Gå til innhold

Erfaringer fra jobb som personlig assistent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vurderer å søke stilling som personlig assistent via Uloba,

der man jobber for mennesker med ulike funksjonshemminger.

Såvidt jeg forstår varierer arbeidsoppgavene stort, alt fra husarbeid,

følge med på handletur/legebesøk/fritidsaktiviteter, personlig hygiene,

avhengig av personens individuelle ønsker/behov.

Noen som har erfaring fra en sånn jobb?

Hadde vært fint å høre fra dere ift. trivsel og hvilke arb.oppgaver

deres jobb innebærte, og f.eks hvordan dere kom overens med personen dere assisterte.

Jeg ser jo for meg at det på sett og vis kan være en givende jobb med varierte

dager/oppgaver - men så er jeg jo litt betenkt i tilfelle jeg ikke skulle ha

kjemi med arbeidsgiver eller at arbeidsoppgavene skulle innebære litt vel mye

intim kontakt, (har null erfaring med kroppsvaask/pleie f.eks.)

Håper på svar :)

Anonym poster: 5eb0ff5ad7b5207ff286b8db78197e30

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en sånn jobb. Det var veldig "ensomt" å aldri ha kolleger tilstede og veldig krevende psykisk. Jeg kom gråtende hjem fra jobb mere enn en gang og vet det er mye gjennomtrekk der jeg jobbet så jeg er nok ikke den eneste som ble missbrukt i den jobben.

Allikevel skal jeg ikke fraråde deg å søke jobb som personlig assistent. Mye kommer an på den personen du skal jobbe hos. De fleste vil jeg tro behandler sine ansatte med respekt men det finnes enkelte innimellom som bruker dem som dørmatter. Jeg kan komme med mange eksempler men er jo bundet av taushetsplikten. Netopp taushetsplikten og det at man er alene på vakt er ett av de store problemene, du har ingen å snakke med om det som skjer og ingen som kan si om du har gjort jobben din rett eller galt.

Anonym poster: cdda80eb22987cdd2ea8e21cef8dc143

Skrevet

Jeg har hatt en sånn jobb. Det var veldig "ensomt" å aldri ha kolleger tilstede og veldig krevende psykisk. Jeg kom gråtende hjem fra jobb mere enn en gang og vet det er mye gjennomtrekk der jeg jobbet så jeg er nok ikke den eneste som ble missbrukt i den jobben.

Allikevel skal jeg ikke fraråde deg å søke jobb som personlig assistent. Mye kommer an på den personen du skal jobbe hos. De fleste vil jeg tro behandler sine ansatte med respekt men det finnes enkelte innimellom som bruker dem som dørmatter. Jeg kan komme med mange eksempler men er jo bundet av taushetsplikten. Netopp taushetsplikten og det at man er alene på vakt er ett av de store problemene, du har ingen å snakke med om det som skjer og ingen som kan si om du har gjort jobben din rett eller galt.

AKKURAT det samme kunne jeg ha skrevet!!!

Det er utrolig ensomt, jeg gråt flere ganger på vei hjem etter jobb, ble psykisk nedbrutt, pasienten/sjefen sier ting som passer for den personen (på en vanlig arbeidsplass har du en tredjepart du kan snakke med hvis du har et problem, ikke her), måtte gjøre ting som var ukomfertabelt..

Som fast jobb blir det nok for ensomt og for mye dritt, men hvis det er ved siden av studiene så kan man nok overleve.. Alt spørs på hvem du jobber for.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, det setter jeg pris på :)

I de stillingene jeg har sett på, så har det dreid seg om totalt 4 kvinner og menn

mellom 37-49 som søker personlig assistent.

Slik jeg forstår det så trenger de hjelp med ulike gjøremål pga at de sitter i rullestol,

det er altså ikke noe i veien med hodet på noen måte.

Hva mener du med misbrukt, kan du komme med eksempler på hvordan du ble behandlet som

"dørmatte" uten å nevne ting som kan identifisere brukerne?

Jeg tar utgangspunkt i at det er friske folk, mentalt sett, jeg evt. skal jobbe for,

og jeg forventer derfor at de opptrer med folkeskikk og respekt på samme måte som jeg vil være både høflig og respektfull overfor dem.

Men det er kanskje lettere sagt enn gjort, om jeg skulle bli ansatt av en med dårlig oppførsel?

Jeg håper jo på å treffe hyggelige folk, og vil jo gjøre en best mulig jobb. Men er jo usikker på hva som forventes av meg i en slik jobb, og vil derfor høre andres erfaringer, både positivt og negativt! :) Om jeg skulle bli behsndlet dårlig/urimelig er det ikke verre enn at jeg sier opp, for man skal vel kunne kreve et greit arbeidsmiljø i en slik jobb også? :)

Anonym poster: 5eb0ff5ad7b5207ff286b8db78197e30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...