Gjest gjest1 Skrevet 11. februar 2004 #1 Del Skrevet 11. februar 2004 Har nettopp flyttet på "landet" og har vurdert å få meg noen høner. Noen som har erfaring med høner? Raser og priser kanskje? Vokste opp på gård, så er jo vant til den "vanlig" hvite typen, så vil kanskje helst ha litt info om andre raser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madley Skrevet 11. februar 2004 #2 Del Skrevet 11. februar 2004 http://home.online.no/~reidarsu/id17.htm her ligger det en del info.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovvi Skrevet 11. februar 2004 #3 Del Skrevet 11. februar 2004 Mine foreldre har hatt høner i mange år. De har Brahma-høner, perlehøner(tror det heter det) og alskens andre sorter. Jeg er spesielt svak for Brahma- hønene. De er ganske store og har brune fjær. Disse hønene er ganske hardføre og blir rimelig tamme. Pass på at de har det rent og pent, godt og varmt og spiser næringsrikt for(c-vitamin-viktig!). Høner er veldig vàr for forandringer (tempratur og miljø) og kan fort mistrives. Begynner de å mistrives, blir de raskt syke og kan dø. Lykke til! Høner er ålreite dyr! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emanuelle Skrevet 12. februar 2004 #4 Del Skrevet 12. februar 2004 jeg har dverg kockin to gul/beige og tre sorte...er utrolig fine( prydhøns), passer godt i hager da de ikke roter i bed som de "vanlige" hønene...er veldig kjærlige også, ble anbefalt til oss siden vi har barn, legger jo forholdsvis små egg, men de skal være gode verpere!!!!! kjøpte de som kyllinger( såååå nusselige) og betalte 60 kr. pr stk.....bor forresten i et byggefelt og det funker helt supert!!!! hønsene er små, med fjær nedetter bena, runde og fine i fasongen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2004 #5 Del Skrevet 17. februar 2004 Hvilke høner er best for å legge egg? Jeg vil ha ferske egg hver morgen! Hva spiser de egentlig? Jeg bor også på landet, og vil anskaffe meg en høne nå. Kan jeg bare ha en eller blir den da ensom? Bør jeg ha en hane i tillegg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 17. februar 2004 #6 Del Skrevet 17. februar 2004 Mamma hadde dverghøns, og eggene var ikke spesielt små, syns jeg. Men de var vanvittig gode. Og de verpet MYE. Kjempesøte høner, som gikk løs hvor de ville. De hadde "luke" i veggen, så de kunne gå inn når de ville. Problemet var at de byttet verpeplasser, slik at vi plutselig ikke fant eggene, og etter noen dager fant vi en haug av egg et annet sted... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 17. februar 2004 #7 Del Skrevet 17. februar 2004 Heeelt ferske egg er faktisk ikke så lurt om man skal koke dem. Når man koker helt ferske egg henger skallet fast i eggehviten, og man river egget i stykker når man prøver å få av skallet. Eggene bør være minst en uke gammel for at en skal unngå dette problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovvi Skrevet 18. februar 2004 #8 Del Skrevet 18. februar 2004 Svarer igjen, jeg..... Høner spiser alt de får fatt i. Du får kjøpt tørrfor yil høner. Ellers er de glad for litt variasjon i kosten. De elsker for eksempel kokt spaghetti( minner dem om mark...) Brødskalker og annet restemat er også fint å gi dem som litt variasjon i kosten. Høner elsker også løvetannblad om sommeren. Da blir eggeplommen knall orasje! Husk å gi dem jevnt tilskudd av C-vitamin(viktig!). De vanlige italienske(hvite) hønene legger jo fine egg, Brahma hønene legger brune egg(store,fine egg). Når deg gjelder de andre hønerasene(perlehøns,dverghøns etc. har jeg ikke så mye peiling på eggleggingen. Høner liker å ha det varmt, ha egen rugekasse, enn plass å vagle(stokk e.l. plassert i høyden som de kan sitte på). Høner liker ikke å bo i rot og møkk, så jevnlig utmøkking av hønseburet er lurt. lykke til med hønene dine!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 19. februar 2004 #9 Del Skrevet 19. februar 2004 Også kan du gi dem gresset som blir igjen etter at du har klippet plenen. Hønene til naboen var helt ville etter nyklippet gress. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 20. februar 2004 #10 Del Skrevet 20. februar 2004 Gulrøtter, gress og andre fargesterke vekster gir fin farge på eggeplommen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå