Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst på hund. Når jeg skal få meg det er foreløbig usikkert, men lurer på hvilken rase som passer for meg/oss og vår livsstil.

Svigermoren min har blandingshund av golden retriever og collie. Har passet henne mange ganger, og koser meg veldig i selskap med henne. Hun er en tispe. Hun fungerer veldig godt sammen med oss, men leser jo at man ikke anbefaler denne typen til de som skal ha hund for første gang. Svigerforeldrene har vært veldig flinke med denne hunden, de gir henne hodetrening med søk,agilty osv. Hun er veldig rolig av seg, blir like glad når det kommer kjente folk på besøk. Ikke så veldig beskjeden på å hilse på andre. Tross at hun er rolig, så kan man si ifra om når nok er nok og da gir hun seg(i forhold til lek)

Det jeg tenker litt på er at selvom vi finner en med samme rase betyr jo absolutt ikke det at vi er like heldige som de har vært, selvom jeg skulle ønske det. Hva slags hund passer til et par uten barn som bor i leilighet som er ganske rolig og avslappet selv, som fint kan leke med hunden og gå turer i uendt terreng, og bli med på hundemesser med agilty osv, men likevel være for det meste rolig og lydig.

Denne blandingshunden jeg fortalte om ovenfor passer meg perfekt, men hun får vi jo selvfølgelig ikke. Men hvilken rase er nærmest henne? Hva anbefales?

Jeg er ikke interessert i en hund som kan finne på å stikke av og som ikke hører på meg når jeg roper på den og i andre tilfeller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes så ufattelig mange raser så er ikke så lett å finne rett rase for førstegangseiere. Vil anbefale deg å ta en rase-velger test. http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php

Den kan være til noe hjelp iallefall. Vil anbefale deg å lese masse rundt på diverse raser å se hvor mye enkelte raser krever i forhold til andre. Når man er førstegangseiere så er det jo endel å sette seg i,men viktig at man kanskje ikke plukker den mest aktive rasen som finnes iallefall til man får se hva slags ansvar en hund egentlig kommer til å være. Etterhvert så ser man jo hva slags kvaliteter man ser i hos en hund også. Lykke til

Skrevet

Jeg har en sheltie og den er veldig enkel å ha med å gjøre. Rolig inne men kan leke masse om hun får lov ute. Hun går veldig godt overens med andre dyr, både hunder, katter, hest og sau. Hun er glad i mennesker og veldig sosial.Jeg har siden jeg fikk henne trent mye for å prege henne og har aldri hatt problemer med at hun stikker av,...dvs hun har prøvd men kommer umiddelbart på innkalling. Rasen elsker agility, lydighet, lange turer i fjellet og er lettlærte, i det ligger det også at de tar til seg uvaner lett. En allsidig rase altså.

Jeg anbefaler at du låner alle hundebøker du kommer over på biblioteket. Les om hundepsykologi og treningsmetoder samt ulike raser. Plukk ut flere raser som du synes er intressante og søk opp alt du kan finne om dem. Besøk også andre som har de rasene du liker og hør deres erfaringer på godt og vondt. Jeg kjente ingen som hadde en sheltie så jeg ringte ulike oppdrettere og snakket med dem.

Gjest Minpin
Skrevet

Jeg er ikke interessert i en hund som kan finne på å stikke av og som ikke hører på meg når jeg roper på den og i andre tilfeller.

Dersom du som eier ikke oppdrar hunden din riktig kan den stikke av og la være å komme på innkalling uavhengig av hvilken rase du skaffer deg. Det er aldri noen garanti for at hunden blir perfekt, men det er jo opp til deg å sørge for at den lærer seg hva som er greit og hva den ikke skal gjøre.

Hvis du skjønner at du må gjøre en innsats uansett hvilken rase du får deg, så kan jeg anbefale golden retriever som førstegangshund. De er som regel lette å trene da de elsker å gjøre eieren sin (og ofte alle andre også :fnise:) fornøyd. Det samme gjelder forsåvidt labrador retriever. Skikkelig happy-go-lucky-raser som elsker å tilfredstille. Så lenge de får den mosjonen, oppmerksomheta og mentale treninga de trenger blir de harmoniske hunder som det er umulig å ikke bli glad i.

Husk at dere også må være flinke til å undersøke på forhånd hvor de beste oppdretterne befinner seg. Det er viktig å være kresne når man skal skaffe seg hund for å slippe f.eks. arvelige sykdommer og problemer med gemytt.

Lykke til!

Gjest _La Femme
Skrevet

Dette punktet er ikke rasebestemt, men individbestemt. Det må læres. Lær opp hunden til å komme på kommando og adlyde deg så får du en hund som gjør det. :)

• Liker 2
Skrevet

Å ta seg en tur på hundeutstilling kan være en fin måte å få sett mange raser på en gang, pratet litt med folk og se hvordan de forskjellige hundene oppfører seg. En selskapsrase er det jeg tenker er fint for førstegangs hundeeiere som ikke har spesielle preferanser når det gjelder bruk av hunden. ;)

Skrevet

Takk for svar :-) passer hund nå i 2 og en halv uke :-) det er hun som er 50% golden retriever og 50% collie.

Skrevet

Men lurer på, collie og broder collie ? Denne hunden jeg passer , eierene sier at det ikke er broder collie, men collie. Hun ser litt som blanding av golden retriever og en form for lassie hund. Str. Messig like stor som en golden retriever.

Skrevet

Da er det nok en blanding av langhåret collie og golden retriever evt kan det være shetland sheepdog for de er veldig like på langhåret collie bare mindre.

Skrevet

Nei det er 50-50 . Golden r og collie. Men jeg skjønner ikke forskjellen på broder collie og collie. Er det to forskjellige raser?

Skrevet (endret)

Border collie og collie (som egentlig heter langhåret collie, men den er populært kalt bare collie) er to forskjellige raser.

Border collien er mindre enn collien, kommer i både korthåret og langhåret variant og brukes enda i stor grad som gjeterhund med alt det fører med seg. Collie er større enn border collien, kommer kun i langhåret variant (glatthåret collie er en annen rase) og brukes i dag stort sett bare som utstillings og familiehund med alt det fører med seg.

Når det kommer til lydighet er det i stor grad en treningssak og ikke noe som kommer gratis. Det ligger veldig mye arbeid bak å få en lydig og avbalansert hund uansett rase, selv om noen raser er lettere å trene enn andre.

Jeg vil anbefale deg til å lese mye om hund, - oppdragelse av valp, trening og atferd først og fremst. Deretter kan du begynne å tenke på raser.

Endret av Skywise
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...