straamann Skrevet 8. juli 2012 #1 Skrevet 8. juli 2012 Er student, og har verken økonomi eller ambisjoner nok til å investere i en proff grill til flere tusen. Men jeg ønsker mer futt enn man får i en engangsgrill. Lurer derfor å kjøpe en enkel kulegrill ala de som Clas Ohlson selger. Clas Ohlson kulegrill, evt den rimeligste modellen som i praksis bare er en rist med lokk over. Duger disse grillene til å grille seg en saftig entrecote eller to? Er det noen måte å antenne kull uten å bruke tennvæske eller tennbrikketter som begge avgir stoffer som kan gi bismak på maten? Er det noen kulltyper som er "sunnere" enn andre?
fruBeist Skrevet 8. juli 2012 #2 Skrevet 8. juli 2012 Vi har en kulegrill vi betalte 99 kr for på Europris i fjor vår. Den har vert brukt mye og funker strålende 1
Chiquita Skrevet 8. juli 2012 #3 Skrevet 8. juli 2012 Rema1000 selger en liten hendig kulegrill til 49,90. Jeg ville ikke vært bekymret for bismak etter tennvæske - du må bare vente til alt har brent bort.. Ellers finnes det visstnok elektrisk tenner, men dette har jeg ingen erfaring med
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #4 Skrevet 8. juli 2012 Vi var fornøyd med vår kulegrill på europris tili 99 kr. Ble brukt i 2 sesonger og kunne sikkert blitt brukt lenger. Anonym poster: 11dbd4b24f1787f0063030300e6d949b 1
straamann Skrevet 8. juli 2012 Forfatter #5 Skrevet 8. juli 2012 Rema1000 selger en liten hendig kulegrill til 49,90. Jeg ville ikke vært bekymret for bismak etter tennvæske - du må bare vente til alt har brent bort.. Ellers finnes det visstnok elektrisk tenner, men dette har jeg ingen erfaring med Noen hevder at når all tennvæsken er brent bort, er allerede varmen fra grillkullene redusert en god del. Men vet ikke hvor mye det er i det.
Ryvre Skrevet 8. juli 2012 #6 Skrevet 8. juli 2012 Kjöpte en billig grill fra Claes Ohlson for mange år siden. En slik bitteliten en bare siden vi bare er to. Den står på hytta og blir brukt flittig hver sommer, samt at andre også bruker den når de er der. (har en diger kulegrill der, men den blir for tungvind å dra frem fra kjelleren hele tiden) Tror vi kanskje betalte en hundrelapp eller noe for den. Deb har iallefall fungert utmerket til alt fra pölser til entrecoter, fisk eller grillspyd
SusanneGullet Skrevet 8. juli 2012 #7 Skrevet 8. juli 2012 Vi har en fra Europris, betalte 99 kr for den Den funker veldig bra. Ja, entrecote, kyllignfillet, biff osv går helt fint. Bare husk og ha nok kull i grillen, la tennvesken trekke 10-30 minutt før du fyrer den opp. Og bruk lokk, hvis ikke vil du få en brent og ikke så saftig entrecote 1
Gjest Lille-pus Skrevet 8. juli 2012 #8 Skrevet 8. juli 2012 Tips; Bruk grillbriketter når du skal grille kjøtt. Brikettene er litt dyrere, mer kompakte, brenner saktere og avgir godt med varme, - lenge. Grillkull vil ikke være mitt førstevalg til noe særlig annet enn grilling av pølser og fiskespyd. Grillretter som trenger lengre tid og varme vil ha nytte av å gå over til briketter. Ikke fordel brikettene jevnt utover i bunnen på grillen, - sørg for at du får enhalvdel med briketer under og en halvdel som er ned bare noen ganske få biketer under. Så steker du kjøttet raskt på den varmeste delen av grillen og flyter det over på den delen som ikke er like varm for å la kjøttet ferdigsteke der Still inn luftespaltene i bun og topp på grillen, smell på lokket og la kjøttet steke seg ferdig. Gled deg til å leke med brikettmengde, ventilasjonsåpninger på grillen og å smake resultatene 1
straamann Skrevet 8. juli 2012 Forfatter #9 Skrevet 8. juli 2012 Tips; Bruk grillbriketter når du skal grille kjøtt. Brikettene er litt dyrere, mer kompakte, brenner saktere og avgir godt med varme, - lenge. Grillkull vil ikke være mitt førstevalg til noe særlig annet enn grilling av pølser og fiskespyd. Grillretter som trenger lengre tid og varme vil ha nytte av å gå over til briketter. Ikke fordel brikettene jevnt utover i bunnen på grillen, - sørg for at du får enhalvdel med briketer under og en halvdel som er ned bare noen ganske få biketer under. Så steker du kjøttet raskt på den varmeste delen av grillen og flyter det over på den delen som ikke er like varm for å la kjøttet ferdigsteke der Still inn luftespaltene i bun og topp på grillen, smell på lokket og la kjøttet steke seg ferdig. Gled deg til å leke med brikettmengde, ventilasjonsåpninger på grillen og å smake resultatene Oki, skal prøve det der med to soner! Selges grillbriketter på vanlig dagligvarebutikker, og er det kvalitetsforskjell på dem? Vet ikke om det er ventilasjonsåpning på de billigste kulegrillene, eller er det kanskje en nødvendig stadard om man bruker lokk?
-hild Skrevet 8. juli 2012 #10 Skrevet 8. juli 2012 Weber smokey joe er en super grill med 10 års garanti. Fåes i knæsje farger på f.eks Jernia, og koster 699,- da har du mulighet til å justere varmen.. Når det gjelder opptenning så fins det opptenningsrør, og briketter, så du trenger ikke bruke tennvæske..
straamann Skrevet 8. juli 2012 Forfatter #11 Skrevet 8. juli 2012 Er grillkull og Grillbriketter to forskjellige ting? Hva er i såfall forskjellen?
-hild Skrevet 8. juli 2012 #12 Skrevet 8. juli 2012 jeg måtte google litt for å finne forklaring på forskjellen (det er gubben som griller mest, ikke jeg.. hehe) Forskjellen på grillkull og grillbriketter er at brikettene brenner lengre, men kull har ofte bedre effekt. Det er viktig at kullene er ordentlig tørre. Helst bør de være pakket i papirpose med en innerpose av plast. Les bruksanvisningen på pakken.
straamann Skrevet 10. juli 2012 Forfatter #13 Skrevet 10. juli 2012 Fyrte opp en enkel kulegrill fra Clas Ohlson i dag. Da jeg rengjorde grillen i morges, var den nederste risten (den som skaper "luft) i mellom kullene) helt bøyd og med masse røde flekker. Jeg synes dette var rart, da jeg trodde man brukte materialer som tålte sterk varme i denne nederste risten i en kulegrill. Kan det være at denne risten er laget i et skadelig materiale, eller er det normalt at slike rister bøyer seg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå