Gå til innhold

Først cardio, så styrke? Eller?

Anbefalte innlegg

Gjest glædelig
Skrevet

Hei.

Jeg er 172 høy og veier 82 kg. Jeg vil nå gå ned i vekt. Derfor lurer jeg på om jeg først burde fokusere på cardiotrening til vekta mi er opptimal, for så å starte med styrketrening?

Jeg vil si jeg har valpefett på hele kroppen, og det vil jeg ha vekk. Jeg har en del muskler i armene og låra, men de skjuler seg godt under fettet. Vanligvis bruker jeg å varme opp i ca. 10 min på mølla, for så å trene styrke, jeg merker jo at muskelen forbedres, men fettet forsvinner jo ikke.

Takker for alle tips og triks :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville fortsette med styrketreningen (og oppvarmingen), men lagt til et par kardioøkter i uken i tillegg. Fokusere på å spise nok proteiner og ligge i et moderat underskudd er jo også viktig for å miste fett i stedet for muskler.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kutt styrketreningen! Styrketrening er spesielt viktig om du skal ligge i kaloriunderskudd. Du vil vel ikke miste muskelmasse? Kjør på med tung styrketrening, med vekt på baseøvelsene som tar for seg hele kroppen. Knebøy, markløft, benkpress, pullups, dips. Ikke kjør tøysevekt, ha så tunge vekter at du klarer 5-8 repetisjoner. Tung styrketrening brenner fort unna en del kalorier også, i tillegg til at det hindrer at du mister for mye muskler når du slanker deg.

Så kan du fylle på med kardio et par-tre dager i uken. Men ikke kjør kardio rett før en styrkeøkt. Om du skal trene kardio og styrke samme dag, vent med kardio til etter styrkeøkten.

Anonym poster: fa8830eb47fa9f4e3e637f8483fba5d9

Gjest *Maja*
Skrevet

Kommer an på hva du ønsker å oppnå. Det er ganske vanskelig å øke muskelmasse og samtidig gå ned i fettprosent da musklene krever ganske mye energi.

For min del så ville jeg ned i fettprosent i første omgang så jeg fokuserte på kardio. Sammen med et godt kosthold så raste fettprosenten, men jeg beholdt det meste av muskelmassen jeg allerede hadde. Joggingen har gjort meg veldig stram og definert og jeg har et godt grunnlag nå til å bygge muskler om jeg vil det, men jeg har fokusert på seighet og smidighet i stedet, så jeg trener yoga ca. 3 ganger i uka i tillegg til at jeg løper 4-5 mil i uka.

De fleste fitness vennene mine fokuserte på å gå ned i fettprosent førs(de trente vekter, men fokuserte på kardio)t og så starte med tung styrke og heller powerwalke 1 time etter en tung styrkeøkt. Om de begynner å løpe så blir det tynnere, da noe av energien med løping går på muskelmassen, og den vil de jo ikke miste.

Igjen; kommer helt an på hva målet er og hvordan du vil forme kroppen din. Jeg ville ha "lange" definerte og smidige muskler, så da var jogging det beste for meg og mitt mål.

Skrevet

jeg liker å ha kardio og styrke på ulike dager, men skulle jeg ha gjort det på samme dag så tar jeg styrke først og så kardio.

Skrevet (endret)

Hehe morsomt jeg trente først Cardio Energy først og etter på Styrke og Core i dag på Elixia, og skal gjøre det samme i mora kl 0930-1035 til sammen. ^^

:hjerte:

Endret av jessica90
Skrevet

Hei.

Jeg er 172 høy og veier 82 kg. Jeg vil nå gå ned i vekt. Derfor lurer jeg på om jeg først burde fokusere på cardiotrening til vekta mi er opptimal, for så å starte med styrketrening?

Jeg vil si jeg har valpefett på hele kroppen, og det vil jeg ha vekk. Jeg har en del muskler i armene og låra, men de skjuler seg godt under fettet. Vanligvis bruker jeg å varme opp i ca. 10 min på mølla, for så å trene styrke, jeg merker jo at muskelen forbedres, men fettet forsvinner jo ikke.

Takker for alle tips og triks :)

Kardio-trening fjerner ikke fett bedre enn styrketrening. Faktisk så skal det rimelig mye trening til før det er treningen som reduserer fettmassen din (betydelig)

Selve treningsøkten forbrenner såpass lite i forhold til resten av dagen at det er mye mer fornuftig å gjøre noe med kostholdet dersom målet er kun å gå ned i vekt.

Trening derimot er viktig for mange andre grunner. Det bedrer energiomsetningen, det bedrer kroppsholdningen, det forebygger alderdom og en rekke andre positive fordeler som utkonkurrerer de negative (skader, tidsforbruk, smerte).

Jenter flest er redd for å trene ordentlig styrketrening, og derfor tror jeg at det er få som egentlig får sett hvor fort det egentlig går å bedre kroppsholdningen, og hvor mye dette faktisk har å si for utseendet.

Kardiotrening er fornuftig det også. Sykle, ro, løp, svøm hardt og fort. Suppler med styrke med lette vekter, mange repetisjoner og ingen pause. F.eks kettlebells, medisinballer eller styrkeøvelser uten vekt.

Gjør dem på kortest mulig tid uten å ofre teknikken.

Jeg trener nesten alltid styrke/teknikk før jeg trener kardio (styrkekardio, eller sykling). Men du må trene først det du ønsker å bli best i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...