Gjest Sobril Skrevet 8. juli 2012 #1 Skrevet 8. juli 2012 Vi har flyttet inn i en leilighet bygget på 60-tallet. Ingen av innerdørene har nøkler, men fant ut av hvilke nøkler de forskjellige dørene skulle ha ved å lese på låsbeslaget. Baderomsdøren, derimot - der står det tallet 2. Mannen hos låssmeden, som har jobbet der siden tidenes morgen, sier at dét har han aldri hørt om. Jeg har forsøkt å demontere hele låsen, men får det ikke til. Dessuten torde jeg ikke fikle mer i tilfelle vi måtte bytte hele døra (små og ukurante). Kjøpte en kabinkrok, men den ble røsket av i går da vi hadde folk her og noen trodde døra var trang. Dør var visst nesten bare sponplater. Altså... Lås... 2'er nøkkel... Finnes de?
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #2 Skrevet 8. juli 2012 Synes å huske faren min snakket om 2'er nøkkel en gang. Men vet ikke for sikkert om det er noe. Kanskje du bør ringe litt rundt og høre hva andre har å si. Anonym poster: 25bdeee3b582d387f50a7ded06943674
Gjest Eurodice Skrevet 8. juli 2012 #3 Skrevet 8. juli 2012 Kan du ikke bare henge et lite skilt på døren med "ledig" på den ene siden og "opptatt" på den andre? I hvert fall inntil videre?
skrue Skrevet 8. juli 2012 #4 Skrevet 8. juli 2012 (endret) Toalettdører. Prøv å få tak i vrilås med opptattindikator på utsiden når du først er i gang. Det har jeg gjort. Blir bare surr med nøkler som plutselig er borte osv. Dette kan en låsesmed garantert gjøre om man ikke føler for det selv. Endret 8. juli 2012 av skrue
Gjest Sobril Skrevet 9. juli 2012 #5 Skrevet 9. juli 2012 Toalettdører. Prøv å få tak i vrilås med opptattindikator på utsiden når du først er i gang. Det har jeg gjort. Blir bare surr med nøkler som plutselig er borte osv. Dette kan en låsesmed garantert gjøre om man ikke føler for det selv. Hvor mye koster det å sette inn slike?
skrue Skrevet 9. juli 2012 #6 Skrevet 9. juli 2012 Jeg kjøpte løse på Jernia og satte inn selv. Men, det kan jo variere om døren er for gammel og ikke standard lenger. Jeg tror jeg betalte ca 150.
ToveM Skrevet 9. juli 2012 #7 Skrevet 9. juli 2012 (endret) Huset vårt er bygd på midten av 60-tallet. Og vi har skiftet til slik vrilås, mannen gjorde det selv, ikke noe problem. Veldig greit hvis ungene låste seg inne på badet da de var små. Kunne lett åpnes fra utsiden med et skrujern (eller en kniv..) (tror det er en slik 2 er nøkkel vi har på kjellerdøren. Den har en ekstra "tapp" som gjør den litt sikrere enn en vanlig innerdørnøkkel.) Endret 9. juli 2012 av ToveM
Gjest Sobril Skrevet 12. juli 2012 #8 Skrevet 12. juli 2012 Har vært både på jernia og byggmakker for å forhøre meg vedr vrilås, men ingen skjønner hva jeg mener
Ixnay Skrevet 12. juli 2012 #9 Skrevet 12. juli 2012 (endret) Vrilås til toalett fra Biltema: http://biltema.no/no...garnityr-88016/ Akkurat denne viste ikke ledig / opptatt, men i mine øyne så er ikke det et must. Savnet ikke det når vi brukte vanlig nøkkel på toalettet. Her er en fra Clas Ohlson: http://www.clasohlso...ilt/Pr311479000 Du må velge den som heter toalettbeslag for å få opp riktig bilde. Viser opptatt og ledig, de har sikkert flere farger. Rart at Jernia og byggmakker ikke skjønte hva du mente. Dette er jo ganske standard deler å kjøpe løse. Vi kjøpte slik til dodøren vår når nøkkelen forsvant. Jeg er ganske sikker på at vi kjøpte vår på Jernia. Veldig enkelt å bytte (jeg gjorde det selv). Endret 12. juli 2012 av Ixnay
Gjest gjest17 Skrevet 12. juli 2012 #10 Skrevet 12. juli 2012 Har vært både på jernia og byggmakker for å forhøre meg vedr vrilås, men ingen skjønner hva jeg mener Tror det heter sylindervrider :-)
Gjest Sobril Skrevet 12. juli 2012 #11 Skrevet 12. juli 2012 Tror det heter sylindervrider :-) Ok. Da prøver jeg meg på den. Takk
Gjest Sobril Skrevet 12. juli 2012 #12 Skrevet 12. juli 2012 Vrilås til toalett fra Biltema: http://biltema.no/no...garnityr-88016/ Akkurat denne viste ikke ledig / opptatt, men i mine øyne så er ikke det et must. Savnet ikke det når vi brukte vanlig nøkkel på toalettet. Her er en fra Clas Ohlson: http://www.clasohlso...ilt/Pr311479000 Du må velge den som heter toalettbeslag for å få opp riktig bilde. Viser opptatt og ledig, de har sikkert flere farger. Rart at Jernia og byggmakker ikke skjønte hva du mente. Dette er jo ganske standard deler å kjøpe løse. Vi kjøpte slik til dodøren vår når nøkkelen forsvant. Jeg er ganske sikker på at vi kjøpte vår på Jernia. Veldig enkelt å bytte (jeg gjorde det selv). Og takk til deg også
Gjest Sobril Skrevet 14. juli 2012 #13 Skrevet 14. juli 2012 Åååh!! Blir gal. Kjøpt noe greier igjen til den helvetes døra. Toalettgarnityr fra biltema. Men det funker jo ikke: er en slik stang på garnityret som skal gjennom låsen, men når låsen er formet som en nøkkel og ikke en firkant så går den jo ikke gjennom! Ja, jeg kan få den gjennom der håndtaket er, men der skal det jo nettopp være håndtak. Føler meg rimelig blåst akkurat nå...
skrue Skrevet 21. juli 2012 #14 Skrevet 21. juli 2012 (endret) Ble inspirert av alt snakket så jeg kjøpte en enkel en på Clas Ohlson idag til et toalett som ikke er så mye i bruk. Den smatt rett på plass og kostet 119 kr. De kaller det "Dørvrider med nøkkelskilt". "Nøkkelskilt" som begrep er mye brukt. Hos meg har låskassen et hull til nøkkelen og samtidig foret ut en kvadratisk åpning som mekanismen føres igjennom. Stangen på nøkkelen går også igjennom denne kvadratiske åpningen men er selvfølgelig mindre i diameter slik at det går greit. Låskassen på denne døren bruker en nøkkel merket 15. Den kvadratiske åpningen kan sees på nederste del av denne låskassen. Rett over de to hjerteformete hullene: http://nettbutikk.ka...=-44&prodid=602 Endret 21. juli 2012 av skrue
Gjest Sobril Skrevet 21. juli 2012 #15 Skrevet 21. juli 2012 Kremt... Har en tilståelse her... Etter å ha kjøpt 3 stk forskjellige type låsalternativer satt jeg meg ned ved døra og tittet på låskassa i et litt annet lys. Da skimtet jeg et 1-tall foran 2'ern gitt. Gjett hvem som har kjøpt 12'er nøkkel...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå