemene blir litt større når en skal ha inn tre seter.

Tja, i min bil er det ikke plass til to BeSafe x3 bakovervendt - muligens med mindre sjåføren er kortvokst. Jeg ville heller ikke prøvd meg på bakovervendte seter i VW Polo.

Skrevet

Er det ikke billigere å kjøpe et sete som er tilpasset bilen enn å kjøpe en bil som er tilpasset setet? Om dere finner en bil dere liker til 95 000 kan dere vel fleske til med et nytt sete for de 5000 dere har til overs. Så slipper dere å flytte setet mellom bilen også. Selv om setene er lette å montere er det en skikkelig drittjobb.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det setet vi har er bakovervendt, plus godkjent og går til 25 kg. Men hvis noen har tips til et annet merke med de samme spesifikasjonene som tar mindre plass så tar jeg gjerne imot det altså. Jeg vil ha barnet bakovervendt så lenge som mulig, så da blir det et krav til bilen.<br /><br /> Anonym poster: 2c3584f8a5cf89a7aa9617dae0267c8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...