Gå til innhold

Feberkramper hos barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er kommet spørsmål om hvordan feberkramper skal behandles og om noen har erfaring med dette. Jeg har hatt to barn med feberkramper, og er helsepersonell selv, så jeg har både kjent redselen på kroppen og efart hvordan barn kan reagere både på høy feber og på behandling av denne.

Først og fremst: forsøk å behold roen når barnet kramper. Det ser dramatisk ut, men tenk klart i "stunden". Det viktigste er å forebygge at tempen får stige. Gi febernedsettende regelmessig etter dosering på pakningen, ikke la feberen få lov å stige. Det betyr at du må skjekke feberen regelmessig med å måle den. Det er den kjappe stigningen når effekten av febernedsettende medisin som går ut, som trigger kramper.

Kjøl ned barnet med å kle av det, kun truse på. Hvis det er varmt, kan du sette på ei vifte som blåser kjølig luft på barnet? Kalde kluter på kroppen kan hjelpe til med nedkjølingen. Bruk ikke dyne, kun et tynt laken eller ingenting. Forsøk å roe ned barnet, slik at det ikke gråter seg varm. Sørg for rikelig drikke gjennom dagen, slik at barnet ikke blir dehydrert. Gi barnet å drikke det det har lyst på.

Hvis barnet på tross av disse tiltakene får kramper, så må det gis stesolid rektalt. Dette skal i utgangspunktet ikke gis forebyggende, dvs du skal kun gi det hvis barnet kramper. Da mine barn hadde feberkramper, hadde jeg ofte legevakt på telefonen. Ikke fordi jeg trengte å komme inn med barna, men fordi jeg ble så redd og utrygg. Ble det behov for flere doser i løpet av kortere tid, ble det tolket som for dårlig febernedsettende behandling, og nedkjølingen måtte bli bedre. Ja, jeg har stått på verandaen i kjølig høstvær for å få rask temp-nedsettelse.

Og med det samme: få gjerne barnet sjekket av lege hvis du ikke får behandlet feberen, det kan jo være at barnet har en infeksjon som skal behandles. Feberkramper er skremmende å oppleve, og jeg forstår godt at du ble redd i natt!

Anonym poster: eaccab4bb5b2e72d339c7a0a5cbefa92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

At du sier gi stesolid ,uten at barnet har vært hos lege synes jeg personlig er uansvarlig.

KG er vel for F*n ikke stedet å finne hjelp på om ungen er så syk.Da ringer man 113

Anonym poster: 8219f3886ba1fb95b9d350713085b776

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

At du sier gi stesolid ,uten at barnet har vært hos lege synes jeg personlig er uansvarlig.

KG er vel for F*n ikke stedet å finne hjelp på om ungen er så syk.Da ringer man 113

Anonym poster: 8219f3886ba1fb95b9d350713085b776

Stesolid er ikle noe man får tak i uten å ha vært i kontakt med lege da.

Regner med at innlegget til TS var til en mor som skrev her i natt..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foreldre som har barn med feberkramper, er utstyrt med Stesolid rektalvæske for å behandle feberkrampene. Dette skal gis uten at lege nødvendigvis kontaktes, nettopp fordi det skal behandles raskt. Det samme har foreldre til barn med epilepsi. Ingen får Stesolid uten at de har tidligere har vært i kontakt med lege, det er denne som har utstyrt foreldre med nødvendige medikamenter.

- ts

Anonym poster: eaccab4bb5b2e72d339c7a0a5cbefa92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte det TS sier ang. utlevering av Stesolid.

Forøvrig har vi én ubrytelig regel på min arbeidsplass (omsorgssektoren): Er du i tvil, kontakt kyndig helsepersonell.

Fin regel for foreldre også, det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ønskelig med debatter omkring medisinbruk her inne på KG forum. Vi kan ikke vite hvem som skriver og hvilken kompetanse som ligger bak. Ring lege dersom det er ønskelig med råd ang medisinering.

Tråden stenges.

Mvh Sulosi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...