Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann :)

Jeg sitter å funderer på hvilke bæreseler jeg skal prøve når babyen kommer i hus :)

Har lest litt om Stokke MyCarrier og synes den ser veldig praktisk ut. 3 i 1 og kan varieres en del med bæremåter for barnet.

Er det noen som har erfaringer/kommentarer angående denne?

Hvilke bæreseler vil dere annbefale?

Hadde vært greit å kunne kjøpt kun 1, istedenfor 1 for hver sittestilling :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du vil få veldig gode svar om du søker på bæreforumet til tettinntil.no. Damene der inne er legendarisk på bærekunnskaper.

Mener de hadde en heller lunken holdning til Stokke og var skuffet over at det var hva stokke kunne prestere. De anbefaler i allefall IKKE babybjørn. På reklamebilder av babybjørn holder de under føttene på babyen. Og det må de, for uten, så ser du hvor vont det ser ut å sitte i den. Babyen hanger på bekkenet.

Har sagt det før, og gjentar meg til deg også: elastisk sjal de første månedene, og så en formsydd sele. Har ergobaby sin formsydde med spedbarnsinnlegg. Elastisk sjal er kvalitativt annerledes enn formsydd, som jeg mener er for litt større babyer som begynner å få muskulatur til å støtte seg selv bedre. I elastisk sjal får den lille kroppen veldig god støtte, særlig med tanke på det lille hodet. I elastisk sjal kan du også "putte inn" under den ene sjalstroppa hodet når babyen sovner. Hun ligger så trygt der. Det tar to, tre ganger å knyte, sa kan du det. Veldig enkelt!

Jeg kjøpte mitt sjal brukt for 200 kr. Beste "investeringa" jeg gjorde. Mitt heter sleepywrap men går visst også under navnet mobywrap. På tettinntil.no kan du kjøpe brukt, både sjal og formsydd.

Ang formsydd, liker mange den som hete beco også.

Og skal du ha sjal, velg elastisk, ikke vevd. Det er bedre for oss nybegynnere selv om de superrutinerte på tettinntil sverger til vevd;-)

Bæring var helt fantastisk for meg. Lykke til!!

Tillegg: det anbefales IKKE å bære babyen forovervendt. Det har med at babyen trenger ditt ansikt til å tolke og "avkode" den nye verden rundt seg. F. eks. hvis dere går forbi en søppelbil som bråker, så må baby se på ditt ansikt om du mener der er noe å frykte eller ikke.

Endret av Tolly
Skrevet (endret)

Jeg har bare prøvd den i butikken og vet ikke så mye om langvarig bærekomfort, men: Jeg synes den er tungvint, jeg har prøvd mye bæretøy og har aldri brukt så mye tid på å skjønne hvordan en bæresele fungerer. Det er mye å skru på og styre med.

1) den består av to forskjellige bærestykker, dvs at dersom du vil bære på magen og ryggen ved samme anledning (noe jeg har gjort mye i perioder) så er det ikke bare å kneppe av sela og hive den over på rygg/mage. Du må først løsne bærestykket på magen og deretter feste bærestykket på ryggen (dette er ikke intuitivt i starten i hvertfall, jeg måtte fram med bruksanvisningen for å skjønne hvordan det skulle festes).

2) ved ryggbæring er det en stålstang som skal skyves inn i ryggavlastningen (mellom deg og barnet), denne skal ikke brukes ved magebæring og er dermed nok en del du må bære rundt på. I tillegg synes ikke jeg den var spesielt behagelig å ha på.

3) det er karabinkroker i fronten, synes disse var i veien for hodet til barnet. Slettes ikke behagelig for barnet hvis det sovner.

4) som alle seler så er den ikke like god for en nyfødt som en eldre baby.

Jeg ville heller kjøpt to bæretøy: et elastisk sjal til å bruke de første månedene, og deretter en formsydd sele som kan brukes ut hele bæreperioden. På finn.no finner du elastiske sjal til noen få hundrelapper, en bæresele (feks Manduca eller Ergo) koster rundt en tusenlapp. Samlet sett så koster det omtrent det samme som en Stokke MyCarrier. Ellers så er Boba Wrap (samme som Sleepy Wrap) veldig gode elastiske sjal, de er myke og stretchy slik at de er enkle å forhåndsknyte.

Hvis man vil ha en sele til å brukes fra nyfødt så er Caboo DX å anbefale, det er en kombinasjon av bæresele og elastisk sjal, men denne kan kun brukes på magen.

Endret av Concertina
  • Liker 1
Gjest Alabama
Skrevet

Jeg har kjøpt denne, men har bare prøvd den en gang her hjemme og ute på en liten tur i dag. Lillemann som er rundt 5 kg er foreløpig for liten til å sitte godt i den, selv om den skal kunne brukes til nyfødt (fom 3,5 kg). Han faller helt sammen når han sovner, ser ikke helt bra ut. Deesuten er det litt vanskelig å få satt han oppi. Mulig jeg må lese litt mer i instruksjonsboka..

Man bør nok prøve den i butikken. Jeg er forholdsvis liten og synes ikke jeg får den til å sitte helt optimalt.

Skrevet

Nettopp pga at de faller sammen mener jeg at elastisk sjal er det aller beste de første månedene. Selv med spedbarnsinnlegget i ergoen ble ikke støtten rundt kroppen hennes god nok. Og så lærte jeg alt for sent at de første ukene bør baby sitte i froskestilling, og ikke i sprinestilling. Men jeg tror ikke noen skade er skjedd, altså.

Skrevet

Jeg sverger til beco butterfly! Digger den :) hadde han på magen fram til han ble såpass tung at ryggbæring var å foretrekke. Bruker max 30 sekund på å få ungen på ryggen. :) sover godt i den også.

Men da han var nyfødt brukte jeg elastisk bæresjal de få gangene jeg hadde behov for å bære han sånn. Han lå utrolig godt i sjalet, så er absolutt å anbefale.

Skrevet

Takk for gode tips :)

Tror jeg muliggens går for et elastisk sjal til å begynne med da :)

Gjest Alabama
Skrevet

Jeg bruker også elastisk sjal, men synes det er noe herk å få på seg når man er utendørs. Er ikke barebare å surre 5,4 meter stoff rundt seg uten at det blir skittent! I tillegg synes jeg at han er blitt så tung at han begynner å sige nedover.

Tror Stokkeselen fungerer supert for litt større babyer. Den er jo designet av ei som selv har testet ut forskjellige typer bæreseler til sine barn.

Skrevet

Nettopp pga at de faller sammen mener jeg at elastisk sjal er det aller beste de første månedene. Selv med spedbarnsinnlegget i ergoen ble ikke støtten rundt kroppen hennes god nok. Og så lærte jeg alt for sent at de første ukene bør baby sitte i froskestilling, og ikke i sprinestilling. Men jeg tror ikke noen skade er skjedd, altså.

Faktisk så bør barnet sitte med beina utenfor bæretøyet så tidlig som mulig. Å sitte med beina innenfor er helt ok, men det er bedre for hoftene og lettere å få korrekt stilling i hofteleddet når de sitter i sprikestilling med knærne fritt.

Jeg bruker også elastisk sjal, men synes det er noe herk å få på seg når man er utendørs. Er ikke barebare å surre 5,4 meter stoff rundt seg uten at det blir skittent! I tillegg synes jeg at han er blitt så tung at han begynner å sige nedover.

Elastisk sjal er litt knotete om det er vått ute ja. Men det kan jo forhåndsknytes før man går ut, ellers så bruker jeg å putte endene i lomma eller legge de oppå vogna (om den er med) mens jeg knyter. Jo oftere det brukes jo mer trening får man jo i å knyte. Ang sig så holder det ikke mange månedene nei, men det kan være lurt å stramme det mer når babyen er større. Anbefaler å knyte det med magebeltet innerst (instruksjon her), da er det enklere å stramme det skikkelig rundt babyen.

Tror Stokkeselen fungerer supert for litt større babyer. Den er jo designet av ei som selv har testet ut forskjellige typer bæreseler til sine barn.

Vet du hvem som har designet den selen? Jeg har ikke funnet noe informasjon om den, antok at den var designet av det vanlige hippe&kule designteamet til Stokke uten at det hadde vært så mange bærere involvert. Jeg ble desverre veldig skuffa da jeg så den. Jeg føler ikke at designeren(e) har brukt mye bæretøy, for det er så mye rart med den som er veldig upraktisk. Jeg hadde virkelig håpet Stokke kunne komme med noe som faktisk kunne fungere for langt flere slik at de kunne fått bæretøy fram for flere, men jeg tror de har bommet skikkelig.

Skrevet

Synes heller ikke Stokke virker noe særlig. Hadde jeg sett på den før jeg fikk Becoen, så kan det hende jeg hadde syntes den var grei, men etter å ha fått erfaring med Beco butterfly, så synes jeg Stokke ser både knotete, lite fin ut og svært urpaktisk. Dessuten virker den ikke like ergonomsik som Beco, Eergo osv.

Skrevet

Bra med oppklaring rundt den stillinga,, da. Takk:)

Da jeg brukte elastisk sjal, gikk jeg ofte med det på hele dagen. Det var jo så lett å bare ha det ferdigknytt slik at skulle jeg på butikken tok det bare 20 sek å få henne oppi. Da jeg gikk over til ergoen, savnet jeg hvor enkelt det var å gå med den på hele tiden.

Ja, det siger, men når det hadde seget langt nok, knøt jeg en liten knute fremme igjen. Aldri et problem:-D

Gjest Alabama
Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men hva mener dere egentlig med å forhåndsknyte sjalet? Altså å knyte det på seg uten baby før man går ut, eller lage knute på sjalet sånn at man kan surre det på seg? :klo: Jeg og samboer prøvde nemlig det sistnevnte i dag, og det resulterte bare i en gedigen latterkrampe.

Skrevet

Hahaha! Knyte det på seg uten baby i:-D

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg har også tittet på Stokke-selen og den ser da virkelig helt ubrukelig ut? Jeg skjønte ingenting av den, og det så ut til å være veldig mye styr. Jeg er veldig glad i Beco-selen jeg også, men foretrekker elastisk sjal til nyfødt.

Gjest Alabama
Skrevet

Hahaha! Knyte det på seg uten baby i:-D

Ja, men det gjør jeg jo alltid.

Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men hva mener dere egentlig med å forhåndsknyte sjalet? Altså å knyte det på seg uten baby før man går ut, eller lage knute på sjalet sånn at man kan surre det på seg? :klo: Jeg og samboer prøvde nemlig det sistnevnte i dag, og det resulterte bare i en gedigen latterkrampe.

Altså knyte det på deg hjemme før du drar ut, slik at du bare setter babyen i sjalet ved behov. Så slipper du å dra sjalendene i bakken.

Skrevet

Jeg skal kjøpe meg en Moby wrap jeg:) Syns det ser helt supert ut! Sjekket flere youtube videoer og jeg ble stor fan!! Ser ut som om babyene ligger godt i et elastisk bæresjal.

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg er veldig glad i min Moby Wrap, men det er veldig tykt. Det finnes andre elastiske sjal jeg heller hadde valgt. Det ble veldig varmt. Det ser ut til at du får baby omtrent samtidig som jeg fikk, og da fungerer det jo greit med et tykt sjal, men om jeg skulle få en til og det skulle bli sommerbaby, hadde jeg byttet ut MW med noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Stokke selen er ganske håpløs. En som faktisk HADDE peiling på ergonomisk bæring designet et FORSLAG til Stokke, men det ble vraket. For det første er Stokke-selen knotete. Barnet sitter ikke optimalt innovervendt engang når det blir større, og etter å ha sett den i bruk er heller ikke vektbalansen særlig god når det begynner å bli litt størrelse på babyen (når den er noen mnd.) Da henger barnet ut fra bærers kropp, og for de aller minste, så synker de sammen.

Å bære utovervendt er ALDRI ergonomisk bra for barnet. Det skal VELDIG mye til å få en god ergonomisk stilling for barnet slik. For ryggbring er alt stålstang nevnt, og karabinkrokene er ikke noe særlig.

PRøv heller Ergo, beco butterfly, manduca, norske concerti, eller boba 3G.

For nyfødt er det mange som liker elastisk sjal. Jeg tror nå det går an å få kortere enn 5,2 meter (det er MYE sjal for en i str. 38 f.eks.), men det er også mulig å kjøpe en sjallignende variant som heter Caboo DX. Da har man et elastisk sjalkryss man strammer til og klipser fast. Veldig enkelt og supert! SE demovideo her: http://lotusbarn.no/...roducts_id=3638

Anonym poster: 7aba37be74a282f910d3aac9e2beaba7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...