straamann Skrevet 8. juli 2012 #1 Skrevet 8. juli 2012 Får låne bil til uka, og har omsider mulighet til å (lettere) oppsøke naturen i Stavanger/Sandnes-området. I motsetning til f.eks Bergen, må man jo her dra et stykke fra sentrum for å komme til skikkelig tur-terreng. Kjerag er et mål, men det blir litt for langt i denne omgang. Prekestolen er kanskje litt mye turister nå? Jeg er ikke veldig godt trent for tiden, men har gått mye i terreng før og er vant til belastningen og at det kan kreve litt balanse i bratt steinet terreng. Jeg ønsker forslag til turer som tar ca 3-4 timer tur-retur, og som er godt merket. Det er også en fordel om det er lett å å parkere med bil ved startpunktet, helst ikke avgift. Forslag?
Tabris Skrevet 8. juli 2012 #2 Skrevet 8. juli 2012 Hva med syvnutsturen i Sandnes? http://www.stavanger-turistforening.no/activity.php?ac_id=22235
straamann Skrevet 8. juli 2012 Forfatter #3 Skrevet 8. juli 2012 Hva med syvnutsturen i Sandnes? http://www.stavanger-turistforening.no/activity.php?ac_id=22235 God idé, litt langt å gå alle 7 kanskje? Vet du noe mer om hvordan man kører for å komme til startpunktet ved Mattirudla?
Tabris Skrevet 8. juli 2012 #4 Skrevet 8. juli 2012 For å komme til skytebanen ved Vatne kjører du fra Sandnes mot Hana, til høyre i rundkjøringen ved Hanasenteret, følger veien til neste rundkjøring og tar til venstre. Etter noen minutters kjøring er du ved Vatne (du ser den gamle militærstasjonen ved høyre side). Ta da første vei til venstre og følg den oppover. Da kommer du til skytebanen. Hvor du går derfra for å komme til Mattirudla vet jeg ikke, har aldri gått der selv. I følge lenken var det også en kortere rute, hvis du ikke ønsker å gå hele. 1
tiiiny Skrevet 8. juli 2012 #5 Skrevet 8. juli 2012 Anbefaler en tur til Li-fjell, fantastisk utsikt: http://www.godtur.no/godtur/nyartikkel/dbarticle_preview.aspx?id=3286 2
straamann Skrevet 8. juli 2012 Forfatter #6 Skrevet 8. juli 2012 Anbefaler en tur til Li-fjell, fantastisk utsikt: http://www.godtur.no/godtur/nyartikkel/dbarticle_preview.aspx?id=3286 Hvor lang tur er tur-retur dette i normal gange? 282 moh er ikke rare greiene, men det er kanskje en del gange + utsikt likevel?
tiiiny Skrevet 8. juli 2012 #7 Skrevet 8. juli 2012 Turen tar ca. 4 timer. Det høres kanskje ikke så høyt ut nei, men du ser utover hele Nord-Jæren, Rennesøy, Jørpeland etc. Jeg pleier å ta "snarveien" opp fra Li, det er jo også en mulighet. Da går man på grusvei, og turen er unnagjort på ca. 1,5 time.. 1
straamann Skrevet 8. juli 2012 Forfatter #9 Skrevet 8. juli 2012 (endret) Dalsnuten Fant denne beskrivelsen: Kongen av Sandnes Hvor lang tid beregner du denne for å være tur-retur? Det står at det to løyper, men ender/starter begge på parkeringsplassen på Øvre Gramstad? Er det merkede stier direkte fra Dalsnuten til Lifjell? Blir dette egentlig en lenger tur enn å gå bare til Lifjell? Endret 8. juli 2012 av straamann
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #10 Skrevet 8. juli 2012 Fant denne beskrivelsen: Kongen av Sandnes Hvor lang tid beregner du denne for å være tur-retur? Det står at det to løyper, men ender/starter begge på parkeringsplassen på Øvre Gramstad? Er det merkede stier direkte fra Dalsnuten til Lifjell? Blir dette egentlig en lenger tur enn å gå bare til Lifjell? Dalsnuten er en liten tur på ca 1 time t/r du parkerer Gramstad, stor parkeringsplass, Turistforeningen har ei hytte ved parkeringsplassen. Mye folk på fine dager. Lifjell, om du tar hele turen; parkerer ved Dale, (bortforbi fotballbanen når du har kjørt igjennom Daleasylmottak) ( tidligere psykriatisk sykehus, nå asylmottak), går opp til Dalevannet, og fortsetter opp til Lifjell (det med antennen på)rundt og tilbake langs Gandsfjorden så er det en 4 - 5 timerstur, anbefaler å ta med mat, du vil trenge påfyll. Vårlivarden er også en fin tur, da kjører du til Hommersåk, fin fjelltur på ca 2 timer. Ca 4 km tur, så det forteller at det er stigning Ingen av fjellturene nevnt har parkeringsavgift, og alle har merkede ruter. Anonym poster: a54af99a7edab2b042b79a55b99e7764
straamann Skrevet 8. juli 2012 Forfatter #11 Skrevet 8. juli 2012 Dalsnuten er en liten tur på ca 1 time t/r du parkerer Gramstad, stor parkeringsplass, Turistforeningen har ei hytte ved parkeringsplassen. Mye folk på fine dager. Lifjell, om du tar hele turen; parkerer ved Dale, (bortforbi fotballbanen når du har kjørt igjennom Daleasylmottak) ( tidligere psykriatisk sykehus, nå asylmottak), går opp til Dalevannet, og fortsetter opp til Lifjell (det med antennen på)rundt og tilbake langs Gandsfjorden så er det en 4 - 5 timerstur, anbefaler å ta med mat, du vil trenge påfyll. Vårlivarden er også en fin tur, da kjører du til Hommersåk, fin fjelltur på ca 2 timer. Ca 4 km tur, så det forteller at det er stigning Ingen av fjellturene nevnt har parkeringsavgift, og alle har merkede ruter. Anonym poster: a54af99a7edab2b042b79a55b99e7764 Når man kommer opp til Lifjell og skal ned igjen langs Gandsfjorden, er det skiltet ned dit når man kommer på toppen?
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #12 Skrevet 8. juli 2012 Kanskje ikke helt det du er ute etter, men likevel et tips: Hvis du kjører ut av Stavanger (til Rennesøy) og tar av til Bru - så har de en kjempe kul kultursti som tar ca 2 timer. Og etter den er gått kan man kjøre innom brygga og kjøpe ferske reker/krabber/fisk. Anonym poster: 605ccbf7804d1d0de2b3c4bedf10b5f8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #13 Skrevet 8. juli 2012 Når man kommer opp til Lifjell og skal ned igjen langs Gandsfjorden, er det skiltet ned dit når man kommer på toppen? Det er ikke skiltet, men du finner røde T-merkinger. Anonym poster: a54af99a7edab2b042b79a55b99e7764 1
straamann Skrevet 8. juli 2012 Forfatter #14 Skrevet 8. juli 2012 Det er ikke skiltet, men du finner røde T-merkinger. Anonym poster: a54af99a7edab2b042b79a55b99e7764 Så stien bare fortsetter, ikke mulig å ta veldig feil? Beklager mye mas, men er helt fersk i Rogalandsnaturen og vil ikke gå på en smell.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2012 #15 Skrevet 10. juli 2012 Så stien bare fortsetter, ikke mulig å ta veldig feil? Beklager mye mas, men er helt fersk i Rogalandsnaturen og vil ikke gå på en smell. No problem Ikke så godt merket, eller jo, er jo det, men du må kanskje lete litt etter de røde T`ene når turen fortsetter etter antennen. Bare gå videre utover fjellet så finner du de røde igjen, men pass på finn dem og følg dem Du er ikke på sti der, men på rimelig flatt område på toppen av fjellet. Du skal helt ut på høyre side før nedstigningen begynner,en går ned og rundt fjellet liksom før en kommer på Gandsfjord siden. En skal også igjennom mye skog før en ser Gandsfjorden. Anonym poster: a54af99a7edab2b042b79a55b99e7764
straamann Skrevet 11. juli 2012 Forfatter #16 Skrevet 11. juli 2012 Var en tur på Dalsnuten i går, tror ikke jeg fant gramstad, men trodde det først. Men stien var knallbratt, så jeg gikk sikkert opp fra den andre siden, og måtte gå samme vei ned igjen siden bilen stod der. Forøvrig så jeg heller ingenting fra toppen pga tåke, men nå vet jeg hvor riktig sti er til neste gang, og jeg kan forestille meg at det er fin utsikt! På mandag var jeg på den obligatoriske preikestolen med mitt besøk, det var klart til å beynne med så vi fikk emd litt utsikt. Facinerende og litt slitsomt med alle turistene, men det tenker vel de om oss også. Så da var to turer overstått, men har ikke bil mer på en stund. Inntil da, er det flere turer i Sandnes-området man kan komme tett opp til stien med kollektivtransport? (uten å bytte buss mer enn 2 ganger fra Stavanger sentrum?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå