Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man kaster bort tid på sidemål når man ikke engang kan hovedmålet sitt ordentlig. Det er time ut og time inn med litteraturhistorie, men man lærer aldri å skrive en tekst før man står overfor tentamener og eksamener.

:skratte:

Anonym poster: cf887358a1c836e787afdabd9fcd5bf5

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kaster bort tid på sidemål når man ikke engang kan hovedmålet sitt ordentlig.

Anonym poster: cf887358a1c836e787afdabd9fcd5bf5

Vel, dess større kunnskap man har innen språkvariasjoner og forskjellige språk, dess bedre vil man faktisk bli i eget språk. Viser forskning til i alle fall :)

Men jeg er enig i at man kan ha enda større fokus på språkdelen innen norskfaget, historiebiten tar veldig stor plass, og da særlig ungdomsskolen og VGS.

Anonym poster: 5213d9249bc53e810e3a7270530bf1ec

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, dess større kunnskap man har innen språkvariasjoner og forskjellige språk, dess bedre vil man faktisk bli i eget språk. Viser forskning til i alle fall :)

Anonym poster: 5213d9249bc53e810e3a7270530bf1ec

Ja, og det ser vi blant annet igjen på at nordmenn er mye bedre på nabospråkforståelse enn svensker og dansker. Selv om vi ikke lærer svensk og dansk på skolen, men to typer norsk, så forstår vi lettere svensk og dansk enn de forstår norsk. Jeg som har hatt nynorsk som hovedmål lærer også nederlandsk ganske kjapt fordi det er mye mer felles med nynorsk enn med bokmål.

Anonym poster: 5a0d19f95228f99382262581c5ac7c4a

  • Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Er så enig som jeg kan bli! På vg1 og vg2 brukte vi tiden på de store innenfor norsk litteratur og gikk gjennom dansk og svensk og hvor det stammer fra og trallala, pluss gjennomgang av den eldre edda og norrøn mytologi og gammelnorsk... vi får jo et nytt tema slengt i fleisen til hver norsktime. Lærerne selv sliter jo med å gjennomgå alt. Og gjett hva? Når vi først skal skrive stil, artikkel eller essay er det flere som rekker opp hånda fordi de ikke vet sjangertrekkene med teksten de skal skrive. Når en 18 åring ikke vet hvordan en god gammeldags artikkel skal formes er det noe som er galt med det norske skolesystemet.

Man burde ha et eget, valgfritt fag ved siden av som heter "Norsk litteraturhistorie" eller noe lignende, for vi lærer ikke å skrive i norsken, vi lærer historie. Litt rart, men egentlig går vi aldri ordentlig gjennom grammatikk på ungdomsskolen og vgs, bortsett fra innen nynorsk og fremmedspråk. Fuglene vet at mange (inkludert meg selv) kunne ha hatt godt av å gjennomgå setting av avsnitt, kommaregler og forskjellen på da/når fra tid til annen. Men lærerne har jo ikke tid til å lære oss det, for de må svette seg gjennom en blytung bok som handler om 80% litteraturhistorie for å hale i land pensum.

Hadde det ikke vært for hjelpemidlene under eksamen hadde vi vært bra fortapt, eller hva? :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...