Gå til innhold

Jeg får alltid røde øyne på bilder!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg får alltid røde øyne på bilder! Og det er ofte at jeg er den eneste på bildet som får det, de andre får ikke det. Hva kommer det av?

Anonym poster: bf9abce787e433810bbe064b6c515c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Røde øyne på bilder kommer fordi blitzen lyser opp igjennom pupillen, og det røde er blod inni øyet. At det er bare du som får det på bilder er helt tilfeldig. Slutt å bruk blitz, så unngår man det.

Anonym poster: cbb57db3ee92054bb20a40cce88e78cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røde øyne kommer, som det blir sagt ovenfor, av at blitzen lyser gjennom pupillen og at det lyset som reflekteres fra din netthinne, er farget av blodet som det har passert gjennom.

Oftest skyldes røde øyne at pupillen ikke trekker seg sammen raskt nok når blitzen utløses. Normalt skal den refleksen være rask nok til at man ikke får røde øyne på bildet. Det kan være mange grunner til at den ikke er det i ditt tilfelle.

De ALLER fleste røde øyne-bilder er party-bilder, og grunnen er at alkohol sløver denne refleksen.

Medisiner kan også ha denne effekten.

Eller du har muligens en langsom refleks av andre grunner.

Løsningen er kamera med anti-røde øyne-funksjon. Da små-blitzer det litt rett før den egentlige blitzen går, slik at de med langsomme reflekser får tid til å snevre inn pupillene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kameraer har en funksjon som gjør at du kan fjerne røde øyne, problemet er at den ofte fjerner andre farger også, kan ende opp med grå flekker i ansiktet, osv..men det kan jo prøves ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer dette kun når du ser rett i kameraet?

Prøv å se et annet sted enn på kameraet neste gang, feks på hånden som holder kameraet eller haken til den som tar bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest17

Mange kameraer har også en funksjon hvor blitzen lager ett "flash" før blitzen kommer når man tar bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk ekstern blits om du har muligheten, eller ingen blits som andre nevner.

Problemet er, som Mann 42 er inne på, at lyset reflekteres av netthinna bak i øyet, og rett tilbake til objektivet. Er blitsen montert ett stykke vekk fra objektivet, vil refleksjonen fra netthinna "bomme" på objektivet.

Wiki skriver at effekten er sterkere om man er lys i huden, og har blå øyne? Har du blå øyne, ts? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Røde øyne på bilder kommer fordi blitzen lyser opp igjennom pupillen, og det røde er blod inni øyet. At det er bare du som får det på bilder er helt tilfeldig. Slutt å bruk blitz, så unngår man det.

Anonym poster: cbb57db3ee92054bb20a40cce88e78cb

Blod i øyet? trodde det var en kroppsdel det ikke var blod. Iallefall er det øyet det enseste vi har som vi ikke blør fra

Anonym poster: b376cb1015e09d29b02637cc0cc46081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blod i øyet? trodde det var en kroppsdel det ikke var blod. Iallefall er det øyet det enseste vi har som vi ikke blør fra

Anonym poster: b376cb1015e09d29b02637cc0cc46081

Ikke helt. Du tenker antagelig på hornhinnen, som helt korrekt ikke inneholder noen blodårer (det ville gjort den ugjennomsiktig). Den får næring fra tårevæsken, og fra den "geleen" som ligger rett bak hornhinnen. Oksygen får hornhinnen rett fra lufta, noe som forklarer hvorfor man ikke skal gå med "tette" kontaktlinser for lenge av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk alltid rød øyne selv, når noen nå tar bilder av meg ser jeg ti cm opp i luften fra kameraet. Vips, problem borte vekk :) Dessuten er sjansen mindre for å blunke når jeg ikke ser rett inn i blitzen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...