Gå til innhold

Volkswagen Golf eller Toyota Corolla? (Evnt andre?)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snart tatt lappen og ønsker å kjøpe en bil som jeg kan ha lenge. En person jeg kjenner sier at jeg burde kjøpe en Toyota Corolla fra ca.1995, fordi de er bra biler til en god pris. Så har vi en annen person som sier at jeg burde kjøpe meg en Golf fra midten av 2000 tallet. Har ca 125 000 til bil (med hjelp fra foreldre)

Hvilken ville du valgt? Hvorfor? Erfaringer?

Hvilken bil er best? hvilken blir billigere i lengden?

Ville du valgt en billig grei bil du kunne ha en stund, eller en dyrere en du vet du vil ha lenge?

Takker for ALLE svar:)

Anonym poster: 593f6b2e27935cda34ae4bb939602329

AnonymBruker
Skrevet

125k på førstegangsbil? Waow. Det er ikke slik at jo dyrere jo lengre varer den bare så det er sagt, jeg har hatt en camry til 10000,- i 8 år. Så kommer det jo litt ann på hvor lenge du tenker er lenge da.

Både corolla og golf er stødige biler, men like viktig er oppfølgingen bilen har hatt. Leste idag at NAF har kommet med en ny bruktbiloversikt http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10058721 . Finner noe interessant der.

Anonym poster: 00a3a2701a5d38e2f33170feefa451b6

Skrevet

I utgangspunktet ville jeg svart Corolla, for Toyota er veldig driftssikre biler med fornøyde eiere, men når aldersforskjellen på bilene er såpass som 10 år så tror jeg nok Golfen er et bedre kjøp. Rust kommer med årene uansett hvor driftsikker bilen ellers måtte være.

Skrevet

Mye er allerede nevnt, men en annen ting å ta i betraktning: En 2005 Golf kan overhode ikke sammenlignes med en 1995 Corolla i kollisjonssikkerhet og øvrig sikkerhet. Forskjellene er voldsomme, en smell hvor død eller grønnsak er sannsynlig utfall i Corollaen vil i Golfen heller resultere i snørr, tårer og blåmerker. I tillegg kommer forskjellene som kan avverge smellen, 10 år har mye å si for hva som finnes av antispinn, abs og andre hjelpemidler.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar:)

Det er klart at 10 år har mye å si på utstyr og sikkerhet, så sånn sett er jo en golf til 125-140 000 mye bedre enn en corolla til 29 000. Men er det for dumt å kjøpe så dyr bil når man er student?

Folk sier det er latterlig, at man burde kjøpe en bil til 10-15 000 som man kan bulke litt til man har lært seg å kjøre ordentlig. Jeg kjører veldig forsiktig, og skal ha kaskoforsikring uansett, så jeg vet ikke hva jeg synes om den meningen. Jeg vil ha en bil som er ordentlig, og som man kan ha lenge. Jeg kan jo ingen ting om biler da, så vil ha en bil som har rykte på seg for å være stabil, har ikke råd til å få den reparert annen hver dag heller:/

Anonym poster: 593f6b2e27935cda34ae4bb939602329

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bruke litt mindre på bil, så kan du bruke mer på anlegg og sånt til bilen? Du er ung, så uansett hvilken bil du velger vil du nok ha et nytt anlegg i den tenker jeg. Du kan jo spare resten til å kjøpe en ny bil seinere uansett. Hva med passat? sedan såklart, de er mye finere enn en golf :) men volkswagen og toyota er helt greie biler, enkelt å skaffe deler til også.

Anonym poster: d869278b072102e5740d905c0559b218

Skrevet

Jeg er fornøyd bare det er en cd spiller i bilen jeg^^

Er ung ja, men vil ha en kjekk liten bil som jeg kan stole på i mange år:)

• Liker 1
Gjest Audiot
Skrevet

Sålenge du vedlikeholder og følger serviceprogrammet til bilen vil den holde lenge..

Personlig ville jeg valgt Golf, da jeg er litt VW/Audi mann, men Corolla er vel kjent for å ha litt bedre kvalitet..

Skrevet

Ville garantert ha kjøpt Golf.

Skrevet

Jeg ville gått for Toyota, mer stabil bil. Av statistikken på jobben til typen, så er Wolkswagen den bilen de henter inn oftest pga motorfeil/motorstopp. Han jobber i Viking Oslo/akershus og Østfold.

Skrevet

Uansett år eller pris så er golf det siste jeg hadde vurdert å bruke penger på, med mindre alternativet er en fransk bil.

Personlig finner jeg sikkerheten såpass viktig at jeg ville nok gått for en mest mulig oppdatert bil. Med det sagt, du kan vinne mye på å kanskje velge en et par år eldre bil og samtidig gå opp en størrelse.

• Liker 1
Skrevet

Golf, hands down. VW har etter min erfaring mye bedre komfort enn Toyota.

Har en Passat selv, som å kjøre sittende i en sofa <3 En venninne av meg har hatt 3 Toyotaer, følte at jeg trengte en akuttkiropraktor hver gang jeg gikk ut av dem

Skrevet

Verkstedkameratene mine er glade i Tyske biler , og også Skoda, fordi det er greit med deler. VW er flinke med deler uten at man blir ruinert.

Jeg satt meg forresten inn i en stilig småbil her om dagen . En Volkswagen UP. Den koster ikke stort over 125000 ny i billigste utgave. Romslig for størrelsen.

Gjest skravle
Skrevet

Ville gått for Toyotaen. Mye færre feil og senere ekstrautgifter. Toyotaen stopper ikke før den nesten ruster bort. Golf er kulere og mer spennende ja. Med Toyota er et mye bedre kjøpt hvis du tenker økonomi.

Skrevet

Jeg lurer egentlig mer på hva du skal bruke bilen til? Du trenger jo ikke låse deg til kun akkurat de to modellene og de bilene heller. Du bør alltid se på alternativer og ikke minst prut!

Kasko ville jeg ikke anbefalt. Eneste grunnen til å ha det er om bilen er tilnærmet kliss ny eller du tar opp lån og banken da krever det. Å bruke forsikringen i ung alder vil koste deg rundt 50.000 kroner uavhengig av skadens kostnad pga bonustap. Det er med andre ord få situasjoner med unntak av kondemnering hvor dette vil lønne seg. Med andre ord må bilen da være verdt langt over 50 000.

Volkswagen er meget dyre biler å vedlikeholde og reparere. I likhet med mange andre tyske biler regner de inn inntjeningen på reservedeler og serviceprogrammer. Spesielt på dieselbiler. Skal du ha en bil som er billig å vedlikeholde er det Toyota, Honda og Nissan som er greia.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trygghet er et godt og vesentlig argument. Men jeg ville aldri ha brukt en tresifret sum på førstegangsbilen! Vil du ha mye bil for pengene, helst noe trygt og noe som varer en stund, velg en brukt pensjonistbil. Suzuki eller noe sånt. Det er dårlig kvalitet på VW, som nevnt overfor, og Toyota er like bra som kjedelig. Men det vet alle om, så det er nok lurt å unngå flokkmentaliteten. Ikke tenk mye på bensinforbruk heller - av sikkerhetshensyn og med tanke på verditap ville jeg ha valgt en større bil. Vedlikeholdskostnader, avskriving, forsikring og den slags sørger nok for at bensinpotten aldri blir den største uansett.<br /><br /> Anonym poster: 8f9de5d6444df057374edb9c9ea36220

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg jobber på et bilverksted, og etter å ha kommet litt inn i dette så vet jeg sånn ca. hva du burde holde deg unna, og hva som er greit å kjøpe :-)

(Selvfølgelig er det noen som er heldige og har sluppet dyre verkstedregninger selvom de har slike biler).

Hold deg unna Renault, det er billig, og man kan få en relativt ny bil for lite penger, men det blir fort dyrt å ha siden ting fort går i stykker.

Hold deg unna Land Rover, der er det MASSE dyre feil med motorene.

Audi, mange sier de er kule og se på og gode å kjøre. De om det.. Jeg personlig synes audi ser kjedelig ut fordi alle ser så like ut. Men det er morsomme biler, da de har litt futt i motoren. Men det er dyre biler å ha, dyre deler.

Vil absolutt anbefale Toyota, da det er svært lite feil på de. Kjedelige biler, ja, men det kommer veldig an på hvor motorinteressert man er!

Ellers synes jeg Peugeot er utrolig komfortabelt å kjøre, og de har blitt veldig gode på å lage biler de siste årene. Bilene er billige i pris, og det er ikke så veldig dyre deler heller.

BMW er litt skummelt å kjøpe brukt, da det er mange som modifiserer mye på disse bilene. Det er tøffe biler, men de er dyre.

Jeg personlig synes ikke VW er noe komfortable biler, og det er ikke så billige deler å få heller. Man kan fort få en morsom VW, men igjen så går det litt på interesse.

Mercedes Benz; Dyre deler, mye rust, men motorene bare går og går og går og går. Vi har hatt Mercedes inne på jobben som har rullet over 3 millioner km, uten problemer, og den er fremdeles ute og kjører.

Nissan er helt ålreite biler, ser rare ut, men helt ålreite. Og japanske biler har ofte billige deler.

Honda og Hyundai synes jeg er ukomfotable biler å kjøre, de er trange, og har ikke særlig komfortable seter heller. Tror de holder seg relativt bra, da jeg aldri har hørt noe veldig negativt eller veldig positivt om disse bilene.

Skoda har vært veldig dårlige biler, men blitt veldig bra nå. Skal du altså ha en god skoda, må du kjøpe en relativt ny en.

Volvo er helt OK biler. Men hvis du skulle ende opp med volvo, vær obs på at det er mange som modifiserer disse bilene også.

Jeg personlig kjører en Peugeot, og er strålende fornøyd. Den er fantastisk å kjøre, og har lite problemer. Drømmer om å kjøpe meg en splitter ny Peugeot 208 eller 508 når jeg får råd til det.

Men, om jeg skulle valgt mellom Corolla og Golf, ville jeg helt klart valgt Corolla! Ellers så har du en del andre biler i samme størrelse - 2-serien til Peugeot, Opel Corsa, Audi A1, VW Polo, osv..

Anbefaler deg å kjøpe hos forhandler, dersom du er ute etter en bil du kan ha en stund, da du som oftest får med bruktbilgaranti, så slipper du store kostnader rett etter bilkjøpet! :-)

Lykke til!

Anonym poster: 351a463fe28329fc35e80711ad05fdf7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vær forresten obs på dekka som følger med bilen. Dersom du kjøper en bil med dårlige dekk, kan det fort bli dyrt. Så lønner seg alltid å kontrollere dekkene. Dersom dekkene er i dårlig stand, går det an å bruke det for å prute litt på prisen. ;)

Anonym poster: 351a463fe28329fc35e80711ad05fdf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får en fin bil til rundt 50 000,- som holder lenge for en student, og samtidig billig nok til at den kan småbulkes litt her og der uten at det er krise... (Og småbulking BLIR det som fersk sjåfør). 50 000,- er også dyrt nok til at du styrer unna de verste vrakene...

Om du skal ha corolla eller golf er igrunn ett fett, prøv begge og gjerne også noen andre typer å se hvem du liker best å kjøre... Kjøper du tysk eller japansk er du nesten garantert en bil som ma kan stole på uansett...

Anonym poster: aa54bc9cc592c50bded4eeb7939898f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...