AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #1 Skrevet 8. juli 2012 Glutenfri kost har blitt så veldig populært nå, også blant de som ikke har cøliaki/glutenintoleranse, men det mange ikke tenker på, er at omlegging av kosten til en ekstrem, kan føre til uheldige virkninger. Jeg vil bare dele min erfaring med dere. For 2 år siden fikk jeg konstatert glutenintoleranse, og jeg fikk et helt nytt liv da jeg gikk over på glutenfri kost. De første 6 mnd ble jeg mindre oppblåst, jeg gikk ned i vekt, jeg fikk økt energi - alt dette fordi kroppen min endelig fikk den næringen den så sårt trengte. Men så startet problemene - jeg fikk cyster, vekten gikk opp igjen og jeg er igjen uten energi. Det ser ut til at jeg har utviklet PCOS - noe som igjen mest sannsynlig har ført til nedsatt glukosetoleranse. Hvorfor? De raske karbohydratene i de glutenfri produktene, og alt for mange av dem, har skylden. Jeg hadde nok anlegg til både PCOS og nedsatt glukosetoleranse fra før, men kostholdet mitt utløste tilstandene. Min "medisin" ga en bivirkning som jeg ikke var forberedt på, og nå må jeg finne alternative løsninger. Det ironiske er at behandlingen er vektreduksjon, mens tilstanden gjør det vanskelig å gå ned i vekt. Jeg har ført mat- og aktivitetsdagbok, og vekten holder seg stabil med et gjennomsnittlig daglig energiinntak på 1500 kcal, og et gjennomsnittlig daglig energiforbruk på 2000. Lavkarbo er ikke et alternativ for meg, jeg må tenke grovkarbo. Men det er ikke så enkelt når jeg ikke kan spise mye av de grove karbohydratene. Så til alle som spiser glutenfritt, selvvalgt eller ikke, vær oppmerksomme på at glutenfri melblandinger og ferdigprodukter er stappfulle av raske karbohydrater, og at dette kan føre til langvarige helsemessige "bivirkninger". Anonym poster: bfa945d408e171b53f1729aacfa64423 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 8. juli 2012 #2 Skrevet 8. juli 2012 Intressant lesning! Har du noen lenker til artikler som forklarer dette også? Mistenker at jeg er gluteninntolerant, skal sjekke dette hos legen, og vil gjerne bli så informert som mulig før jeg begynner å spise glutenfritt.
2shy Skrevet 8. juli 2012 #3 Skrevet 8. juli 2012 Er ikke glutenholdige matvarer også stappfulle av raske karbohydrater?
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #4 Skrevet 8. juli 2012 Intressant lesning! Har du noen lenker til artikler som forklarer dette også? Mistenker at jeg er gluteninntolerant, skal sjekke dette hos legen, og vil gjerne bli så informert som mulig før jeg begynner å spise glutenfritt. Mesteparten av min informasjon har jeg fått av legen, men jeg skal se om jeg finner artikler om dette i løpet av dagen. Er ikke glutenholdige matvarer også stappfulle av raske karbohydrater? Ja, og nei. Det kommer an på hvilke matvarer man velger. Det er større valgmuligheter ved et glutenholdig kosthold, enn man har på et glutenfritt kosthold. For eksempel er fint hvetemel som kjent enkle/raske karbohydrater, dette kan man velge bort til fordel for grovere typer/helkorn er komplekse/langsomme karbohydrater. Den samme muligheten har du ikke med glutenfritt mel, som ofte er rismel, maismel, potetmel osv, altså matvarer med lavt protein- og fiberinnhold. Anonym poster: bfa945d408e171b53f1729aacfa64423
2shy Skrevet 8. juli 2012 #5 Skrevet 8. juli 2012 Mesteparten av min informasjon har jeg fått av legen, men jeg skal se om jeg finner artikler om dette i løpet av dagen. Ja, og nei. Det kommer an på hvilke matvarer man velger. Det er større valgmuligheter ved et glutenholdig kosthold, enn man har på et glutenfritt kosthold. For eksempel er fint hvetemel som kjent enkle/raske karbohydrater, dette kan man velge bort til fordel for grovere typer/helkorn er komplekse/langsomme karbohydrater. Den samme muligheten har du ikke med glutenfritt mel, som ofte er rismel, maismel, potetmel osv, altså matvarer med lavt protein- og fiberinnhold. Anonym poster: bfa945d408e171b53f1729aacfa64423 Ah, sånn sett. Ja de raske karbohydratene er skumle, jeg holder meg unna i størst mulig grad
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #6 Skrevet 8. juli 2012 Hvor mye av de melprododuktene spiser du? F.eks. frokost: Bruk havregryn og hirseflak, nøtter/frø og eventuelt litt bær så får du langsomme karbohydrater. Lunsj: Dropp å spise masse brød. Prøv heller å ta med middagsrester til lunsj. Om du ikke har noe sted å varme opp maten, kan du bytte ut brødskiva med et måltid som ligner på frokosten i blant eller ta med en salat med masse grønnsaker, litt feta, kikerter eller bønner og quinoa. Middag: Bruk sjelden glutenfri pasta. Bruk heller fullkornris (på innvandrerbutikker får du f.eks. kjøpt brown basmatiris, nydelig!), hirse, quinoa, bokhvete og poteter som tilbehør. Anonym poster: 51451cae5909a523d59b5c62ba91160e
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #7 Skrevet 8. juli 2012 Jeg ser at jeg formulerte meg kronglete i første innlegg, og jeg må derfor klargjøre: Jeg hadde mest sannsynlig symptomfri PCO før kostholdsendringen, men det økte inntaket av raske karbohydrater har muligens medvirket til at vekten økte, noe som igjen har utviklet PCOS og nedsatt glukosetoleranse. Anonym poster: bfa945d408e171b53f1729aacfa64423 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #9 Skrevet 8. juli 2012 jeg spiser glutenfritt, men spiser ikke noe særlig melblandinger for det. Da burde det vel ike være farllg? Anonym poster: 1a9b355c4155d2f1f0557d103363e543
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #10 Skrevet 8. juli 2012 Hvor mye av de melprododuktene spiser du? F.eks. frokost: Bruk havregryn og hirseflak, nøtter/frø og eventuelt litt bær så får du langsomme karbohydrater. Lunsj: Dropp å spise masse brød. Prøv heller å ta med middagsrester til lunsj. Om du ikke har noe sted å varme opp maten, kan du bytte ut brødskiva med et måltid som ligner på frokosten i blant eller ta med en salat med masse grønnsaker, litt feta, kikerter eller bønner og quinoa. Middag: Bruk sjelden glutenfri pasta. Bruk heller fullkornris (på innvandrerbutikker får du f.eks. kjøpt brown basmatiris, nydelig!), hirse, quinoa, bokhvete og poteter som tilbehør. Anonym poster: 51451cae5909a523d59b5c62ba91160e Takk for godt råd. Nå har jeg fått ganske god kontroll på maten, så jeg regner med det vil gå greit framover. Det jeg ønsket å oppnå med mitt innlegg, var at andre som gikk på glutenfritt også skulle bli oppmerksomme på at det er mye raske karbohydrater i glutenfri produkter, og at det kan føre til uheldige bivirkninger. Anonym poster: bfa945d408e171b53f1729aacfa64423
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #11 Skrevet 8. juli 2012 Lavkarbo er ikke noe for deg? Nei. Anonym poster: bfa945d408e171b53f1729aacfa64423
Gjest villrev Skrevet 8. juli 2012 #12 Skrevet 8. juli 2012 Nei. Anonym poster: bfa945d408e171b53f1729aacfa64423 Blir du kvitt pcos med grovkarbo-kostholdet ditt da? 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #13 Skrevet 8. juli 2012 Blir du kvitt pcos med grovkarbo-kostholdet ditt da? Legen mener det, og jeg fikk tilbake menstruasjonen etter 1,5 uke, så jeg håper det. Anonym poster: bfa945d408e171b53f1729aacfa64423 1
Gjest villrev Skrevet 8. juli 2012 #14 Skrevet 8. juli 2012 Legen mener det, og jeg fikk tilbake menstruasjonen etter 1,5 uke, så jeg håper det. Anonym poster: bfa945d408e171b53f1729aacfa64423 Det er bra 1
Gjest WendyClear Skrevet 8. juli 2012 #15 Skrevet 8. juli 2012 PCOSen har nok heller slått ut på grunn av vektøkning, og ikke nødvendigvis det glutenfrie kostholdet i seg selv. Glutenfrie melblandinger er ikke sunne, men det betyr ikke at det er glutenfri kost som er "farlig". Det går fint ann å få i seg proteiner og fiber selvom en ikke spiser grove brød.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #16 Skrevet 8. juli 2012 PCOSen har nok heller slått ut på grunn av vektøkning, og ikke nødvendigvis det glutenfrie kostholdet i seg selv. Glutenfrie melblandinger er ikke sunne, men det betyr ikke at det er glutenfri kost som er "farlig". Det går fint ann å få i seg proteiner og fiber selvom en ikke spiser grove brød. Jeg klargjorde det i et innlegg senere i tråden Jeg ser at jeg formulerte meg kronglete i første innlegg, og jeg må derfor klargjøre: Jeg hadde mest sannsynlig symptomfri PCO før kostholdsendringen, men det økte inntaket av raske karbohydrater har muligens medvirket til at vekten økte, noe som igjen har utviklet PCOS og nedsatt glukosetoleranse. Anonym poster: bfa945d408e171b53f1729aacfa64423 Feilen jeg gjorde, og som jeg nå "advarer mot", var å bytte ut likt med likt, uten å tenke på det endrede næringsinnholdet, og at glutenfritt har et høyere innhold av raske karbohydrater. Altså grovt glutenholdig brød med grovt glutenfritt brød, og vanlig pasta med glutenfri pasta osv. Ved å informere om dette, håper jeg at andre unngår å gjøre samme feil. Anonym poster: bfa945d408e171b53f1729aacfa64423 1
bambyb82 Skrevet 8. juli 2012 #17 Skrevet 8. juli 2012 Jeg har cøliki og er veldig obs på det faktum at glutenfrie melblandinger kun består av diverse stivelser og sukker...! Så her i huset benyttes kun type jyttemel, fibra teff, teff, kokosmel, mandelmel, fiberfin... osv.... Skal en bake er det lurt å putte i større mengder med fibrex, pofiber, psyllium husk, sukkeroefiber.. osv... Vi lever en form for grov- litt lav karbo 1
Gjest _Blomsten_ Skrevet 8. juli 2012 #18 Skrevet 8. juli 2012 Hva med å tilsette havrekli i blandingen?
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #19 Skrevet 8. juli 2012 Har aldri vært et problem for meg. Jeg orker ikke bake brød selv og det man kjøper på butikken/på bakeri smaker ikke spesielt godt og er rådyrt. Dermed spiser jeg heller havregryn (med nøtter og bær) eller knekkebrød med masse pålegg til frokost. Lunsj er middagsreser eventuelt egg, fiskekaker ol. Pasta generelt smaker ikke spesielt mye uansett så det er ikke akkurat noe tap. Erstatter det med ris, poteter eller risnudler. Dermed koster det ikke så fryktelig mye mer å være glutenfri heller... Det er vel heller ikke så bra for tennene med det glutenfrie melet? Har hørt noen med glutenintoleranse til og med får gratis tannlege grunnet det. Dette er jo begge ting som burde opplyses når man slutter med gluten (forutsatt at man ikke bare gjør det fordi det er "inn" men fordi man trenger det). Anonym poster: 16b65d04673dafd62657f70c8de08d90
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2012 #20 Skrevet 11. juli 2012 Intressant lesning! Har du noen lenker til artikler som forklarer dette også? Mistenker at jeg er gluteninntolerant, skal sjekke dette hos legen, og vil gjerne bli så informert som mulig før jeg begynner å spise glutenfritt. Beklager at jeg ikke har svart deg før, men det har gått litt i full fart den siste tiden. Litt om nedsatt glukosetoleranse finner du her: http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-nering/diabetes-type-2/nedsatt-glukosetoleranse-29032.html og her: http://www.helsebiblioteket.no/Retningslinjer/Diabetes/15.+Vedlegg/15.3+Pasientinformasjon Jeg siterer fra nederste link: Dette er ikke en sykdom, men det betyr at blodsukkeret ditt øker mer enn normalt når du spiser mat som inneholder mye karbohydrater. Tilstanden medfører også at du har en økt risiko for å utvikle diabetes Dette kan utvikles på samme måte som diabetes type 2, og de viktigste årsakene har med livsstil og arv å gjøre. Trolig spiller arv inn ved at man arver et anlegg for å få diabetes, mens livsstilsforhold vil være avgjørende for om man utvikler sykdommen. Hvis en av foreldrene har type 2-diabetes, er livstidsrisikoen for å få sykdommen ca 40%. Diabetes mellitus opptrer ofte sammen med andre livsstilssykdommer som forhøyet blodtrykk, fedme (særlig rundt magen) og forstyrrelser i sammensetningen av fettstoffer i blodet (høyt kolesterol). Noen medikamenter som kortisonpreparater, visse vanndrivende medikamenter og betablokkere (hjertemedisin) kan forverre sykdomsbildet. Tegn til diabetes under svangerskap kan disponere for utvikling av type 2-diabetes senere i livet. Med tanke på at mange av de glutenfri melblandingene og ferdigproduktene er høyglykemiske i seg selv, eller tilsatt sukker, er det viktig å være bevisst på dette, og unngå det så godt det lar seg gjøre. Har aldri vært et problem for meg. Jeg orker ikke bake brød selv og det man kjøper på butikken/på bakeri smaker ikke spesielt godt og er rådyrt. Dermed spiser jeg heller havregryn (med nøtter og bær) eller knekkebrød med masse pålegg til frokost. Lunsj er middagsreser eventuelt egg, fiskekaker ol. Pasta generelt smaker ikke spesielt mye uansett så det er ikke akkurat noe tap. Erstatter det med ris, poteter eller risnudler. Dermed koster det ikke så fryktelig mye mer å være glutenfri heller... Det er vel heller ikke så bra for tennene med det glutenfrie melet? Har hørt noen med glutenintoleranse til og med får gratis tannlege grunnet det. Dette er jo begge ting som burde opplyses når man slutter med gluten (forutsatt at man ikke bare gjør det fordi det er "inn" men fordi man trenger det). Anonym poster: 16b65d04673dafd62657f70c8de08d90 Så bra at det aldri har vært noe problem for deg! Men for meg er det slik at jeg har lært underveis, og synes da er det veldig greit at jeg kan dele mine erfaringer, slik at andre kanskje slipper å gjøre samme feilene. Anonym poster: bfa945d408e171b53f1729aacfa64423 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå